Review – Dacia Spring Electric: wat kost ie nu echt?
Meer dan een stadsauto?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Dacia Spring is de goedkoopste volwaardige personenauto van Nederland. Maar wat kost deze EV nu echt? En hoe bevalt de nieuwe elektromotor met 65 pk in de praktijk? Tijd voor antwoorden.
Succesvol, die Dacia Spring
De Dacia Spring Electric is in korte tijd uitgegroeid tot een populaire elektrische auto in Nederland, vooral onder particulieren. Het is namelijk een van de eerste nieuwe elektrische auto’s met een redelijk prijskaartje. De auto kwam voor minder dan 19.000 euro op de markt. Helaas werd die prijs al snel verhoogd naar bijna 22.000 euro “in verband met duurdere grondstoffen en gestegen productiekosten.”
De verkoop van de Dacia Spring steeg in de eerste helft van 2023 met 38 procent op jaarbasis, tot 27.438 exemplaren in Europa. De Spring was daarnaast de populairste elektrische auto’s onder particuliere Europese klanten. Kortom: een groot succes, die Dacia Spring. Sinds enige tijd is er ook een versie met een sterkere elektromotor: de Extreme 65. Reden genoeg om hem in Nederland aan de tand te voelen.
Dit heeft de Dacia Spring Electric standaard
De vanafprijs van een Dacia Spring Electric begint op het moment van schrijven bij 21.750 euro. Wat krijg je dan? Denk aan handmatig bediende airco, DAB+ radio, een USB-aansluiting en een elektromotor met 45 pk. Klinkt goed? Toch willen we adviseren om deze uitvoering te laten staan. Dat heeft met restwaarde te maken. Deze variant is namelijk niet te bestellen met de 30 kW DC-snellader.
Uitrustingsniveau Expression
De 30 kW DC-snellader is pas te bestellen vanaf uitrustingsniveau Expression. Je betaalt er altijd 600 euro voor bij, ook in het geval van de topversie Extreme met sterkere elektromotor. De prijs van een Dacia Spring Electric Expression start bij 22.850 euro. Ook hier krijg je de 45 pk sterke elektromotor. De upgrade ten opzichte van de basisversie waard? Absoluut! Je krijgt nu namelijk ook een 7-inch touchscreen met ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto, maar ook parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera en elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter. Zaken die vooral een toekomstige koper op waarde zal schatten.
Extreme-versie laten staan?
Oké, dus die Dacia Spring Electric Extreme mag je lekker laten staan? Nou, eigenlijk willen we adviseren om juist wél voor deze variant te gaan. Rijden kan vanaf 23.400 euro, een meerprijs van 550 euro ten opzichte van de Expression. Dat is te overzien.
Het grootste voordeel van de Extreme is de sterkere elektromotor met 65 pk en 113 Nm versus 45 pk en 125 Nm voor de basismotor. Iets minder koppel dus, maar wel aanzienlijk meer vermogen. Dat voel je in de praktijk heel goed. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt met de sterkere motor 13,7 seconden versus 19,1 seconden voor de elektromotor met 45 pk. De topsnelheid is in beide gevallen gelijk: 125 km/u. De sprint van 0 naar 50 km/u duurt 3,86 seconden met 65 pk. In de stad ben je dus lekker vlot weg bij het stoplicht.
DACIA SPRING Electric, wat kost hij nu echt? (2023) – REVIEW – AutoRAI TV
Actieradius 45 pk en 65 pk
Je levert met de 65 pk sterke elektromotor wel 10 kilometer range in, want de Electric 65 heeft op papier 220 kilometer (WLTP) range versus 230 kilometer voor de Electric 45, maar omdat je toch vlotter mee komt met het verkeer geniet de sterkere elektromotor toch de voorkeur. Hieronder zetten we de specificaties op een rij.
