Driften met een Subaru BRZ bij -25 graden Celsius
Subaru Snow Days 2020 - DEEL 4
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het Subaru Snow Event 2020 in het Finse Rovaniemi was er eentje om nooit te vergeten, in het bijzonder door een uitgebreide driftsessie met de 200 pk en 205 Nm sterke Subaru BRZ onder extreem koude omstandigheden. Met -25 graden Celsius, een set goede winterbanden met spikes en een gezonde dosis adrenaline stappen we in en maken we er maar het beste van.
Verdwenen
Toch jammer, die Subaru BRZ is sinds 1 januari 2020 van de Nederlandse prijslijst geschrapt. Reden: een te hoge CO2-uitstoot resulteerde in een hoge BPM-boete en dus te hoge aanschafprijs. Op het laatste moment moest ie nog 63.195 euro kosten. Dat is simpelweg te duur voor een sportcoupé met 200 pk.
Toyota GT86
En dus moest de BRZ in Nederland uit het programma. De technisch identieke Toyota GT86 onderging hetzelfde lot. Ook te duur en dus onverkoopbaar. In landen buiten Nederland is de BRZ nog gewoon leverbaar en beleeft de sportcoupé zelfs een opleving. In Nederland ben je vanaf nu aangewezen op de resterende dealervoorraad of de occasionmarkt.
Driften met Subaru BRZ op ijs – Subaru Snow Days 2020 – DEEL 3/4 – AutoRAI TV
Zeldzaam recept
Niet meer te koop dus in Nederland, waarom behandelen we de BRZ dan nog? Wie zich dat afvraagt, is waarschijnlijk niet het type autoliefhebber die voor de charmes van een BRZ valt. Het is gewoon een hele leuke auto om te zien, maar vooral om in te rijden. Waar vind je nu nog een sportcoupé met atmosferische boxermotor, een handgeschakelde zesbak, achterwielaandrijving en een sperdifferentieel? Een zeldzaam recept.
Lol!
Toegegeven, op droog asfalt komen zo’n BRZ en GT86 met 200 pk eigenlijk net wat vermogen te kort om ook op de langere termijn uitdagend te blijven. Of je moet belachelijk smalle achterbandjes monteren, dan heb je lol genoeg. Op sneeuw of ijs is 200 pk zat voor de nodige spectaculaire (drift)actie.
Zijlijn
Kom maar op met die sleutels! Safety first. Eerst laat een instructeur zien wat de bedoeling is, welke rijmodi toegestaan zijn en hoeveel tijd je krijgt. Done, nu is het tijd voor actie. We beginnen in de normale rijstand. Dan kijken tractiecontrole en ESP vanaf de zijlijn mee en geven als de grip verloren raakt een fluitsignaal. Met andere woorden: uitbreken van de achterkant wordt met het oog op veiligheid voorkomen.
Track-modus
Dan heeft de BRZ nog een Track-modus waarmee je de tractiecontrole uitschakelt en een speciaal Vehicle Dynamics-programma activeert waarmee computers in de BRZ bepalen hoeveel vermogen wordt afgegeven aan de achterwielen (active yaw control). Je kan in deze rijstand – mits je het goed doet – volgas geven. De auto regelt dan de vermogensafgifte zodat jij je als bestuurder alleen maar hoeft te focussen op het sturen. Best leuk, maar een auto leer je pas echt kennen als jij – de bestuurder – de touwtjes in handen hebt.
F*ck it
We kijken na een stuk of tien rondjes bijzonder vriendelijk naar de bijrijder, toevallig een professioneel Fins rallycoureur met 20 jaar rallyervaring. Hij begrijpt de boodschap. Hij lacht en zegt ‘F*ck it, we zetten alles af want dit gaat best lekker’. Een gouden kerel, mét verstand van zaken, want tips heeft hij genoeg. We geven er zomaar eentje cadeau: ‘dreigt de auto in een drift te veel om zijn as te draaien, gebruik dan niet de rem, maar trap de koppeling in, dan keert de juiste drifthoek snel terug en kun je weer op het gas.’
BRZ. Onthoud die naam
Een gouden tip, want dankzij die koppeling heb je zoveel meer controle. Als je dan eenmaal de smaak te pakken hebt, dan stroomt te adrenaline tot in je neushaar. Wat ook blijkt is dat die Subaru BRZ een auto is met een fantastische balans. De zitpositie is ook goed, waardoor je maximale controle hebt. En dan die boxermotor. Opzwepend en hoogtoerig. Onder 3.500 toeren per minuut is ie zo tam als een rendier, daarboven gaat ie dreigen als een wolf. Tot aan 8.000 toeren per minuut vult de cabine zich met een donkerbruine boxersymfonie. Een machtig gevoel. Boxer, Rear Wheel Drive, Zenith. BRZ. Onthoud die naam.