Drie studiemodellen Audi geven voorproefje van toekomst
Audi Grand Sphere Concept debuteert op IAA-autoshow in München
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een snelle technologische verschuiving zorgt voor een revolutie in het autodesign. Vooral elektromobiliteit, digitalisering en autonoom rijden zorgen ervoor dat het interieur meer dan ooit centraal staat in het ontwerpproces. Audi laat met drie studiemodellen zien wat het in petto heeft voor toekomstige modellen. Deze Audi Grand Sphere is er een van.
Van cockpit naar woonkamer
Het interieur van toekomstige Audi-modellen wordt omgevormd tot een ruimte voor persoonlijke vrijheid, omdat het interieur van de toekomst meer is dan een cockpit, maar ook een woonkamer. Je hoeft tenslotte niet altijd het stuur in handen te hebben door autonome technologie.
Teaserbeelden Audi Grand Sphere Concept
In de Audi Grand Sphere Concept laat de Duitse autofabrikant zien wat het merk in petto heeft voor toekomstige Audi-modellen die elektrisch en volledig autonoom kunnen rijden. En je ziet het direct aan de eerste teaserbeelden: het interieur wordt omgetoverd tot een heuse loungeruimte.
Loungestoelen
In het Grand Sphere-studiemodel is plaats voor twee personen. Die nemen plaats in comfortabele loungestoelen. Tussen de stoelen is een multifunctionele middenconsole geplaatst met plaats voor wat drinkglazen en zelfs een kamerplant. Vast en zeker goed voor de zuurstof aan boord.
Ruime instap
De Audi Grand Sphere Concept is een soort shooting brake, maar dan wel eentje met vier deuren. De voorste portieren openen op een normale manier maar kunnen wel in een gradenhoek van dik 90 graden geopend worden. De suïcide-deuren aan de achterkant vergemakkelijken de instap. Achter de twee stoelen is plaats voor bagage.
Andere designbenadering
In het verleden bepaalde vaak een zware verbrandingsmotor – meestal geplaatst voorin het voertuig – de basisverhoudingen van de voertuigcarrosserie. In de toekomst gaat dat veranderen, want de auto van morgen heeft veel compactere elektromotoren geplaatst op de assen, de accu bevindt zich in de bodem en de afmetingen van de voertuigcabine in het midden worden groter. Daarnaast zullen auto’s in de toekomst geheel of gedeeltelijk automatisch rijden. Het stuurwiel en de voetpedalen kunnen zich ‘terugtrekken’ als ze niet nodig zijn. Al die ontwikkelingen hebben grote impact op het designproces.
Audi-designbaas Marc Lichte vraagt zich het volgende af: “Welke eisen stellen gebruikers van ons? Willen ze in de auto kunnen werken, lezen of slapen? Met welk doel ontwerpen we de auto? Lange afstanden? Steden? Vrije tijd? Hoe moet het juiste interieur er daarvoor uitzien?”
Meer ruimte
In de toekomst moet het interieur van een Audi daarom niet langer alleen een functioneel bedieningsstation voor de bestuurder zijn, maar in plaats daarvan de individuele behoeften weerspiegelen en talloze functies zo soepel mogelijk integreren. Het interieur van de toekomst zal ook nieuwe maatstaven zetten voor de integratie van techniek, ruimtelijkheid en feel-good ambiance. In de toekomst wil Audi letterlijk meer vrije ruimte bieden waar passagiers zich tijdens het rijden kunnen bewegen – ook en vooral wanneer ze niet langer nodig zijn als chauffeurs in hun auto. Dit betekent dat het interieur in de toekomst het tempo zal bepalen voor het algehele voertuigontwerp.
Drie Sphere-conceptmodellen
Om te laten zien hoe Audi het interieur van de toekomst vormgeeft, presenteert het merk de komende tijd drie studiemodellen. De Audi Grand Sphere Concept is de tweede in de line-up van drie studiemodellen. Dit model debuteert op de IAA-autoshow in München die van 7 tot 12 september wordt gehouden.
Audi Sky Sphere Concept
Op de Monterey Car Week op Pebble Beach – in augustus 2021 – presenteert Audi de Sky Sphere Concept, de eerste conceptcar in het drieluik van ‘Sphere’ concepts. Deze auto wordt volgens Audi spectaculair om te zien. Het woordje ‘Sky’ slaat op ruimtelijkheid. Reken dus op grote glasoppervlakken.
Audi Urban Sphere Concept
De derde conceptcar – die in de loop van 2022 wordt onthuld – luistert naar de naam Urban Sphere. Dit wordt een auto voor de grote steden. Drie studiemodellen dus: Audi Sky Sphere, Audi Grand Sphere en Audi Urban Sphere. Allemaal bieden ze een blik in de toekomst.
Productieplannen voor Sphere-studiemodellen?
Geen van de studiemodellen gaat in productie, zo kan Josef Schlossmacher, Communications Product en Technology bij Audi, bevestigen aan AutoRAI.nl. “De drie studiemodellen zijn stuk voor stuk volledig elektrisch. Het zijn echte concepts voor nu. Het zijn dus studies die als doel hebben om onze ideeën te tonen aan onze klanten. We wachten af hoe het publiek reageert en wat het publiek goed en minder vindt. Dat nemen we dan mee in toekomstige modellen. Weet in ieder geval dat we in de komende jaren komen met diverse elektrische modellen, ook in het D-segment. Het drieluik Sphere-conceptmodellen is een teaser voor de toekomst, om vooruit te kijken.”
Level 4 autonoom rijden
Toch verklapt Audi dat het wel handel ziet in de Grand Sphere, alleen is er nog geen definitief besluit genomen om hem in productie te nemen. Zo’n auto moet dan wel Level 4 autonoom kunnen rijden. Dat houdt in dat de auto volledig autonoom moet kunnen rijden. De bestuurder hoeft het stuur slechts in complexe situaties of bij extreme weersomstandigheden over te nemen. De bestuurder moet met Level 4 autonoom rijden nog wel een geldig rijbewijs hebben en fysiek geschikt zijn om een voertuig te besturen. Op Level 3 moet de bestuurder binnen een redelijke tijd (enkele tellen) de besturing kunnen overnemen. Als dat niet gebeurt, brengt de auto zichzelf automatisch in een lage-risicosituatie tot stilstand. Op Level 4 is veel meer tijd beschikbaar. De uitrol van autonoom rijden is wel sterk afhankelijk van wetgeving. Niet in alle landen zal autonoom rijden mogelijk zijn. Lees hier meer over autonoom rijden.