Dacia Spring Electric 45
- Vermogen: 33 kW (45 pk)
- Koppel: 125 Nm
- 0-50 km/u: 5,8 s
- 0-100 km/u: 19,1 s
- Topsnelheid: 125 km/u
- Batterij: 26,8 kWh lithium-ion
- Gewicht batterij: 191 kilogram
- Gewicht rijklaar: 1.012 kilogram
- Geremd trekgewicht: 0 kilogram
Dacia Spring Electric 65
- Vermogen: 48 kW (65 pk)
- Koppel: 113 Nm
- 0-50 km/u: 3,86 s
- 0-100 km/u: 13,7 s
- Topsnelheid: 125 km/u
- Batterij: 26,8 kWh lithium-ion
- Gewicht batterij: 193 kilogram
- Gewicht rijklaar: 1.035 kilogram
- Geremd trekgewicht: 0 kilogram
Deze Dacia Spring opties zijn een must!
Overigens ben je er met een investering van 23.400 euro voor de Extreme nog niet. Want zoals gezegd moet je voor de DC-laadoptie van 30 kW bijbetalen. Exact 600 euro. Dat brengt de prijs al op 24.000 euro. Met uitzondering van wat andere kleuren bestaan er geen verdere opties. In principe koop je voor 24 mille dus een meer dan complete elektrische auto. Deze testauto kost door de duurdere kleur net geen 25.000 euro. Als particulier kan die prijs in 2023 nog wat verder dalen, want de SEPP-subsidie bedraagt in 2023 in totaal 2.950 euro. Op papier hoeft deze Dacia je dus maar 21.050 euro te kosten als je gaat voor de Extreme met 30 DC-lader.
Dacia Spring laadtijden
Natuurlijk ben je ook benieuwd naar de laadtijden van een Dacia Spring Electric. De batterij zelf is niet heel groot, maar door het relatief lage voertuiggewicht kun je in de praktijk toch flinke afstanden afleggen op een volle lading stroom. Onder omstandigheden van ongeveer 20 graden Celsius hebben wij elke keer ongeveer 190 tot 200 kilometer kunnen halen op een volle accu. Kleine kanttekening: hierbij reden we niet op de snelweg. Wie wel op de snelweg rijdt, kan beter zijn snelheid bijstellen tot maximaal 105 km/u. Voor een rit van ongeveer 130 kilometer vertrokken we met een range van 190 kilometer en hielden we na afloop 36 kilometer over. Op de snelweg springt de Spring dus minder zuinig met energie om. De laadtijden vallen overigens alles mee. Ook bij een snellader (DC) wordt daadwerkelijk een laadsnelheid van ongeveer 30 kW gehaald.
Oplaadtijd (uren)
- 30 kW DC snelladen 0-80%: 00:56
- 7,4 kW AC (1 fase 32A) 0-100%: 04:51
- 3,7 kW AC (1 fase 16A) 0-100%: 08:28
- 2,3 kW AC (1 fase 10A) 0-100%: 13:32
Onderhoudskosten Dacia Spring Electric
Onderhoudskosten aan deze Dacia EV zijn minimaal, want een elektrische auto heeft gewoon een kleinere onderhoudsbehoefte. Houd er wel rekening mee dat je bij een EV wat vaker je banden wisselt, gezien het hogere voertuiggewicht. Deze Dacia staat op 165/70 R14-banden van het type Michelin Energy Saver. Die banden zijn niet standaard. De Dacia-importeur heeft deze banden achteraf gemonteerd. Een verstandige keuze, want ze bieden lekker veel grip. De banden zijn met 80 euro per band wel wat duurder, maar het is zeker de investering waard. Voor ongeveer 200 euro heb je in die maat ook al goedkopere vier nieuwe banden, maar bezuinigen op banden is nooit een goed idee. Het is het enige contactpunt van de auto met de weg. De banden onder een Dacia zijn al smal, dus mag het best goed rubber zijn.
Private lease
Private lease kan natuurlijk ook, want dan hoef je je geen zorgen te maken over onderhoudskosten. Je betaalt dan alleen nog de energiekosten en eventuele boetes. Exclusief SEPP-subsidie betaal je 299 euro per maand op basis van een looptijd van 48 maanden en 5.000 kilometer per jaar. De Extreme heb je vanaf 319 euro per maand. Met SEPP-subsidie krijg je wat korting op je maandbedrag. Overigens lijkt 5.000 kilometer op jaarbasis ook wat aan de lage kant, maar wellicht past het goed bij jouw gebruikerspatroon.
