Deze veiligheidssystemen zijn verplicht vanaf 2022
'Maatregelen moeten duizenden levens redden'
Het Europees parlement heeft overeenstemming bereikt over de verplichting van een uitgebreide reeks veiligheidssystemen in nieuwe auto’s die vanaf 2022 op de markt komen. Lees hier welke.
Klant betaalt
De meeste veiligheidssystemen die straks verplicht zijn, kennen we al van duurdere modellen. Maar de verplichtstelling van intelligente hulpsystemen geldt straks ook voor kleine goedkope modellen. De kosten hiervan zullen aan de klant worden doorberekend. Reken er maar op dat auto’s honderden euro’s duurder worden.
Onderstaande veiligheidsvoorzieningen zijn verplicht voor nieuwe personenauto’s die vanaf 2022 op de Europese markt geintroduceerd worden en voor elke nieuwe auto die vanaf 2024 verkocht wordt.
> Waarschuwing voor noodstop
> Automatische noodremingreep
> Voorbereiding voor alcoholslot
> Waarschuwing voor slaperigheid
> Waarschuwing voor smartphonegebruik
> Verbeterde gordels
> Intelligente snelheidsassistent
> Rijstrook assistent
> Achteruitrijcamera of -sensoren
> Datarecorder voor ongevallen
> Verbeterde bescherming bij aanrijding voetgangers en fietsers
Veel van deze maatregelen gelden ook voor bestelwagens, vrachtwagens en bussen. Vrachtwagens krijgen ook systemen om chauffeurs te waarschuwen voor voetgangers en fietsers in de dode hoek. Bekijk hier de volledige lijst van verplichte veiligheidssystemen.
LEES OOK: Alles voor veiligheid: toekomstige Volvo’s begrensd op 180 km/u
Minder verkeersdoden
De Europese Commissie is ervan overtuigd dat deze maatregelen zullen bijdragen tot het redden van meer dan 25.000 levens en het voorkomen van ten minste 140.000 ernstige verwondingen tegen het jaar 2038. Eerdere verplichte maatregelen die in de EU zijn ingevoerd, zouden hebben bijgedragen aan een daling van naar schatting 50.000 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar.
Nederland in top 3
Nederland behoort overigens tot de beste landen op het gebied van verkeersveiligheid. Zo staat Nederland in de top 3 van landen met de minste verkeersdoden in de EU, maar er wordt de laatste jaren nauwelijks vooruitgang geboekt. Tegelijkertijd stijgt het aantal (ernstig) verkeersgewonden, waardoor eind vorig jaar een ambitieus plan is gelanceerd om de verkeersveiligheid te verbeteren.