De nieuwe Land Rover Defender: een avonturier in hart en nieren
Alles wat je moet weten over de nieuwe Defender - EXCLUSIEVE VIDEO
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Land Rover presenteerde op 30 april 1948 de Land Rover Series I op de Amsterdamse AutoRAI. Het was het begin van het succesverhaal ‘Defender’. In september 2019 – maar liefst 71 jaar later – trekt Land Rover het doek van de compleet nieuwe generatie Defender. AutoRAI.nl kan je alles vertellen, in tekst én video, want we hebben hem maanden geleden al gezien.
Strikt embargo
Al op 11 juli 2019 ging AutoRAI.nl naar het Verenigd Koninkrijk voor de presentatie van de nieuwe Land Rover Defender. Onder streng embargo uiteraard. Telefoons moesten we inleveren, we ondertekenden meerdere geheimhoudingsverklaringen en we konden de auto’s onder strikt toezicht bekijken. In onderstaande video vertellen we alles over de nieuwe Defender.
In detail: de nieuwe Land Rover Defender (2020) – AutoRAI TV
Veel te vertellen
Over de nieuw Land Rover Defender valt ontzettend veel te vertellen. Van de directe voorgangers – gebouwd van 1948 tot 29 januari 2016 – zijn in totaal 2.016.933 exemplaren gebouwd. In dit aantal zijn de 150 exemplaren van de Defender Works V8 – geïntroduceerd in januari 2018 ter ere van 70 jaar Land Rover en uitgerust met een 5,0-liter V8 met 298 kW (405 pk) en 515 Nm – niet meegenomen. Met dik twee miljoen exemplaren mag je de Defender gerust een succesnummer noemen. Nummer 2.000.000 werd overigens in 2015 geveild voor 525.000 euro. En dan te realiseren dat Land Rover tijdens de marktintroductie in 1948 op de AutoRAI in Amsterdam omgerekend 590 euro vroeg.
Iconisch
De Defender is een iconisch model, geroemd om zijn terreinkwaliteiten en zijn boxy design. Met de nieuwe Defender probeert Land Rover aan die kwaliteiten een vervolg te geven. Wat design betreft is dat zeer zeker gelukt. De nieuwe Defender heeft ook nog steeds dat boxy design, maar de hoeken van de bodypanelen zijn met het oog op voetgangersveiligheid wel sterk afgerond.
DC100
Al in 2011 presenteerde Land Rover een voorproefje van de nieuwe Defender in de vorm van de DC100 Concept. Het plan? De nieuwe Defender introduceren in 2018. Dat lukte uiteindelijk niet, omdat andere projecten voorrang kregen. In 2020 is het echt zover, dan komt deze nieuwe Land Rover Defender op de markt, niet alleen in Europa, maar ook in Canada en in de Verenigde Staten.
Defender 110
Land Rover trapt in het eerste kwartaal van 2020 af met een Defender 110. Dat is de vijfdeursversie met naar keuze vijf, zes of zelfs 5+2 zitplaatsen. De driedeurs Defender 90 komt in de loop van 2020 op de markt. Die is er met vijf of zes zitplaatsen. In het geval van zes zitplaatsen, installeert Land Rover voorin tussen de twee voorstoelen een extra zitplaats. De rugleuning van die extra stoel is neerklapbaar zodat er ook aflegruimte ontstaat voor spulletjes. De transmissiebediening is ondergebracht op het dashboard. Dat moest wel, want anders was er geen plaats voor die extra zitting tussen de twee voorstoelen.
Luxe en ruig
Het interieur oogt net als de buitenkant robuust. Opvallend zijn de zichtbare structurele elementen en verstevigingen. Het frame van het dashboard is opgetrokken uit magnesium. Dat is licht en supersterk. Via de handgrepen aan beide kanten van het dashboard kan de Defender zelfs worden geduwd. De afwerking is luxe en ruig tegelijk. Op de deurpanelen zijn de schroeven gewoon zichtbaar, precies zoals bij het origineel.
Touchscreen
Aan moderne gadgets is geen gebrek, want de bestuurder kijkt uit op een digitaal dashboard (12,3-inch) en het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem met 10-inch touchscreen. Verder is het mogelijk om twee smartphones tegelijkertijd te koppelen. Het opladen van de smartphone kan dankzij een geïntegreerde inductielader. Over software-updates hoef je je geen zorgen te maken. De navigatie blijft namelijk up-to-date dankzij de Software-Over-The-Air (SOTA) updates. Via een geïntegreerd 5G-netwerk is de New Defender in staat om zelfstandig updates te downloaden en installeren.
Opladen maar
Wifi aan boord heeft de Defender ook, evenals drie 12V-stekkers, twee USB-poorten op de eerste zitrij, twee USB-poorten op de tweede zitrij en (wanneer aanwezig) twee USB-poorten op de derde zitrij. Optioneel levert Land Rover een 230V-stekker in de bagageruimte. De bagageruimte achter de tweede zitrij bedraagt 1.075 liter en is uit te breiden tot maar liefst 2.380 liter.
D7x-platform
Land Rover bouwt de nieuwe Defender op het D7x-platform dat vooral bestaat uit een lichtgewicht aluminium monocoqueconstructie. Het is het stijfste platform dat Land Rover tot nu toe ontworpen heeft en is drie keer stijver dan een traditioneel ladderchassis. Dankzij dit platform bedraagt de maximum daklast 168 kilogram (statisch zelfs 300 kilogram). Een daktent (optioneel leverbaar) is dus mogelijk. Het maximum laadvermogen komt uit op 900 kilogram en het maximum geremde trekvermogen op 3.720 kilogram.
