
De nieuwe Renault Clio (2026) – alles van A tot Z uitgelegd
Radicaal ander design voor Clio
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Dit is de zesde generatie Renault Clio. Een ontzettend belangrijke auto, want het is de absolute bestseller van Renault. Wat heeft deze nieuwe Clio allemaal te bieden?
Renault Clio komt uit in B-segment
Het B-segment staat bij Renault voor booming business. Want lees maar even mee. Het merk heeft een 100% elektrische Renault 5 E-Tech en Renault 4 E-Tech in het aanbod. Maar nog lang niet iedereen is al klaar voor volledig elektrisch rijden. En dus heeft Renault in het B-segment ook een Renault Captur. En natuurlijk mogen we ook de Renault Clio niet vergeten. Die Clio is zelfs een van de bestverkopende modellen in Europa. Deze zesde generatie Renault Clio moet dat succes voortzetten.
Renault Clio is verkoophit
Meer dan 17 miljoen exemplaren. Zoveel Clio’s heeft Renault tot op heden geproduceerd sinds de productiestart in 1990. Zet al die exemplaren achter elkaar, en je komt uit op 68.000 kilometer. Het equivalent van 1,7 keer de wereld rond. Overigens komen er elke dag 1.000 Clio’s bij, want zoveel auto’s produceert Renault dagelijks in de Turkse Bursa-fabriek. In de eerste helft van 2025 verkocht Renault in Europa nog 130.000 exemplaren.

Heel veel vragen
Tot zover even wat leuke Clio-trivia. De overheersende vraag van deze nieuwe Clio is vooral: wat heeft deze nieuwe Renault Clio allemaal te bieden? Tijd voor een deep dive in deze Clio. Welke motoren staan er op het menu? Hoe praktisch is de auto? Hoe onderscheidend is het design? En wat heeft de auto allemaal te bieden? Een hoop vragen, dus tijd voor antwoorden.
Grootste Clio ooit
Deze zesde generatie Renault Clio is van top tot teen opnieuw ontworpen, maar staat nog wel op het CMF-B platform. Maar Renault speelt overduidelijk op safe. Niet zo heel gek, als je al zoveel exemplaren hebt verkocht. De afmetingen van de auto zijn interessant, want de Clio is iets gegroeid. De wielbasis van de auto valt door andere wielgeometrie 8 mm langer uit (nu 2,59 meter). De lengte is door een grotere overhang voor en achter met 67 mm toegenomen van 4,05 naar 4,12 meter. De breedte neemt toe van 1,73 naar 1,77 meter, een plus van 39 mm. En ook de hoogte is toegenomen: nu 1,45 meter (+11 mm). Met andere woorden: dit is de grootste Clio ooit.

Design en kleuren
De daklijn heeft volgens het merk wel wat weg van een ultra-compacte coupé. Een grotere motorkap, een grille met diamantstructuur, vier achterlichten en een geïntegreerde dakspoiler zijn andere elementen van de nieuwe Clio. Je kan overigens wielen krijgen in de maat 18-inch. Renault levert zeven exterieurkleuren, te weten Glacier White, Ceramic Grey, Shadow Grey, Diamond Black, Iron Blue en de nieuwe kleuren Absolute Red en Absolute Green. Ohja, het front telt maar liefst 113 logo’s aan de voorkant!
Interieurdesign Renault Clio
Omdat de buitenmaten zijn gegroeid, zou je denken dat de nieuwe Clio ook aanzienlijk ruimer is geworden. Maar dat is niet helemaal het geval. Want de wielbasis is op papier met 8 mm gegroeid, maar dat heeft puur te maken met de nieuwe wielgeometrie. De platformsectie zelf is niet groter, die is gelijk aan het uitgaande model. Een ding is zeker: achterin deze zesde generatie Clio is het prima vertoeven, ook met een lengte van 1,90 meter zit je nog maar net met je hoofd vrij. In het interieur is extra aandacht gegeven aan het materiaalgebruik. De sfeerverlichting biedt keuze uit 48 verschillende kleuren. De Esprit Alpine-uitvoering – de absolute topversie – heeft zelfs alcantara afwerking. Een Harman Kardon audiosysteem met 410 Watt is optioneel verkrijgbaar.

Aanpassingen interieur
Het dashboard is voorzien van een dubbele 10,1-inch V-vormig scherm (afhankelijk van de uitvoering), waarbij het centrale scherm naar de bestuurder is gericht. Het compacte stuurwiel kennen we ook van duurdere Renault-modellen, zoals de Austral. Het aantal stuurwielomwentelingen is verminderd van 3,3 naar 2,6, voor een wendbaardere rijervaring.
Ook is de Multi-Sense-knop geïntegreerd om te kiezen tussen rijmodi, die elk gekoppeld zijn aan specifieke interieurverlichting. Het nieuwe stoelontwerp maakt gebruik van gerecyclede materialen, patronen en gekleurde stiksels (afhankelijk van de uitvoering). Het interieur bevat twee USB-C-aansluitingen aan de voorkant, een inductielader (afhankelijk van de uitvoering) en een 12V-aansluiting achterin om bijvoorbeeld een USB-adapter of koelbox aan te sluiten.

