De Ford Bronco heeft verschillende ‘Easter eggs’
Bronco op koers naar Nederland, alternatief voor Wrangler
De Ford Bronco zet koers naar Nederland. Medio Q2 2023 wordt het alternatief voor de Jeep Wrangler in Nederland verwacht. Prijzen worden op een later moment bekend gemaakt. Bijzonder is dat de offroader diverse ‘easter eggs’ heeft.
Altijd met 2,7-liter EcoBoost V6
Ford kondigt aan dat de Amerikaanse Ford Bronco 4×4 binnenkort voor het eerst besteld kan worden in geselecteerde Europese markten, waaronder Nederland. De Bronco is in Europa beschikbaar in gelimiteerde aantallen en is leverbaar als Outer Banks en in de extreme offroad-variant Badlands. Beide versies worden aangedreven door een 2,7-liter Ford EcoBoost V6 benzinemotor die een vermogen van 335 pk en een koppel van 563 Nm levert.
Demonteerbare portieren
Het nieuwe model is van meet af aan ontwikkeld om op alle soorten ondergrond en onder alle omstandigheden te presteren. Voorbeelden daarvan zijn de demonteerbare portieren met opbergtassen, de geïntegreerde bevestigingspunten voor accessoires waarmee je gerust op expeditie kunt gaan en de bijzonder duurzame, gemakkelijk te reinigen onderdelen en oppervlakken.
Design
Het design van de nieuwe Bronco is niet alleen geïnspireerd op dat van het origineel uit 1966, maar heeft ook het stoere van de F-series pick-up en het sportieve van de Mustang. Het eindresultaat is een SUV met een unieke stijl, een eigen karakter en een rijke historie.
Voorspatborden
De nieuwe Bronco onderscheidt zich door zijn grille over de volle breedte en iconische ronde koplampen. De voorspatborden zijn voorzien van trail sights – verhoogde delen die de rand van de carrosserie aangeven en die ook kunnen worden gebruikt als bevestigingspunten. Ze kunnen een gewicht van maximaal 68 kg dragen voor het vervoer van langere voorwerpen zoals surfplanken of kano’s.
Hemelbekleding
De standaard afneembare hardtop heeft een geluiddempende hemelbekleding en bestaat uit vier panelen, met speciale opbergtassen op de voorste twee panelen. Alle vier de portieren kunnen ook in slechts acht minuten met behulp van één stuk gereedschap volledig worden verwijderd, voor een ultieme beleving van de elementen en een nog beter zicht in uitdagende offroad-situaties.
De frameloze ramen verminderen het totale gewicht van de portieren, waardoor ze licht genoeg zijn om door vrijwel iedereen te kunnen worden verwijderd. Met de speciale opbergtassen die beschikbaar zijn voor de Bronco Badlands kunnen de portieren veilig en goed beschermd worden opgeborgen in de auto, waarbij ze binnen enkele minuten weer gemonteerd kunnen worden.
Eenvoudig te repareren
Andere verwijderbare elementen maken zowel personalisatie als betere offroad-prestaties mogelijk. De grille en bumper kunnen worden vervangen door andere versies, terwijl de kunststof wielkastranden zo zijn ontworpen dat ze bij een botsing in het terrein zonder schade kunnen worden losgemaakt en gemakkelijk en snel kunnen worden vervangen.
Easter eggs
De Bronco heeft verschillende ‘Easter eggs’ meegekregen in het design die verwijzen naar zijn erfgoed. Voorbeelden zijn de ‘verborgen’ bucking Bronco-logo’s, een verwijzing naar het oorspronkelijke model uit 1966, een flesopener die is ingebouwd in het interieur en GPS-coördinaten naar locaties die tijdens de ontwikkeling werden gebruikt voor tests.
Transmissie Ford Bronco
Elke Bronco is standaard voorzien van een automatische transmissie met tien versnellingen, die soepel rijden met een geoptimaliseerd koppel mogelijk maakt op de weg en in het terrein. Een kruipverhouding van maximaal 64,33:1 in de lage gearing, maakt het mogelijk om met de Bronco een snelheid van 6 km/u aan te houden met een motortoerental van 2.400 tpm. Hierdoor kan in uitdagende terreinomstandigheden worden gereden met een nauwkeurige controle op lage snelheden, wat de kans op afslaan van de motor vermindert.
De Bronco Outer Banks is uitgerust met een elektronisch bediende tussenbak met twee versnellingen, waarbij onderweg met een druk op de knop heen en weer kan worden geschakeld tussen de hoge en de lage gearing.
Sperdifferentieel
De Bronco Badlands voegt daar een sperdifferentieel en een ontkoppelingssysteem voor de stabilisatorstangen aan de voorzijde aan toe. Deze configuratie zorgt voor een maximale wieluitslag in moeilijk terrein. Bovendien kan de elektromechanische tussenbak met twee versnellingen en een automatische modus naadloos schakelen tussen tweewiel- en vierwielaandrijving, afhankelijk van de omstandigheden.
High-Performance Off-Road Stability Suspension
De High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS) bestaat uit onafhankelijke draagarmen met schroefveren met lange veerwegen aan de voorkant, waardoor het onafgeveerde gewicht maximaal 20 procent lager is dan bij constructies met een starre as. Ook zorgt deze lay-out voor uitstekende rijeigenschappen en een goed contact met de ondergrond. Aan de achterzijde is een starre achteras met vijf draagarmen en veren met variabele verhouding te vinden, in combinatie met heavy-duty dempers rondom.