Luchtvering
Standaard heeft de Defender onafhankelijke wielophanging. Adaptieve dempers met elektronische luchtvering (Electronic Air Suspension) zijn optioneel leverbaar. Dankzij die adaptieve dempers kan de standaard bodemvrijheid van 70 mm met één druk op de knop worden verhoogd tot maximaal 145 mm. Dankzij het systeem Elegant Arrival – de marketingafdeling heeft goed zijn best gedaan – neemt de bodemvrijheid automatisch af tot 50 mm om het in- en uitstappen te vergemakkelijken.
Dit is standaard
Land Rover rust de Defender standaard uit met permanente vierwielaandrijving, een tussenbak met twee versnellingen, een centraal differentieel en optioneel een Active Locking Rear Differential. Voorheen moest je de differentiëlen handmatig vergrendelen. Bij de nieuwe Defender hoeft dat niet meer. Offroaden moet volgens Land Rover kinderspel zijn. Voor de offroad-liefhebbers: de bodemvrijheid bedraagt 291 mm, de aanrijhoek 38 graden, de hellingshoek 28 graden en de afrijhoek 40 graden. Verder komt de maximale doorwaterdiepte uit op 900 mm. De grote vraag is hoeveel mensen met een nieuwe Defender gaan offroaden, maar de gedachte dat het kan is wel zo prettig.
Een binnenspiegel met beeldscherm
De Defender heeft ook diverse hulpjes om het rijden makkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan ClearSight Rear View waarmee de binnenspiegel met één druk op de knop verandert in een videoscherm. Het beeld is afkomstig van een 1,7-megapixel breedbeeldcamera (50 graden breed) geplaatst achterop het dak. Verder is de Defender optioneel te voorzien van Adaptive Cruise Control, een Rear Pre-Collision Monitor, Blind Spot Assist, Rear Traffic Monitor en Clear Exit Monitor. Ook aanwezig: Emergency Braking, Lane Keeping Assist, Traffic Sign Recognition, Cruise Control, Driver Condition Monitor en parkeersensoren rondom.
De motoren
Hoe zit het dan met motoren? Land Rover trapt af met twee diesel- en twee benzinemotoren. Dieselen kan met een D200 met 147 kW (200 pk) en een D240 met 176 kW (240 pk). Beide Ingenium-dieselmotoren hebben twee turbo’s en 420 Nm koppel. Het benzinegamma bestaat uit de viercilinder P300 met 220 kW (300 pk) en de zescilinder P400 met 294 kW (400 pk) en 550 Nm. De zescilinder in de P400 is een copmleet nieuwe zes-in-lijn Ingenium-benzinemotor voorzien van twin-scroll turbotechnologie, 48-volt elektrische supercharger, geïntegreerde startmotor en een 48-volt lithium-ion accupakket.
Ook een plug-in hybride
Land Rover breidt het motorenaanbod in 2021 uit met een plug-in hybride: de P400e PHEV. Ook staat er nog een D300 op stapel.
Diverse pakketten
De Land Rover Defender is uitgebreid te personaliseren dankzij verschillende pakketten. Er is keuze uit Explorer Pack, Adventure Pack, Country Pack en Urban Pack. Deze pakketten vormen een aanvulling op de normale uitvoeringen: de New Defender, S, SE, HSE, First Edition en luxe New Defender X-uitvoeringen. De First Edition is alleen in het eerste productiejaar leverbaar. De uitrusting per pakket staat hieronder.
Adventure Pack: draagbare sproei-installatie met 6,5-liter groot waterreservoir, een luchtcompressor in de bagageruimte, een bagagerek aan de buitenzijde, vier spatlappen, een cover voor het reservewiel, een beschermlijst op de achterbumper en een uitneembare rugzak met een inhoud van 20 liter.
Country Pack: wielkastbescherming, een beschermlijst voor de achterbumper, vier spatlappen, een draagbare sproei-installatie en een bagagerek tot aan het plafond.
Urban Pack: een beschermlijst voor de achterbumper, een cover voor het reservewiel, een beschermplaat onder de voorbumper en aluminium pedalen in het interieur.
Explorer Pack: een snorkel, lichtgewicht Expedition Roof Rack (26 kilogram), zijwaarts gemonteerde Gear Carrier, vier spatlappen, wielkastbescherming, cover voor reservewiel en een matzwart bestickerde motorkap met ‘90’- of ‘110’-beeldmerk. Optioneel zijn gefixeerde treeplanken en een uitklapbare dakladder alsook carterbescherming en een ‘A-frame’ beschermbeugel.
Gear Carrier
Wat is de Gear Carrier? Een 24 liter groot afsluitbaar opbergvak. Deze ‘zijkoffer’ kan 17 kilogram dragen en is ideaal voor bijvoorbeeld modderige laarzen of een nat wetsuit. De Gear Carrier is aerodynamisch vormgegeven en bestand tegen de extreemste weeromstandigheden. Ook leuk is de Rooftop Tent. Deze tent is met één simpele handbeweging uit te vouwen.
Prijzen nieuwe Land Rover Defender
Land Rover bouwt de nieuwe Defender in de productiefaciliteit van Land Rover in het Slovaakse Nitra. De marktintroductie vindt plaats in het eerste kwartaal van 2020. Wat moet ie kosten? Voor de Defender 90 vraagt Land Rover minimaal 94.300 euro en voor de Defender 110 op z’n minst 101.300 euro. Van de Defender 90 verschijnt op termijn ook een bedrijfswagenversie: de Defender 90 Commercial. De 90 Commercial voldoet aan alle ombouw- en inrichtingseisen voor bestelauto’s en gaat 46.730 euro kosten.