Dit moet je weten voordat je een Mazda 3 koopt (2018)
Gereden met Mazda 3 SkyActiv-G 120
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
We hebben het al vaak geschreven: de Mazda 3 is een beetje een onontdekte parel in het C-segment. Zijn rijeigenschappen zijn prettig en de value for money is groot. Maar er zijn een paar zaken die je echt moet weten voordat je een Mazda 3 koopt. We zetten het hier op een rij.
1: Benzinemotoren hebben geen turbo
Je leest het goed, geen turbo. Mazda vaart wat motoren betreft zijn eigen koers. Er is wel verandering op komst, want in de nieuwe generatie Mazda 3 die in de loop van 2019 op de markt komt, debuteert SkyActiv-X technologie. Deze benzinemotoren krijgen een mild hybride systeem en een kleine supercharger. Waarom we benadrukken dat Mazda’s huidige SkyActiv-G-benzinemotoren geen turbo hebben? Logisch: het vraagt om een andere rijstijl.
Uitwringen
Bij turbomotoren heb je onderin het toerengebied vaak al volop koppel zodat je vroeg kunt overschakelen. Bij een atmosferische motor – dus zonder turbo – komt het maximale koppel en vermogen pas bij hogere toerentallen vrij waardoor je dus meer toeren maakt. Kortom: je moet de motor echt uitwringen voor de maximale prestaties. Voor de sportievere rijder een feest, maar voor iemand die altijd turbomotoren gewend is, zal dat vast even wennen zijn.
2: SkyActiv-G 120 met handbak: fijn!
Om nog even door te gaan met de motoren: we reden enige tijd met de Mazda 3 SkyActiv-G 120 met handgeschakelde zesbak. Dit is de minst krachtige benzinemotor voor de Mazda 3. Nu klinkt dat ‘minst krachtige’ niet heel positief. Toch is deze motor een absolute heerlijkheid. Onderin beschikt het blok over voldoende souplesse en hoe meer toeren je maakt, hoe meer rijplezier en power je krijgt. De handgeschakelde zesbak heeft een fijne, mechanische weerstand en schakelt soepel.
Brandstofverbruik
Het gemiddelde brandstofverbruik kwam uit op 5,6 l/100 km, omgerekend is dat 1 op 17,8. Wie meer power wenst, gaat voor de SkyActiv-G 165 maar die kost alweer 33.990 euro. Deze versie met 120 pk en handbak kost minimaal 26.490 euro en als GT-M – de topuitrusting zoals deze auto is uitgevoerd – op z’n minst 30.990 euro. Dan ben je wel in één keer klaar. De GT-M heeft namelijk altijd een fijn head-up display, een achteruitrijcamera, parkeersensoren vóór, een geïntegreerd navigatiesysteem en nog veel meer.
3: Adaptieve cruise control is niet uitschakelbaar
Mazda’s adaptieve cruise control (Mazda Radar Cruise Control – MRCC) – is ook standaard op de GT-M en helaas niet uitschakelbaar. Waarom dat jammer is? Nou, MRCC kan de auto abrupt laten remmen als het systeem vindt dat de afstand tot de voorligger te klein wordt. Vaak zijn die afstanden nog behoorlijk groot – zelfs in de kortste volgpositie – waardoor remmen helemaal niet nodig is. Zonde, want afremmen betekent ook weer versnellen naar de ingestelde snelheid en dat kost extra brandstof.
Rust
Je kan als bestuurder de auto veel vloeiender en zuiniger over het asfalt sturen. Op tijd van rijstrook wisselen of zelf gas geven is het advies om het tempo aan te houden als je met MRCC rijdt. Je moet er echt mee leren rijden. In files is MRCC wel weer prettig, omdat het systeem de auto automatisch afremt en weer laat versnellen. Dat schept rust. De gouden tip: maak een proefrit en kijk of het MRCC-systeem bij je rijstijl past. En als het echt niet bevalt, dan ga je gewoon voor de TS+ (vanaf 27.990 euro). Die heeft wel een normale cruise control. Mazda zou in de toekomst voor een uitschakelbare variant moeten kiezen. Dan zet het non-liefhebbers van adaptieve cruise control niet direct buitenspel. Bij merken als BMW, Volvo en Subaru is het gewoon uitschakelbaar.
4: Gericht op de sportievere rijder
Met de Mazda 3 valt uitstekend te cruisen, maar je merkt aan alles dat Mazda voor een sportievere set-up heeft gekozen. Het stuurgevoel is direct en heeft een fijne zwaarte, het onderstel is stugger dan concurrenten en ook de demping heeft een sportieve afstelling. Daar krijg je dan wel rijplezier voor terug. Liefhebber van non-stop comfort laten de Mazda 3 beter staan. Voor de liefhebbers van autorijden is de boodschap duidelijk: ga eens rijden in de Mazda 3.
5: Wit leder?
De GT-M-uitvoering beschikt standaard over een zwart lederen interieur met Deep Red panelen (middenconsole en portieren). Optioneel levert Mazda op de GT-M Pure White lederen interieur. Het kost slechts 200 euro extra. Das niet veel. De vraag is: moet je het doen? Sommige mensen vinden het absoluut schitterend, maar je moet wel rekening houden met extra onderhoud. Witte bekleding is wat besmettelijker, waardoor je al snel vlekken ziet. Zeker bestellen als je fan bent, maar neem de extra schoonmaakbeurten dan voor lief. En om nog twee opties de noemen: een geïntegreerd navigatiesysteem – standaard op de GT-M – kost 695 euro op de TS en TS+ en voor Apple CarPlay vraagt Mazda 349 euro. Android Auto is voorlopig nog niet leverbaar in Mazda’s.
Conclusie
Zo, there you have it. Alles wat je moet weten voordat je een Mazda 3 koopt. Feit blijft dat de Mazda 3 een echte rijdersauto is. Een auto voor de stuurman- of vrouw. De vanafprijs ligt wat hoger dan bij sommige concurrenten, maar Mazda compenseert dat met extra uitrusting. In 2019 volgt zoals gezegd de nieuwe generatie Mazda 3. Tot die tijd heb je aan deze 3 een hele fijne auto.