Infotainment met Google
Het OpenR Link multimediasysteem met ingebouwde Google biedt Google Maps, Google Assistant (die ook enkele voertuigfuncties kan bedienen) en Google Play (met toegang tot meer dan 100 apps). De exclusieve partner-apps omvatten onder meer de populairste radiostations wereldwijd (via Radioplayer for Renault), muziekstreamingplatforms (zoals Amazon Music), videostreamingdiensten (zoals Prime Video), abonnementsdiensten (zoals HBO Max), een exclusief muziekspel voor passagiers (SongPop for Renault) en een internetbrowser (Vivaldi).

Hoeveel opberg- en bagageruimte is er?
De nieuwe Renault Clio biedt plaats aan vijf personen en beschikt nu over nieuwe opbergoplossingen, met een centrale console waarin een afgesloten vak is geïntegreerd met een zacht scharnierend deksel, vergelijkbaar met een tabletafdekking (afhankelijk van de uitvoering). De bagageruimte biedt een capaciteit van 391 liter voor de TCe 115 en 309 liter voor de Hybrid. De laaddrempel ligt 40 mm lager dan bij de vorige generatie. De knop om de bagageruimte te openen is rechtstreeks in de achterklep geïntegreerd, aan de onderkant.

Duurzaamheid
En uiteraard past Renault ook gerecyclede materialen toe. Het dashboard bestaat voor minstens 50% uit gerecycled polypropyleen (39% voor de middenconsole), de bumperabsorber is volledig gemaakt van gerecycled plastic, terwijl minstens 50% van het aluminium dat is gebruikt voor de 18-inch velgen van de Esprit Alpine gerecycled is.

Belangrijke cijfers
Goed, we hebben nu al diverse feiten benoemd. Tijd voor een beknopte samenvatting. We zetten de belangrijkste cijfers van de nieuwe Renault Clio op een rij.
Afmetingen en gewicht
Lengte: 4,116 meter
Breedte: 1,768 meter
Hoogte: 1,451 meter
Wielbasis: 2,591 meter
Overhang voor: 859 mm
Overhang achter: 667 mm
Bodemvrijheid: 142 mm onbeladen (119 mm beladen)
Gewicht: vanaf 1.155 kg (TCe 115)
Bagageruimte: TCe heeft 391 liter, Hybrid heeft 309 liter
Laaddrempelhoogte: 735 mm (-40 mm)
Trekvermogen: 900 kilogram voor de TCe 115 en Hybrid
De aandrijflijnen van de nieuwe Renault Clio
Renault levert de zesde generatie Clio uitsluitend met verbrandingsmotoren. Wie elektrisch wil rijden, wijkt uit naar een Renault 5 of Renault 4. In de Renault Clio is er keuze uit een hybride aandrijflijn, een TCe-turbobenzinemotor of een Eco-G bi-fuel-motor die ook op LPG functioneert, maar laatstgenoemde LPG-variant komt niet naar Nederland. Voor de volledigheid zetten we nog wel even alle aandrijflijnen op een rij, omdat de LPG-versie wellicht wel via import richting Nederland komt.

