
Door dit felrode tapijt wil jij weer een Peugeot rijden

Het GTI-label is terug bij Peugeot! Op Le Mans onthulde het Franse merk de nieuwe 208 GTi, een auto die precies lijkt gemaakt voor iedereen die in de jaren ’80 en ’90 opgroeide met posters van de 205 GTI boven hun bed. Maar hoe blaas je in een wereld vol stille EV’s zo’n iconisch label nieuw leven in?
GTI: een legende die druk met zich meebrengt
Het is twee uur ’s middags op een zondag. Niet zomaar een zondag: we zijn op de 24 uur van Le Mans.. Achter de muren van de Peugeot-hospitality razen al 22 uur lang raceauto’s in sneltreinvaart voorbij. Peugeot koos dit decor vol racelawaai als plek om de nieuwe 208 GTi te onthullen. Voor ons zitten Matthias Hossann, hoofd design bij Peugeot, en Michael Trouvé, ontwerper van de nieuwe 208 GTI én de twee 9X8 Le Mans-racers die op dat moment nog altijd meestrijden in de loodzware race. Even verderop – in de Fan Zone – hebben ze een paar uur geleden het doek van hun creatie getrokken. Nu is het tijd om de pers te woord te staan.

Hoge druk
De druk op deze heren moet groot zijn. Het Peugeot-GTI label is heilig in Frankrijk en ver daarbuiten. De 2025-editie van de 24 uur van Le Mans staat zelfs een klein beetje in het teken van GTI-nostalgie. Ter ere van de onthulling van de nieuwe 208 GTI trakteert de 205 GTI-fanclub op uitnodiging van Peugeot het publiek op een ereronde.

Nostalgie
Als kind van de jaren ’90 – de tijd waarin de 205 GTI overal op straat te zien was – vragen we de twee ontwerpers hoe groot de druk is om de GTI-magie opnieuw op te roepen? “Die druk is er absoluut,” zegt Hossann. “De 205 GTI is een legende. We wilden dat DNA behouden, maar tegelijk iets maken dat past bij vandaag én morgen.”
Het resultaat: een auto met een lage, agressieve houding die direct de aandacht trekt. De afmetingen vallen in het echt nog meer op dan op foto’s — dit bommetje op wielen staat indrukwekkend breed en strak op de weg. De wielen vullen de wielkasten tot op het randje – je ziet de apk-keurmeester over een paar jaar al fronsend meten. Een houding die direct doet denken aan de gloriedagen van hot hatches.



Rode vloerbedekking
GTI-liefhebbers herkennen meteen de verwijzingen naar de legendarische 205 GTI. De rode vloerbedekking bijvoorbeeld maakt een glorieuze comeback. “Elke toevoeging moest iconisch zijn,” vertelt Trouvé. “De velgen zijn ontworpen om in het geheugen te blijven hangen en de stoelen combineren verschillende materialen, net als vroeger. Het rode tapijt kon natuurlijk ook niet ontbreken”. Maar het belangrijkste doel bleef eenvoud. “Een GTI herkenbaar maken door simpele, sterke details is lastiger dan het lijkt,” zegt Trouvé. “Iedereen moet meteen iets iconisch kunnen herinneren.”



Verlaagd
Het onderstel van de GTi is 30 mm verlaagd ten opzichte van de standaard E-208 en de spoorbreedtes zijn vergroot: 56 mm breder vooraan en 27 mm achteraan. Voor extra sportiviteit heeft de auto een extra aerodynamische voorbumper gekregen, terwijl achter een dikke diffuser met een kleine led-mistlamp zit.
Het team besteedde echter meer tijd aan de filosofie dan aan losse details: “We vroegen ons af wat sportiviteit bij Peugeot moet uitstralen,” legt Trouvé uit. “Bij Peugeot draait het om balans: prestaties gecombineerd met subtiele, krachtige details. Niet schreeuwerig, maar eenvoudig en iconisch.” Zo ontstaat een auto met een dubbele persoonlijkheid: onderscheidend genoeg voor dagelijks gebruik én spannend genoeg voor wie van sportief rijden houdt.

Van straat naar circuit: de 9X8
Naast de 208 GTi ontwierp Trouvé ook de 9X8, die Peugeot inzet op Le Mans. Hoe verenig je techniek en design op het hoogste niveau? “We werkten vanaf het begin samen met de engineers, zodat we nooit hoefden te kiezen tussen prestaties en design. Elke stap maakten we samen,” vertelt Trouvé.

De 9X8 valt op door zijn opvallende lichtsignatuur, iets waar het team net wat meer vrijheid kreeg. “De reglementen bieden ruimte om merksignatuur in te brengen,” legt Hossann uit. “De engineers wilden zelf ook dat de auto duidelijk als Peugeot herkenbaar is. Dat maakte de samenwerking soepel.”
Bekijk ook: WATERSTOFMOTOR is bijna klaar! – Volop ontwikkelingen tijdens Le Mans 2025 – AutoRAI TV