De 5 bestverkochte merken en modellen in H1 2019
Verkoopcijfers eerste zes maanden 2019 zijn binnen.
In totaal zijn er 226.482 nieuwe personenauto’s geregistreerd in de eerste zes maanden van 2019, een daling van maar liefst 10,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018 (252.988 stuks). Dit alles blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Maar welke vijf merken en modellen waren het populairst? Hier de antwoorden.
De 5 best verkochte merken in het eerste halfjaar van 2019
1. Volkswagen (24.547 / 10,9 procent marktaandeel)
2. Opel (18.251 / 8,1 procent)
3. Peugeot (16.734 / 7,4 procent)
4. Ford (14.103 / 6,2 procent)
5. Kia (13.501 / 6,0 procent).
De 5 best verkochte modellen in het eerste halfjaar van 2019
1.Volkswagen Polo (6.607/ 2,9 procent marktaandeel)
2. Ford Focus (6.443 / 2,9 procent)
3. Tesla Model 3 (6.063 /2,7 procent)
4. Volkswagen Golf inclusief Sportsvan (5.609 / 2,5 procent)
5. Kia Picanto (5.216 / 2,3 procent).
De 5 best verkochte merken in juni 2019
1. Opel (3.921/9,4 procent marktaandeel)
2. Volkswagen (3.618/ 8,7 procent)
3. Toyota (3.100/ 7,5 procent)
4. Peugeot (3.082/ 7,4 procent)
5. Renault (3.054/ 7,4 procent).
Registratiecijfers juni 2019
1. Tesla Model 3 (2.487 / 6,0 procent marktaandeel)
2. Opel Karl (1.279 / 3,1 procent)
3. Renault Clio (1.201 / 2,9 procent)
4. Toyota Aygo (945 / 2,3 procent)
5. Ford Focus (929 / 2,2 procent).
Verkopen juni
In juni 2018 kregen er 46.746 nieuwe auto’s een kenteken. In juni 2019 bleef de teller steken op 41.671 auto’s, een daling van 10,9 procent. De autoregistraties zijn dus gedaald. Hoe komt dat? BOVAG en RAI Vereniging stellen dat de sterke daling mede het gevolg is van de onzekerheid over de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (BPM) door de invoering van de WLTP emissietest voor nieuwe personenauto’s.
BPM nog altijd een doorn in het oog
“Sinds 1 september 2018 moeten alle nieuwe in Europa geproduceerde auto’s worden getest op basis van de zogenaamde WLTP emissietestmethodiek. Onder deze test valt de gemeten CO2 uitstoot voor een identieke auto veelal hoger uit dan onder de oude test. Omdat in Nederland de hoogte van de BPM op auto’s wordt bepaald op basis van de uitstoot van CO2, valt de BPM ook vaak fors hoger uit. Mede hierdoor, is de gemiddelde BPM op een nieuwe auto in 2019 ten opzichte van 2018 met 15 procent gestegen (5.824 euro ten opzichte van 5.072 euro).
Ondanks de fors lagere autoverkopen zijn ook de totale BPM inkomsten in 2019 (t/m mei) inmiddels hoger dan over dezelfde periode in 2018 (995 mln. om 991 mln. euro). Eerder beloofde de vorige staatssecretaris Wiebes dat de consument niet de dupe mag worden van de overgang naar de WLTP”, stellen BOVAG en RAI Vereniging. De twee partijen dringen er daarom al maanden bij staatssecretaris Snel op aan om gemaakte afspraken te respecteren en snel met duidelijkheid te komen over aanpassing van de BPM.