Aandrijflijnen
Full Hybrid E-Tech 160 pk
- 1,8 liter HORSE 4-cilinder volhybride (160 pk/172 Nm van de 1,8-motor, 205 Nm van de elektromotor)
- Twee elektromotoren
- 1,4 kWh batterij
- Intelligente multimode versnellingsbak
- CO₂-uitstoot: vanaf 89 g/km (gecombineerde cyclus)
- Gecombineerd brandstofverbruik: 3,9 l/100 km
- 0 tot 100 km/u: 8,3 seconden
TCe 115 pk
- 1,2 liter 3-cilinder TCe-motor (115 pk/190 Nm)
- Handgeschakelde versnellingsbak of optionele EDC automatische transmissie
- CO₂-uitstoot: vanaf 114 g/km (gecombineerde cyclus), 116 g/km met de EDC-6 transmissie (in afwachting van homologatie)
- Gecombineerd brandstofverbruik: 5 l/100 km (5,1 l/100 km met EDC transmissie)
- 0 tot 100 km/u: 10,1 seconden
Eco-G 120 pk (wordt officieel niet geleverd in Nederland)
- 3-cilinder Eco-G bi-fuel benzine-LPG-motor (120 pk/200 Nm),
- EDC automatische transmissie
- CO₂-uitstoot: vanaf 107 g/km (gecombineerde cyclus) (in afwachting van homologatie)
- Gecombineerd brandstofverbruik: 6,9 l/100 km
- 0 tot 100 km/u: 10,1 seconden
De hybride
De E-Tech 160 pk – die 15 pk en 22 Nm sterker is ten opzichte van de vorige E-Tech 145 pk – behoeft wat extra uitleg. Deze aandrijflijn combineert namelijk twee overbrengingen voor de elektromotor en vier overbrengingen voor de verbrandingsmotor. Het systeem kiest automatisch de modus van de volhybride E-Tech aandrijflijn:
- Volledig elektrisch (de elektromotor drijft de wielen aan)
- Dynamische hybride (de motor en elektromotor drijven samen de wielen aan)
- E-drive (de elektromotor drijft de wielen aan, de motor laadt de accu op)
- Verbranding (de motor drijft de wielen aan en/of laadt de accu op)
- Energieterugwinning (de wielen drijven de elektromotor aan, die de accu oplaadt)
Rijhulpsystemen Renault Clio
Tja, ook deze Renault Clio ontkomt niet aan diverse rijhulpsystemen. De Franse autoconstructeur heeft er zelfs 29 in de aanbieding voor deze Clio. Denk hierbij aan adaptieve cruise control, een botspreventiesysteem aan de voor- en achterzijde, waarschuwing bij het openen van de portieren voor inzittenden en de noodstopassistent, die het voertuig volledig tot stilstand brengt bij inactiviteit van de bestuurder. Het adaptieve cruisecontrol-systeem is in alle versies af fabriek ingebouwd. De achteruitrijcamera en 360°-camera leveren nu beelden in hoge resolutie om parkeren te vergemakkelijken. Zoals in de rest van het Renault-gamma bevindt zich links van het stuurwiel op het dashboard de My Safety Switch, waarmee tot vijf ADAS-systemen tegelijk in- of uitgeschakeld kunnen worden. Een zalige functie die elke auto zou moeten hebben. Want de rijstrookassistent en snelheidswaarschuwing snoer je zo snel de mond.

Uitvoeringen Renault Clio 2026
Het vereenvoudigde gamma van de nieuwe Renault Clio omvat drie uitvoeringen, die allemaal al vanaf het instapniveau een brede reeks functies bieden. Renault verwacht dat elke uitvoering ongeveer 33 procent van de verkoop op zich neemt, waarbij de Evolution – zonder Google-infotainment – vooral zakelijk gezien een interessante auto zal zijn. Particulieren kiezen eerder voor een Techno of gaan all-in voor de Esprit Alpine.
Evolution
Adaptieve cruisecontrol, automatische noodremfunctie, rijstrookassistent, bestuurderalert, automatische parkeerrem, 7-inch digitaal instrumentarium, 10-inch centraal display inclusief smartphone-replicatie, met textiel bekleed dashboard, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, airconditioning, parkeersensoren achter.
Techno
OpenR Link multimediasysteem met Google ingebouwd (Google Maps, Google Assistant en Google Play), automatische airconditioning, donkergetinte achterruiten, elektrochromatische binnenspiegel, middenarmsteun voorin, LED-sfeerverlichting, Multi-Sense-instellingen, handsfree sleutelkaart, automatisch inklapbare buitenspiegels, 16-inch lichtmetalen velgen, achteruitrijcamera, automatische grootlicht-/dimlichtschakeling, automatische ruitenwissers, zes luidsprekers.
Esprit Alpine
Alcantara-afwerking en specifieke details, aluminium pedalen, draadloos oplaadvlak, in hoogte verstelbare passagiersstoel, logo-projectie, 18-inch lichtmetalen velgen met blauwe accenten, Clio-logo’s en een Dark Chrome-monogram, specifieke voorzijde en bumperelementen, intelligente adaptieve cruisecontrol, parkeerassistent voor en zijkant, dodehoekwaarschuwing, uitstapwaarschuwing voor inzittenden, waarschuwing kruisend verkeer achter, automatische noodremfunctie bij achteruitrijden.

Fabrieksgarantie Renault, dat kan beter
Wat garantie betreft loopt Renault niet voorop. Je krijgt nog altijd een fabrieksgarantie van 2 jaar. Renault onderzoekt wel of het merk dit gaat verhogen, zoals de meeste andere merken al wel doen. Dat zal dan wel zonder terugwerkende kracht zijn. Wellicht dat we hier binnenkort meer over horen. Je kan nu wel garantie bij kopen, 3 tot zelfs 5 jaar.
Verkoopstart
De verkoopstart van de nieuwe Renault Clio vindt plaats rond oktober/november. In het eerste kwartaal van 2026 staat de nieuwe Clio in de Nederlandse showrooms. Reken op een vanafprijs van ongeveer 26.000 a 27.000 euro. De auto wordt dus iets duurder dan voorheen, omdat ook de standaarduitrusting toeneemt. De Clio Gen 5 is er nu vanaf 25.500 euro. Reken op ongeveer 30.000 euro voor de Clio Full Hybrid 160.