Doorbraak in accutechnologie dankzij CATL: zelfs vliegtuigen kunnen nu elektrisch vliegen
Accu's met een bizar hoge energiedichtheid
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Accuproducent CATL heeft naar eigen zeggen een doorbraak in accutechnologie gerealiseerd. De nieuwste batterijen hebben zo’n hoge energiedichtheid, dat zelfs vliegtuigen ze kunnen gebruiken om volledig elektrisch te vliegen.
CATL grote accuproducent
CATL produceert in opdracht van verschillende autofabrikanten accupakketten. Ook LG Chem en Samsung zijn grote spelers op dit gebied. Maar het is nu CATL die deze doorbraak in accutechnologie aankondigt. Dankzij nieuwe technologie realiseert CALT een energiedichtheid van liefst 500 Wh per kilogram.
Ter vergelijking: natrium-ionbatterijen hebben een energiedichtheid hebben van 160 Wh/kg. Ondertussen hebben de 4680-batterijcellen van Tesla – die tot de meest geavanceerde op de markt worden gerekend, – een energiedichtheid van maximaal 296 Wh/kg. Met 500 Wh/kg wordt dus een flinke stap voorwaarts gezet.
Wat maakt deze CATL-batterij uniek?
Hoe heeft CATL dat bereikt? Dat leggen we uit. CATL maakt gebruik van – en nu komt het – nieuwe sterk geleidende biomimetische elektrolyttechnologie met gecondenseerde toestand. Deze technologie creëert een zelfaanpassende netstructuur op micronniveau om de geleidende prestatie te verbeteren. Klinkt ingewikkeld en dat is het vast ook. Maar als consument geldt maar één ding: hoe meer kilometers je kan rijden met een zo klein mogelijke batterij, hoe beter. Want accu’s zijn zwaar. Hoe groter de energiedichtheid en hoe minder gewicht, hoe gunstiger dat is voor de actieradius.
Ultrahoge energiedichtheid
De nieuwe CATL-batterijen maken ook gebruik van kathodematerialen met ultrahoge energiedichtheid en innovatieve anode- en separatormaterialen om goede laad- en ontlaadprestaties te bieden. Bovendien helpen die materialen de batterijen veilig te maken, belooft CATL.
“De lancering van deze geavanceerde technologie doorbreekt de grenzen die de ontwikkeling van de batterijsector lang hebben beperkt en zal een nieuw scenario van elektrificatie openen, gericht op een hoog niveau van veiligheid en een zo laag mogelijk gewicht”, schrijft het bedrijf in een verklaring.
Nieuwe accutechnologie ook voor auto’s!
De batterijen worden ook gebruikt voor toepassingen in de auto-industrie en gaan naar verwachting later dit jaar in productie. CATL benadrukt ook dat deze technologie interessant is voor de luchtvaart.
“Naarmate elektrificatie zich uitstrekt van het land naar de lucht, zullen vliegtuigen schoner en slimmer worden”, schrijft het bedrijf. “De lancering van gecondenseerde batterijen luidt een tijdperk in van universele elektrificatie van zee-, land- en luchtvervoer, opent meer mogelijkheden voor de ontwikkeling van de industrie en bevordert het bereiken van de wereldwijde doelstellingen voor koolstofneutraliteit op een eerder tijdstip.”