Dit autovolg- en monitorsysteem is interessanter dan je denkt
Groupe PSA komt met Free2Move-fleetmanagementsysteem, ook voor particulieren
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mobiliteit verandert in een enorm rap tempo. Voertuigen zijn steeds vaker voorzien van een module voor het vastleggen en delen van bepaalde data. Interessant voor bedrijven, maar zo’n ‘black box’ is minstens zo interessant voor particulieren.
Free2Move
Groupe PSA heeft onder de paraplu van mobiliteitsaanbieder Free2Move een systeem klaarliggen waarmee bedrijven – maar ook particulieren – auto’s nauwkeurig kunnen monitoren. Dit systeem luistert naar de naam Connect Fleet en mag gezien worden als een fleetmanagement dashboard. Het systeem van Free2Move is geschikt voor 1 tot zelfs 10.000 auto’s. “Bedrijven kunnen op autoniveau de prestaties monitoren en ook advies geven aan een bestuurder die volgens de gegevens minder zuinig rijdt”, aldus Ferdinand van den Berg, Manager Connected Mobility PSA, in gesprek met AutoRAI.nl.
Rijgedrag
Het systeem van Free2Move geeft tot op de komma nauwkeurig scores aan je rijgedrag in een schaal van 1 tot 10. Tijdens een proefrit met een DS7 Crossback PureTech 225 haalden wij een score van 8,6. Van de aanwezigheid van de ‘black box’ merk je niets, maar ondertussen wordt er wel talrijke data opgeslagen en gedeeld met het systeem. Van den Berg: “Het systeem adviseert op basis van je ritprestaties wat er beter zou kunnen, zoals je remgedrag, je acceleratiegedrag en of je rekening houdt met een koude motor.”
CO2-uitstoot
Het systeem van Free2Move gaat in op de kleinere details. Zo is het gemiddelde brandstofverbruik van de auto per rit tot in detail na te lezen. Maar dat doet een boordcomputer toch ook? Klopt, maar dat het systeem ook de échte CO2-uitstoot deelt, is best bijzonder. Die CO2-uitstoot wordt op basis van werkelijke gegevens onderweg vastgesteld. “Dit gebeurt dus niet op basis van de theoretische waardes die in de brochures worden genoemd, maar echt op basis van praktijkgegevens. Hoe harder iemand rijdt, hoe hoger die CO2-emissie uitvalt”, stelt Van den Berg.
Interessante vraag
Wat heb je hier als particulier aan? Tja, dat is natuurlijk een interessante vraag. Zie het vooral als een leuke gimmick, die per maand wel geld kost. Stel, je hebt een gezin en je leent je auto als bezorgde vader of moeder uit aan je zoon of dochter, dan kun je na afloop precies zien waar de auto is geweest, hoe hard er gereden is en of je zoon of dochter een beetje een goede bestuurder is.
Er zijn grenzen
“Het is ook mogelijk om in het systeem een omtrekcirkel rond een bepaalde plaats te trekken. Je kunt dus met een persoon – bijvoorbeeld je zoon of dochter – afspreken dat hij of zij niet buiten een bepaalde plaats mag komen met de auto. Gebeurt dat toch, dan krijg je een melding”, aldus Van den Berg. “Dit is natuurlijk ook op bedrijfsniveau mogelijk. Met werknemers kunnen zo afspraken worden gemaakt. En omdat rijprestaties worden vastgelegd, kan de werkgever feedback geven op de rijstijl.”
Drie pakketten
Free2Move gaat drie pakketten aanbieden. PSA-producten – Citroën, DS Automobiles, Peugeot en Opel – beschikken over een zogeheten Connect Box. Ook modellen die niet van PSA afkomstig zijn, kunnen worden uitgerust met een ‘volgsysteem’. Voor die auto’s gebruikt Free2Move een zogeheten Kuantic Box. We zetten de drie pakketten – met de bijbehorende diensten – even op een rij.
Pakket 1 Fleetmanagement
Kosten: 9,90 euro, exclusief BTW per maand
- Monitoren van de afgelegde kilometers en de tijden
- Nauwkeurige analyse van het brandstofverbruik
- Real-time waarschuwingsmeldingen voor mechnanische problemen
- Geautomatiseerd volgen van het onderhoudsschema en andere onderhoudswerkzaamheden
Pakket 2 Ecodriving
Kosten: 10,90 euro, exclusief BTW per maand
- Analyse van het rijgedrag van de bestuurder
- Gepersonaliseerde tips voor milieubewust rijden
Pakket 3 Geolokalisatie
Kosten: 11,90 euro, exclusief BTW per maand
- Geolocatie in real-time van alle auto’s van het wagenpark
- Volgen van de afgelegde routes, inclusief tijdinformatie en analyse van de stoptijden
- Beperking onnodig gebruik van de auto’s door in te stellen waarschuwingen voor bijvoorbeeld binnen-/uitrijden van bepaalde zones.
Nieuwe inkomsten
Steeds meer autofabrikanten verzinnen nieuwe manieren om inkomsten te genereren met mobiliteit. Autodeelprojecten zijn daar een goed voorbeeld van. Maar ook dit soort fleetmanagementsystemen doen steeds vaker hun intrede. Sterker nog: Groupe PSA verwacht dat in 2030 een kwart van de winst wordt gerealiseerd met dit soort betaalde mobiliteitsdiensten.
Data is een dingetje
Data is in dit verhaal wel een dingetje. Niet alleen vanwege privacy, maar ook waarvoor alle data wordt gebruikt. “De data is voor diverse partijen ontzettend interessant, zoals voor verzekeraars en overheidsinstanties. Over dit onderwerp is ook nog lang niet alles gezegd. Vooral de informatie over locatiegegevens wordt streng bewaakt, want dat is erg privacygevoelig”, aldus Van den Berg.