Daarom gaan bruggen open tijdens de spits
Rijkswaterstaat legt uit waarom we ook tijdens de spits moeten wachten voor geopende bruggen
Niet echt handig voor het autoverkeer: een brug die open gaat tijdens de spits. Het zorgt voor extra lange files en dus tijdverlies. Toch worden die bruggen niet voor niets geopend tijdens de spits. Rijkswaterstaat vertelt ons waarom.
Wisselwerking tussen wegverkeer en scheepvaart
“Bij de bediening van bruggen wordt altijd gezocht naar een goede wisselwerking tussen wegverkeer en scheepvaart”, vertelt Bart Audenaert. Hij is communicatieadviseur van Rijkswaterstaat Verkeer- en Watermanagement Communicatie, Strategie en Crisiscoördinatie.
Maatwerk
“Per brug of vaarweg wordt in samenspraak met (vaar)wegbeheerders en gebruikers gekeken naar de beste tijden om de brug te bedienen. Rijkswaterstaat probeert zo min mogelijk te bedienen in de spits. Maar het blijft ‘schipperen’. De scheepvaart bij bijvoorbeeld de Botlekbrug bij Rotterdam heeft voorrang op het wegverkeer vanwege de getijstroming.” Dat is de stroming van het water tijdens eb of vloed.
“Per brug of vaarweg wordt in samenspraak met (vaar)wegbeheerders en gebruikers gekeken naar de beste tijden om brug te bedienen.”
Omstandigheden
Audenaert vervolgt: “Bij meer bruggen in Nederland zorgen de omstandigheden ervoor dat scheepvaart voorrang heeft. Ook hebben hevige wind en beschikbare wachtplaatsen invloed op het openen van bruggen in de spits. Altijd wordt geprobeerd om rekening te houden met alle partijen. Het blijft een samenspel; per locatie wordt gekeken wat de beste mogelijkheden zijn voor opening.”
Waterrijk land
Een verbod op het openen van bruggen tijdens de spits is dus onmogelijk, onder meer door die getijstroming en het beperkte aantal wachtplaatsen. Bovendien is Nederland een waterrijk land met veel rivieren en vaarverkeer.