DS 4 en DS 4 Cross: uitgesproken C-segment crossovers
Te bestellen vanaf het vierde kwartaal van 2021
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
DS Automobiles breidt het aanbod uit met de nieuwe DS 4, een uitgesproken crossover voor het C-segment. Het model wordt geleverd als reguliere 4 of als 4 Cross. De DS 4 is te bestellen vanaf het vierde kwartaal van 2021 in Europa, Azië, Zuid-Amerika en Afrika. In dit bericht vertellen we je alvast alle details.
Afmetingen DS 4
De DS 4 is 1,83 meter breed, 4,4 meter lang en heeft een hoogte van 1,47 meter. De proporties zijn opvallend. De auto oogt breed en laag, bijzonder voor een crossover. Er is 430 liter bagageruimte voorhanden en de elektrische achterklep is handsfree te bedienen.
DS Aero Sport Lounge
“De DS 4 is geïnspireerd op de conceptauto DS Aero Sport Lounge en het silhouet is echt uniek in het segment, met unieke verhoudingen. Hij is sportief gelijnd, krachtig, compact en staat op zeer grote wielen. Tegelijkertijd is hij aerodynamisch, efficiënt en charismatisch”, stelt Thierry Metroz, Design Director van DS Automobiles.
Verzonken portiergrepen
Wat is er dan overgenomen van dit studiemodel? De verhouding tussen de carrosserie en de grote wielen (20-inch is optioneel leverbaar) zijn overgenomen van de DS Aero Sport Lounge. De portiergrepen zijn verzonken in de carrosserie. Ook opvallend is het nieuwe front met zeer slanke lichtunits met LED matrixtechnologie, dat matrix- en richtingslichten combineert. Ze zijn gecombineerd met dagrijverlichting, die aan beide kanten is samengesteld uit twee rijen leds (98 in totaal).
Ook als DS 4 Cross
De DS 4 Cross is de wat ruigere versie van de nieuwe 4. De versie kenmerkt zich door in matzwarte bescherming in het onderste deel van de bumpers. De raamstijlen zijn – net als de grille – uitgevoerd in glanzend zwart. De 4 Cross is optioneel leverbaar met Advanced Traction Control voor betere tractie, met rijmodi voor zand, sneeuw en modder. Ook Hill Descent Control behoort tot de mogelijkheden.
Interieur
In het interieur zien we veel elementen terug van bestaande DS-modellen. Het geheel oogt kunstzinnig maar is volgens DS Automobiles toch ergonomisch verantwoord. Opvallend zijn de onzichtbare ventilatieroosters, luchtuitstroomopeningen die in de portieren zijn geïntegreerd, en een 5-inch touchscreen centraal op de middentunnel als aanvulling op het grote touchscreen in het dashboard. Voor de afwerking van het interieur gebruikt DS diverse soorten leder, alcantara, koolstofvezel, hout en andere materialen.
Schelp
De verwarmbare en ventileerbare stoelen hebben een opvallend vorm, gebaseerd op die van een schelp. Sfeerverlichting heeft de DS 4 ook. Die is zo ontworpen dat ze de portierpanelen optisch laten zweven en de rust in het interieur versterken. Voor luisterplezier installeert DS een 690 watt sterk Focal Electra-audiosysteem met veertien speakers. Akoestisch glas in de zijruiten zorgt voor extra stilte aan boord en dankzij een luchtreinigingssysteem adem je schone lucht in, zonder tegen fijnstofdeeltjes (PM 2.5).
Technologie
De DS 4 is uitgerust met technologie die je in een auto in deze klasse mag verwachten. Denk aan een extra groot head-up display, een infotainmentsysteem met 10-inch display, spraakbediening, gebarenbediening, updates realtime via de cloud en slimme wielophanging die met een sensor het wegdek leest en daarop het dempingssysteem aanpast voor extra comfort.
Rijhulpsystemen
Rijhulpsystemen zijn er in overvloed. Onder de noemer DS Drive Assist 2.0 bundelt DS diverse systemen, zoals slimme adaptieve cruise control. Dit systeem is verbeterd met drie nieuwe functies: semi-automatisch inhalen, snelheidsaanpassing voor bochten en aanbevelingen om de snelheid aan te passen op basis van verkeersborden. Het stuurwiel is voorzien van een aanraaksensor, die continu controleert of de bestuurder nog actief en alert is. Tot slot is er DS Night Vision. Een infraroodcamera in de grille registreert voetgangers en dieren tot op 200 meter afstand, ook in het donker en bij slecht licht. De bestuurder ziet de mogelijke gevaren op het digitale instrumentendisplay (en als waarschuwing in het head-up display) zodat hij of zij hier tijdig op kan reageren.
Lekker duurzaam!
De DS 4 bestaat voor 95 procent uit herbruikbare materialen en voor 85 procent uit recyclebare onderdelen. Van het gewicht van de auto is 30 procent gemaakt van hernieuwbare of gerecyclede materialen, van metalen tot polymeren. Het niet-zichtbare deel van het dashboard bestaat voor 20 procent uit hennep. Van de gerecyclede materialen worden polypropyleen, polyestervezels en elastomeer gebruikt voor geleiders, geluiddemping of bevestigingspunten.
Het platform
De nieuwe DS 4 staat op een verbeterde versie van het EMP2-platform, met 70 procent nieuwe of exclusieve onderdelen. De C-segment crossover is leverbaar met benzinemotoren en als plug-in hybride (E-Tense) met 225 pk. Een beetje verwarrend is dat wel, want E-Tense heeft binnen DS Automobiles een dubbele betekenis. Het label wordt gebruikt voor zowel volledig elektrische als plug-in hybride modellen. In het geval van de DS 4 gaat het dus om een PHEV.
PHEV-aandrijflijn
De aandrijflijn bestaat uit een viercilinder benzinemotor met 132 kW (180) pk, gekoppeld aan een 81 kW (110 pk) sterke elektromotor die in de e-EAT8-transmissie is geïntegreerd. Het systeemvermogen bedraagt zoals gezegd 225 pk. De DS 4 E-Tense kan meer dan 50 kilometer elektrisch rijden (WLTP). Op het menu staan ook PureTech 130 en 180 benzinemotoren. Alle versies zijn standaard voorzien van een 8-traps automaat.
Zeven kleuren
De DS 4 is leverbaar in zeven carrosseriekleuren, te weten Copper Gold. Laquered Grey, Pearl Crystal, Platinum Grey, Red Velvet, Pearl White en Perla Nera Black.