De 5 heetste sportwagens van 2015
Liefhebbers van peperdure, exotische sportwagens hebben dit jaar genoeg om naar uit te kijken. Want de komende maanden worden ten minste vijf spectaculaire bolides op de markt gebracht. Een overzicht.
We beginnen de lijst met de snelste, krachtigste en waarschijnlijk ook de duurste van het rijtje: de Koenigsegg Regera. Het nieuwe pronkstuk van de Zweedse sportautobouwer is een echte superhybride, aangedreven door een 5,0-liter V8 twinturbo en drie elektromotoren. Het gecombineerde vermogen komt uit op maar liefst 1.100 kW (1.500 pk). Het model kan maximaal vijftig kilometer elektrisch rijden en de accu is via het stopcontact op te laden.
Regera
Bijzonder is dat de Regera geen versnellingsbak heeft. Onder de 50 km/u rijdt de supersportwagen geheel elektrisch. Bij hogere snelheden sluit een hydraulische koppeling en is de aandrijving naar de achterwielen direct verbonden met de krukas van de benzinemotor. De topsnelheid wordt dus bereikt als de V8 tegen zijn toerenbegrenzer aanhikt. De prestaties zijn in ieder geval van buitenaards niveau: De Koenigsegg Regera accelereert in twintig seconden van 0 naar 400 km/u! Er worden maximaal tachtig exemplaren gebouwd.
Aventador SV
De nieuwe Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce is het perfecte voorbeeld van een extreme versie van een extreme sportwagen. De ‘SV’ heeft een aangepast uiterlijk met flink wat spoilerwerk in mat zwart. Vooral de enorme achtervleugel springt direct in het oog. De Aventador SV is vijftig kilo lichter dan de reguliere versie en de 6,5-liter V12-motor levert 50 pk meer vermogen. Met 551 kW (750 pk), 690 Nm en permanente vierwielaandrijving sprint de Aventador SV in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 350 km/u. In ons land gaat hij rond de vijf ton kosten.
911 GT3 RS
Met de nieuwe 911 GT3 RS presenteert Porsche een pure raceauto voor de openbare weg. Hij heeft de maximale hoeveelheid aan autosporttechnologie aan boord die in een dagelijks bruikbare Porsche 911 haalbaar is. Vergeleken met de 911 GT3 zijn de aandrijflijn en de aerodynamica ingrijpend gewijzigd. De RS heeft de grootste en krachtigste atmosferische krachtbron binnen de 911-reeks: een 4,0-liter zescilinder met 368 kW (500 pk) en 460 Nm. De boxermotor is gekoppeld aan een speciaal ontwikkelde automaat met dubbele koppeling, waarmee de auto in 3,3 seconden van 0-100 km/u sprint. De topsnelheid ligt op 310 km/u. De GT3 RS kost 248.600 euro en wordt geleverd met een rolbeugel, voorbereiding voor een hoofdschakelaar voor elektriciteit, zespuntsgordels en een brandblusser. Hij heeft zelfs een Pit Speed-knop waarmee de maximumsnelheid in de pits kan worden ingesteld. Mede dankzij de uitgekiende aerodynamica doet de nieuwe Porsche 911 GT3 RS een rondje Nürburgring-Nordschleife in 7 minuten en 20 seconden. Daarmee duikt hij onder de historische tijd van de Porsche Carrera GT.
675LT
De nieuwe McLaren 675LT is een speciale versie op basis van de 650S. De letters LT staan voor ‘Long Tail’, aangezien de koolstofvezel achterspoiler de helft groter is dan normaal. LT is tevens een verwijzing naar McLarens uit het verleden. Verder is de voorbumper flink gewijzigd en hij rolt op bredere banden. Achterin ligt nog steeds een 3,8-liter V8 twinturbo, maar nu met 496 kW (675 pk) en 700 Nm. Daarmee is de 675LT fractioneel sneller dan de 650S en knalt hij in minder dan 8 seconden vanuit stilstand naar 200 km/u. Door de toepassing van extra koolstofvezel en titanium pakt het gewicht honderd kilo lager uit. McLaren bouwt de 675LT alleen als coupé en de productie is gelimiteerd tot 500 stuks. Exclusiviteit is dus gewaarborgd. En daar is de prijs ook naar, want met een prijskaartje van 387.750 euro is hij aanzienlijk duurder dan de 650S.
488 GTB
De nieuwe Ferrari 488 GTB is de grondig vernieuwde versie van de 458 Italia, met een nieuwe naam, een aanzienlijk krachtigere V8-turbomotor en een gewijzigd uiterlijk. De Ferrari 488 GTB is geen compleet nieuwe auto. Veel details van de 458 Italia zijn behouden gebleven. Ook qua formaat en gewicht is nauwelijks iets veranderd. De motor is echter van een heel ander niveau. Het nieuwe model heeft een 3,9-liter V8-motor met twee turbo’s. Die produceert 492 kW (670 pk) vermogen en 760 Nm koppel. Dat is maar liefst 74 kW (100 pk) en 220 Nm méér dan de atmosferische achtcilinder in de 458 Italia, terwijl de CO2-uitstoot 15 g/km daalde. De 488 GTB is de snelste achtcilinder-Ferrari ooit. Hij accelereert in drie seconden van 0 naar 100 km/u en zit vijf seconden later al op de 200 km/u. De topsnelheid bedraagt ruim 330 km/u. Volgens Ferrari resulteren alle aanpassingen in 50 procent meer downforce. De 488 GTB zou een rondje op Ferrari’s eigen Fiorano-circuit in 1 minuut 23 voltooien. Dat is 2 seconden sneller dan de 458 Italia en een halve seconde sneller dan de 458 Speciale.