Review – Deze bestelbus van Opel kan 400 kilometer volledig elektrisch afleggen
Opel ziet toekomst in waterstof
In drie minuten kun je hem voltanken en de actieradius bedraagt 400 kilometer. We hebben het hier over de waterstofaangedreven Opel Vivaro-e HYDROGEN. Hij komt in het tweede kwartaal van 2023 naar Nederland, maar AutoRAI.nl mocht al achter het stuur kruipen.
Waterstof heeft toekomst?
Over een aantal jaar zijn bedrijfswagens op diesel niet meer welkom in sommige binnensteden. Veel ondernemers stappen daarom over op volledig elektrische busjes. Het aanbod is groot, maar toch zijn er nog veel ondernemers die iets missen: een elektrisch busje met een grote actieradius en die binnen vijf minuten weer volledig opgeladen is. Zo’n bus bestaat nog niet. Tenminste, zo’n batterij-elektrische bus bestaat nog niet. Een waterstof-elektrische bus met deze eigenschappen is er al wel.
Opel Vivaro-e HYDROGEN
Maak kennis met de Opel Vivaro-e Hydrogen. Het model is gebaseerd op de bestaande batterij-elektrische Opel Vivaro-e. Hij haalt zijn energie niet uit volgeladen batterijen, maar uit waterstoftanks. Onder de motorkap ligt een 45 kW brandstofcel, die het goedje uit de tanks omzet in elektriciteit. Met volle waterstoftanks bedraagt de actieradius meer dan 400 kilometer. Het tanken van waterstof duurt zo’n drie minuten – ongeveer net zo lang als het tanken van een conventionele diesel- of benzineauto.
Waterstof plug-in hybride
Naast de waterstoftanks ligt ook een klein accupakket in de bus, met een capaciteit van 10,5 kWh. De waterstofbus is dus een plug-in hybride, je kunt hem namelijk gewoon aan de lader hangen. De bus is zelfs standaard voorzien van een driefase boordlader (11 kW). Binnen 90 minuten is het accupakket volledig opgeladen.
Elektrisch rijden
De batterij zorgt voor wat extra vermogen, bijvoorbeeld tijdens het wegrijden en accelereren. Op een volle acculading haalt de bus zo’n 50 kilometer. De waterstofaandrijflijn zorgt voor de overige 350 kilometer actieradius. De Vivaro-e Hydrogen rijdt als een normale elektrische bus. Een elektromotor drijft de voorwielen aan, net zoals in een reguliere Vivaro-e. Dankzij de accu kan de waterstof Vivaro zelfs regeneratief remmen. De energie die vrijkomt bij het remmen slaat de bus dan op in de accu.
Pakezel
Ondanks zijn waterstofaandrijflijn biedt hij nog steeds evenveel laadvolume als de versie met verbrandingsmotor: tot 5,3 of 6,1 m3. De waterstof-elektrische bedrijfswagen is leverbaar in de lengtes M en L (4,95 en 5,30 meter lang) en met een laadvermogen tot 1.000 kg.
Tanken
Met de bus richt Opel zich op bedrijfswagenklanten die dagelijks meer dan 300 kilometer rijden en dus een grotere actieradius nodig hebben dan veel batterij-elektrische bussen momenteel kunnen bieden. Maar er is nog een doelgroep die Opel wil bedienen: werknemers die een bus van de zaak mee naar huis nemen, maar geen laadpaal hebben. Denk aan bouwvakkers, elektriciens en loodgieters die hun werkbus als auto van de zaak hebben. In iedere straat zie je deze busjes staan, maar vaak hebben hun eigenaren geen toegang tot een eigen laadpaal. Met een waterstofbus zou deze doelgroep makkelijker kunnen overstappen op elektrisch rijden.
Belangrijke rol
Stellantis – de moedermaatschappij van Opel – zet stevig in op waterstof. De Europese Clean Hydrogen Alliance – waarvan Stellantis onderdeel is – kondigde vorig jaar investeringen aan ter waarde van circa 60 miljard euro in de ontwikkeling van een waterstof-ecosysteem. Het aantal waterstoftankstations in Europa moet groeien naar 2.500 in 2030 en 10.000 in 2055, wanneer naar verwachting zo’n 450.000 lichte bedrijfswagens en 10.000 vrachtwagens in Europa op waterstof rijden.
Naast de Vivaro-e Hydrogen introduceert Stellantis ook waterstof-elektrische versies van de Citroën Jumpy en de Peugeot Expert. De bussen van de drie merken rollen nu van de band in Rüsselsheim, maar vanaf 2024 verschuift de productie naar de fabriek in Hordain, in het noorden van Frankrijk. Het doel is om daar circa 5.000 waterstof-elektrische bedrijfswagens per jaar te produceren.