De ‘groene kaart’ is niet meer
Groen verzekeringsbewijs krijgt andere kleur
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het felbegeerde roze papiertje (rijbewijs) is tegenwoordig een roze kleurig pasje. Dat is op zich geen schokkende wijziging. Een ander verhaal geldt voor de ‘groene kaart’. Die is namelijk niet groen meer, maar wit. In het vervolg is het dus de ‘witte kaart’.
Council of Bureaux
Praat jij nog over de ‘groene kaart’ als je het hebt over de internationale motorrijtuigverzekeringskaart? Dan moet je dat toch gaan vergeten. Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een ‘witte kaart’. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Elektronische versie
Sinds 1 juli 2020 is ook besloten dat het document elektronisch mag worden toegestuurd, al is nog niet duidelijk of dit ook op internationaal niveau gaat gelden. Niet alle bureaus zullen misschien aanvaarden dat het document elektronisch wordt verstuurd door de verzekeraar. Het advies is daarom om toch een exemplaar van de ‘witte kaart’ af te drukken en in het voertuig te plaatsen. Een voertuig heeft namelijk vaak verschillende bestuurders, of er kan slecht internetbereik zijn. Je weet maar nooit.
De groene kaart
Wat is de ‘groene kaart’? Simpel: een internationaal verzekeringsbewijs. Het is een document of een pasje. Op het document staat een overzicht van de landen waar de auto verzekerd is. Het verzekerde kenteken, de periode waarin het voertuig verzekerd is en het kaartnummer staan op het document. Het kaartnummer moet opgeschreven worden op het Europees schadeformulier als je schade hebt.