Bilstein
De Ford Bronco Badlands gaat nog een stap verder met standaard positiegevoelige dempers van Bilstein, die voorzien zijn van een extern reservoir. De grotere vloeistofcapaciteit zorgt voor extra koeling onder zware omstandigheden, terwijl de dempingskracht automatisch toeneemt aan de uiteinden van de veerweg, voor een nauwkeurige controle in het terrein en een soepel rijgedrag onder normale omstandigheden.
Bronco-rijders die willen offroaden op het hoogste niveau kunnen ervoor kiezen om kwetsbare onderdelen te laten beschermen door de leverbare frontplaat en beschermende panelen voor de motor, transmissie, versnellingsbak en brandstoftank. De optioneel leverbare side rock rails zijn sterk genoeg om het gewicht van de auto te dragen bij extreem klimmen over rotsen. Standaard beschikt de Bronco over zichtbare sleepogen voor en achter, net als een dakbalk van zeer sterk boriumstaal die is voorzien van geïntegreerde gordijnairbags aan de zijkanten. De zijairbags en frontairbags dragen ook bij aan een maximale bescherming tijdens het rijden in extreme omstandigheden.
Terrain Management System
De intelligente aandrijftechnologieën maken de Bronco geschikt voor zowel beginnende avonturiers als ervaren terreinrijders. De kern van het systeem wordt gevormd door het Terrain Management System waarmee de bestuurder gemakkelijk de beste setting kan kiezen. Naast modi voor op de weg zoals Normal, Eco, Sport en Slippery, zijn er speciale G.O.A.T. offroad-modi zoals Modder/Sporen, Zand, en Rock Crawl. De Bronco Badlands biedt daarboven ook de op de autosport geïnspireerde Baja-modus. Elke modus optimaliseert het gaspedaal, de schakelmomenten van de versnellingsbak en de stuurrespons, afhankelijk van de omstandigheden.
Trail Toolbox
Voor de Bronco is ook een Trail Toolbox beschikbaar, een pakket met geavanceerde offroad-technologieën, dat bestuurders in staat stelt om de mogelijkheden van de auto op veilige wijze te verkennen. Trail Control werkt op dezelfde manier als cruise control; de bestuurder kan een snelheid van maximaal 31 km/u instellen. Het systeem regelt automatisch de acceleratie en het remmen om de gekozen snelheid aan te houden, terwijl de bestuurder zich concentreert op het rijden door moeilijk terrein.
Trail Turn Assist
Trail Turn Assist maakt gebruik van torque vectoring met behulp van het remsysteem, waardoor de draaicirkel tot 40 procent kleiner wordt door het binnenste achterwiel af te remmen bij terreinrijden op een beperkte ruimte, terwijl Trail One-Pedal Drive de bestuurder in staat stelt om te accelereren en te remmen met alleen het gaspedaal, waardoor het gemakkelijker wordt de snelheid nauwkeurig te regelen bij het rijden in moeilijke omstandigheden. Tot de rijhulptechnologieën behoren AdvanceTrac met Roll Stability Control en Trailer Sway Control, wat assisteert bij het trekken van een aanhanger.
Interieur Ford Bronco
De Bronco is standaard uitgerust met een 8-inch instrumentencluster met TFT-technologie, dat is gekoppeld aan een centraal 12-inch LCD-touchscreen. Het SYNC 4 communicatie- en entertainmentsysteem van de nieuwste generatie, is geschikt voor draadloze Ford Power-Up software-updates voor nieuwe of verbeterde functies. De Bronco biedt ook bevestigingspunten bovenop het instrumentenpaneel waarop camera’s of mobiele telefoons kunnen worden bevestigd. Het is voorzien van speciale 12-volt- en USB-stroomaansluitingen.
Apple CarPlay- en Android Auto
Apple CarPlay- en Android Auto zijn eveneens standaard aanwezig. Dat geldt ook voor het B&O Premium Sound System met tien luidsprekers inclusief een subwoofer. De beschikbare FordPass-app zorgt voor een indrukwekkende connectiviteit en een naadloze integratie met het SYNC 4. Het 360-graden camerasysteem met offroad-overzicht wordt automatisch geactiveerd als de offroad-rijmodi zijn ingeschakeld, wat een zicht op de wielen biedt dat niet mogelijk is vanaf de bestuurdersstoel en het zicht vergroot tijdens het rijden in uitdagende omstandigheden, zoals bij het rijden over rotsen.
Sinds 1966
De oorspronkelijke Bronco werd in 1966 in de VS geïntroduceerd en was geïnspireerd op de militaire voertuigen van Ford én de Mustang om het beste van twee werelden te bieden. Dit resulteerde in een robuuste 4×4 met een sportief tintje, die aan de basis stond van een geheel nieuw segment van avontuurlijke terreinwagens.
De eerste generatie Bronco bewees zijn onverzettelijkheid en wendbaarheid door in 1969 de Baja 1000 offroad-race te winnen, een prestatie die meer dan 50 jaar lang door geen enkele in serieproductie gebouwde 4×4 werd herhaald. Van de Bronco van de eerste generatie werden in de VS meer dan 200.000 exemplaren verkocht. In totaal heeft Ford tussen 1966 en 1996 meer dan een miljoen Bronco’s geproduceerd, verdeeld over vijf generaties. De iconische Ford heeft ook een bijnaam, G.O.A.T.. Dit staat voor Goes Over Any Terrain.