De nieuwe Morgan Super 3 lijkt op een straalvliegtuig
De 3 Wheeler is dood, lang leve de… Super 3!
Morgan heeft de opvolger van de 3 Wheeler gepresenteerd: de Super 3. De compleet nieuwe tweezitter heeft nog steeds drie wielen, maar nu ook drie cilinders.
Morgan 3 Wheeler
De eerste Morgan ooit – gebouwd in 1909 – was een driewieler. Het merk zou veertig jaar lang vasthouden aan het concept, waarna het vooral bekend werd om hun roadsters met stalen ladderchassis met houten frame. In 2011 maakte de driewieler een comeback en nú – ruim tien jaar later – krijgt hij een opvolger: de Super 3.
Morgan Super 3
De Super 3 is de eerste Morgan die vanaf een blanco vel papier is ontworpen sinds de introductie van de Aero 8 in 2000 en de grootste visuele vernieuwing van het merk sinds de Plus 4 Plus uit 1962. Kortom, ze zijn wat conservatief ingesteld bij Morgan.
De kern van de driewieler is dan ook hetzelfde gebleven: twee wielen voor, één achter en een open cockpit. Wat vooral opvalt: de motor is verdwenen. De 2,0-liter V-Twin van S&S die pontificaal op de neus van de Three Wheeler zit, maakt plaats voor een 1,5-liter driecilinder EcoBoost Ford-motor, die gewoon netjes onder een motorkap ligt.
De motor kennen we al uit de Ford Fiesta en Puma en is goed voor 118 pk en 150 Nm. De nieuw Morgan is zo’n 100 kilogram zwaarder dan zijn voorganger, maar met een gewicht van 635 kilo is het nog steeds geen zwaargewicht. De 0-100-sprint is gepiept in zo’n zeven seconden en de topsnelheid ligt op 210 km/u. Daarvoor moet je wel flink lef hebben, want 80 km/u in een 3 Wheeler, voelt als 180 km/u aan. Bekijk de video hieronder straks maar eens. Een handbak met vijf versnellingen uit de Mazda MX-5 zorgt wederom dat alle pk’s bij het achterwiel komen.
Straaljager
De Super 3 oogt iets moderner dan zijn voorganger, toch laat het design zich het beste omschrijven als retro. De inspiratie voor de creatie komt van het luchtvaarttijdperk uit het midden en de tweede helft van de vorige eeuw. Denk aan de Boeing 707 en de DC8. Aan de zijkant zitten opvallende ‘sideblades’ – voor koeling van de motor – maar hier kun je ook koffers, bagagerekken en race-accessoires op monteren.
Interieur
In de Super 3 zit je altijd met je hoofd in de zon, wind, regen of een combinatie van die drie. Een dakje kun je namelijk niet krijgen. Een grotere vooruit staat wel op de optielijst. Alle schakelaars, knopjes en andere zaken in het interieur zijn stofdicht en bestand tegen spatwater. Geen ramp dus als het plots begint te plenzen. Tenminste, de auto zelf heeft er geen last van. Zelfs de USB-aansluitingen kunnen volgens de Britse automaker tegen een spatje regen.
Het minimalistische dashboard beschikt over Morgans traditionele centraal geplaatste meters, maar voor het eerst in een Morgan zijn ze volledig digitaal. Hard plastic zul je niet zo snel aantreffen in een Morgan. De behuizing van de meters, naar keuze afgewerkt in geanodiseerd zwart of zilver, is van metaal, zoals elk aanraakdeel in de cabine.
Vuurknop
De ‘bommen los-knop’ uit de 3 Wheeler uit 2011 is gelukkig nog steeds aanwezig. Met deze knop kun je de auto starten. De keuze voor de stoelbekleding bestaat uit materialen zoals vinyl, waterbestendig leer en zadelleer. Een verwarming in het voetencompartiment zorgt voor warme voetjes, maar de rest van je lichaam zul je in de winter moeten warmhouden met thermo-ondergoed. Een eenvoudig uitneembare, verstelbare set pedalen en een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, zorgt ervoor dat instappen voortaan een stuk makkelijker gaat dan bij zijn voorganger. Hoe dat moet zie je in de video hieronder.
Geïnteresseerde klanten kunnen in Nederland contact opnemen met Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en enige dealer in Nederland voor informatie over beschikbaarheid. De prijs in Nederland wordt later bekend gemaakt.