DS 4 Crossback – Rijtest
De eerste crossover van DS
De reguliere DS 4 is van zichzelf al vrij volumineus. Dat komt vooral door zijn brede schouders en ronde vormen. Een Crossback-behandeling past dan ook perfect bij de DS 4, alsof het altijd al voorbestemd was een crossover te zijn.
De nieuwe DS 4 Crossback onderscheidt zich door zijn 30 millimeter grotere bodemvrijheid en kunststof wielkastranden. De typeaanduiding ‘Crossback’ staat prominent op de achterklep.
[gallerij-2]
Géén Citroën
Viel het al op? Het woord Citroën komt nergens terug. DS is namelijk officieel gescheiden van Citroën. Het opereert nu als zelfstandig automerk, met eigen verkooppunten en een eigen identiteit. Anders dan in de Citroën-showroom draait het bij DS vooral om beleving, design en luxe.
Om de lancering van het nieuwe automerk extra kracht bij te zetten, werden de DS 5, DS 4 en DS 3 vernieuwd. Ze kregen onder meer het nieuwe DS familiegezicht aangemeten en je zult nu nergens meer een Citroën-badge aantreffen. Maar compleet nieuw is de DS 4 (Crossback) niet. Hij is in de basis hetzelfde als het model dat in 2011 op de markt kwam.
Daar is overigens niets mis mee, want dat DS-sausje smaakt best lekker. Het interieur van de DS 4 Crossback ademt luxe. De stoelen zijn bijvoorbeeld bekleed met semi-anilineleder – een van de mooiste ledersoorten die in de auto-industrie worden gebruikt. Bovendien wordt de bekleding met de hand afgewerkt door ijverige ateliermedewerkers. En omdat het de hoge Crossback betreft, geniet je van het gemak van een hoge instap en een hoge zit. Op de optielijst staan bovendien massagestoelen met stoelverwarming.
[gallerij-4]
Wat DS vooral onderscheidt van Citroën is het sprekende exterieurdesign. Avant-gardistisch, zoals DS het zelf noemt. Expressief, stijlvol, onderscheidend. Bijzonder is de achterste portier, waarbij de ruit als een zwaard naar buiten zwaait. Pas op dat je er niet tegenaan loopt! De sterk aflopende daklijn en de ver doorlopende achterportier zorgen daarbij voor gezichtsbedrog. Als je op de achterbank zit, heb je aanmerkelijk meer hoofdruimte dan je in eerste instantie zou verwachten.
[gallerij-1]
We rijden met de BlueHDi 120-motor met 88 kW (120 pk) vermogen. We noteren tijdens de test een verbruik van ongeveer 6,2 liter per 100 kilometer. De dieselbrom is goed hoorbaar bij het optrekken, maar geen partij voor het fantastische Denon-audiosysteem. Samen met de subwoofer in de kofferbak zorgen de speakers voor helder, cabinevullend geluid. De mooie geluidswerende panoramische ‘Grand-Angle’-voorruit weert geluiden van buiten. Bovendien zorgt de grote voorruit voor goed zicht op de stoplichten.
[gallerij-3]
Prijzen DS 4 Crossback
De DS 4 Crossback is leverbaar voor prijzen vanaf 26.590 euro. Dan stap je in een benzine-uitvoering met handgeschakelde zesversnellingsbak. De geteste Business-uitvoering met dieselmotor en automaat is er vanaf 31.830 euro.