Diesel zwaar op zijn retour
Column Henri Stolwijk
Hoe lang worden in ons land nog personenauto’s met dieselmotor verkocht? Als het aan onze overheid ligt niet lang meer: dieselmotoren worden steeds zwaarder belast. Dat is een middel in de strijd tegen de uitstoot van CO2: de te betalen BPM is immers direct gekoppeld aan de uitstoot. Het beleid vertaalt zich in schijven, waarvan de verschillen per jaar kleiner worden. Hoe meer uitstoot, hoe zwaarder de belasting.
15.000 euro minder
Dat vertaalt zich in de prijslijst: terwijl een Nissan X-Trail 2,0-liter diesel in ons land rond de 50.000 euro kost, mag de koper dezelfde auto in België voor pakweg 15.000 euro minder de showroom uit rijden.
Combinatie van downsizing en technische verbeteringen
Autofabrikanten zetten haren op snaren om auto’s zuiniger te maken. En dat lukt ook: een combinatie van downsizing (motoren met kleinere vermogens) en technische verbeteringen zorgt voor daling van de gemiddelde CO2-uitstoot. Deskundigen menen dat dit zich nog wel een tijdje voortzet, de ontwikkeling van tot 30 procent zuinigere motoren moet technisch haalbaar zijn.
“Onze overheid zet in op het stoppen van de verkoop van benzine- en dieselauto’s in 2035”
Ei van Columbus
Aanvankelijk leek de hybrideauto het ei van Columbus: de combinatie van elektrische aandrijving met een conventionele verbrandingsmotor (diesel of benzine) gold als veelbelovend, onze overheid besteedde veel subsidiegelden om de verkoop van hybridevoertuigen te stimuleren. Inmiddels geldt dit min of meer als weggegooid geld: de automobilisten profiteren met hun hybride wel van de fiscale voordelen, maar zetten het ding niet of nauwelijks aan de stekker. En dan gaat het milieuvoordeel snel verloren. Per 1 januari aanstaande is het financiële voordeel zo goed als weg voor nieuwe hybrides, wat de verkoop zeker niet ten goede zal komen.
LEES OOK: We gaan elektrisch rijden
Dieselland
Dieselmotoren voldoen qua uitstoot in de praktijk niet of nauwelijks aan de strengste eisen van de overheid. Daarom wordt de aanschaf van een auto met dieselmotor in verhouding met de benzinevariant steeds duurder, omdat de CO2-heffing zwaar doorweegt. Nu is Nederland nooit een wat je noemt echt dieselland geweest: in Europa rijdt ongeveer de helft van het wagenpark op diesel, in ons land is dat zo’n 8 procent. In Europa wordt de prijs van dieselolie nu eenmaal via subsidies lager gehouden dan die van benzine.
“Per 1 januari aanstaande is het financiële voordeel zo goed als weg voor nieuwe hybrides”
Oude diesels weren uit binnensteden
Ook oudere diesels liggen (zwaar) onder vuur: steden als Rotterdam en Utrecht willen de oude diesels weren uit hun binnensteden, overigens streven ook buitenlandse steden daarnaar. Londen hanteert hogere parkeertarieven voor diesels dan voor benzineauto’s. Frankrijk geeft bonussen tot 10.000 euro om oude diesels om te ruilen voor elektrisch aangedreven auto’s. Want die vuile diesels zijn een te zware aanslag op de luchtkwaliteit, zo is de heersende gedachte. En zo wordt de diesel steeds meer in de hoek gedrukt.
Geen gewaagde voorspelling
Onze overheid zet in op het stoppen van de verkoop van benzine- en dieselauto’s in 2035, in 2050 moeten alle auto’s met een conventionele verbrandingsmotor van de Nederlandse wegen zijn verdwenen. De komende jaren wordt de aanschaf van elektrisch aangedreven auto’s nog zwaar ondersteund: voor de zakelijke leaserijders geldt een bijtelling van 4 procent, vrijstelling van MRB en BPM.
De aanhoudende (fiscale) druk op diesel- en (in mindere mate) benzinemotoren noopt autofabrikanten in elk geval wel serieus werk te maken van de ontwikkeling van elektrisch aangedreven auto’s. De komende jaren komen er steeds meer op de markt, vanaf pakweg 2020 gaat het wat dat betreft heel hard. Geen gewaagde voorspelling dus om te stellen dat de diesel inderdaad zwaar op zijn retour is.