De versnellingsbak, alles wat je moet weten
Voor de optimale trekkracht bij elke snelheid
Bijna ieder motorvoertuig heeft er één: een versnellingsbak. Door middel van de versnellingsbak wordt het motorvermogen van de verbrandingsmotor op een zo efficiënt mogelijke manier overgebracht op de wielen.
Hoe werkt de versnellingsbak precies?
Een versnellingsbak bestaat uit tandwielen. Als deze tandwielen in elkaar grijpen, dan komen ze in beweging. Als je bijvoorbeeld van de eerste naar de tweede versnelling schakelt, dan word er een ring ‘gelost’ en een andere verbonden. Er wordt dus eigenlijk van tandwiel gewisseld. Er zit olie in de versnellingsbak, om dit proces soepel te laten verlopen.
Waarvoor is de versnellingsbak?
De versnellingsbak bestaat uit tandwielen van verschillende groottes. Door over te schakelen naar grotere tandwielen, kan een hogere snelheid gehaald worden, maar wordt het toerental minder. Op deze manier leidt een bepaald toerental per versnelling dus tot andere snelheden van de auto.
Onderhoud aan de versnellingsbak
Het kan zijn dat de versnellingsbak het niet soepel meer doet. Denk hierbij aan kraken, uit de versnelling springen, et cetera. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat je lagers of tandwielen versleten zijn. Ook kan het zo zijn dat je schakelvork gebroken is. In elk van deze gevallen moet dit gerepareerd worden. Als de versnellingsbak er echt slecht aan toe is, zal deze zelfs compleet vervangen moeten worden. De kosten hiervan variëren uiteraard per auto. We kunnen je wel alvast vertellen, dat je hiervoor diep in de buidel mag tasten. Revisie van een versnellingsbak kost al gauw 2.500 euro.
Soorten versnellingsbakken
Naast de handgeschakelde versnellingsbak, zijn er nog een aantal andere soorten versnellingsbakken. Zo is er bijvoorbeeld de automatische versnellingsbak, die zelf de juiste versnelling kiest. Een ander voorbeeld is de semiautomatische versnellingsbak, of gerobotiseerde bak. Die lijkt qua techniek wat meer op de handgeschakelde versnellingsbak, maar koppeling en schakeling worden automatisch aangestuurd. Ook is er een verschil tussen enkele en dubbele koppeling. Bij de dubbele koppeling, bedient de ene koppeling de even versnellingen en de andere de oneven versnellingen. Op die manier kan er geschakeld worden zonder dat de aandrijving onderbroken wordt.