Wat kost een volle accu?
Als je zonnepanelen hebt en je start de laadsessie op een gunstig moment, dan kost een volle batterij nagenoeg niks. Maak je gebruik van een openbare laadpaal met een tarief van 0,50 eurocent per kWh, dan kost een volle accu je ongeveer 13,40 euro. Als je dan 160 kilometer kunt rijden op een volle lading stroom, kom je uit op 8 eurocent per kilometer, exclusief afschrijving en onderhoudskosten. Bij een DC-snellader – waar je al snel 0,70 eurocent betaalt per kWh – kost een volle batterij je ongeveer 18,76 euro.
Concessies
De Dacia Spring Electric is een relatief goedkope elektrische auto, maar om deze prijs te kunnen realiseren heeft Dacia wel wat concessies moeten doen om de kosten te drukken. In de eerste plaats is de Spring gebaseerd op de Renault Kwid, een auto die eigenlijk voor de Indiase automarkt is bedoeld. Dacia heeft hem wel wat aangepast met het oog op de Europese markt. Het resultaat mag er echt zijn, want de auto oogt vrolijk en fris. Bovendien zit er alles wel op wat je graag hebt: airco, goede infotainment, navigatie, elektrische ramen, etc. Als je voor langere tijd in een Spring rijdt, ontdek je wel wat nadelen. Of beter gezegd: aandachtspunten.
Nadelen Dacia Spring
- Stuurkolom niet verstelbaar
- Stoel niet in hoogte verstelbaar
- Korte zittingen van stoelen
- Zonneklep te slap, qua lengte te klein
- Deurvakken te groot, kleinere flesjes staan niet vast
- Hoge tildrempel bagageruimte
- Gevoelig voor zijwind
- Beperkte geluidsisolatie wielkasten
- Laadkabel ligt los in bagageruimte
- Stugge achteras, rustig aan bij drempels dus
- Kunstmatige besturing, vooral rond middenstand
- Positie van sleutel nadelig voor knie als je wat langer bent
In de praktijk valt er prima te leven met deze aandachtspunten. Je moet gewoon realiseren wat je koopt: een uitstekende poging van Dacia om elektrisch rijden bereikbaarder te maken voor een groter publiek. Gezien de hoge verkoopcijfers van het model vinden kopers de voordelen van het model meer wegen dan de nadelen. Over voordelen gesproken: welke zijn er?
Voordelen Dacia Spring
- Electric 65-motorvariant is boven verwachting vlot
- Uitstekende actieradius voor het type auto, 190-200 km in praktijk haalbaar bij omstandigheden van 20 graden Celsius
- Uitstekend infotainment, waarbij navigatie ook lekker duidelijk is
- Duidelijke achteruitrijcamera
- Riante bagageruimte, groter dan de meeste A-segment auto’s
- Voldoende comfortabel
- 30 kW snelladen acceptabel, helemaal voor dit segment, in de praktijk haal je dat ook
- Compact stuurwiel ligt erg prettig in de hand
- Leuk design, auto valt echt op en trekt ook het nodige bekijks.
- Laadaansluiting zit aan voorkant van de auto, achter het DC-logo. Humor van Dacia.
Conclusie Dacia Spring Electric review
Stiekem zijn we groot fan geworden van de Spring. Hij ziet er tof uit en rijdt voor het type auto ook lekker vlot. De actieradius in de praktijk blijkt meer dan voldoende voor de meeste Nederlanders om van A naar B te komen. Helemaal als je nauwelijks op de snelweg hoeft te rijden – en eigenlijk altijd binnendoor van dorp naar dorp rijdt – dan is de Spring een uitstekende keuze. Voor heel veel Nederlanders is dit een super interessante optie, helemaal met de korting van de SEPP-subsidie. Ons advies: investeer wel in de 65 pk-elektromotor. In de praktijk is die gewoon veel vlotter. Dat komt het rijplezier ten goede.