Column: “De term ‘Hybride’ wordt misbruikt, tijd voor afspraken?”
Moeten autofabrikanten niet een lijn trekken?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De term ‘Hybrid’ slaat bij de ene autofabrikant op een plug-in hybride aandrijflijn, bij een ander merk weer op mild-hybride en bij weer een ander automerk op volledig hybride. Wordt het niet eens tijd voor eenheid en wettelijke afspraken voor een ‘hybride’ auto? Dan is het voor de consument direct duidelijk wat er onder de motorkap ligt.
Elektrificatie niet meer weg te denken
Steeds meer auto’s hebben een vorm van hybride aandrijving. Dat kan zijn mild-hybride, volledig hybride of plug-in hybride. Autofabrikanten zijn creatief met het verzinnen van aanduidingen voor die type aandrijflijnen. Niks mis met een catchy naam, maar het gevolg is wel dat de consument door die handelsnamen er uiteindelijk niets meer van begrijpt. Een beetje zoeken op internet levert zo een paar willekeurige voorbeelden op:
- Opel Grandland X Hybrid = plug-in hybride
- Fiat 500/Panda Hybrid = mild-hybride
- Porsche Panamera E-Hybrid = plug-in hybride
- Citroën C5 Aircross Hybrid = plug-in hybride
- Volkswagen Golf eHybrid = plug-in hybride
- Peugeot 3008 Hybrid = plug-in hybride
- DS 7 Crossback E-Tense = plug-in hybride
- DS 3 Crossback E-Tense = volledig elektrisch
- Suzuki Swift Smart Hybrid = mild-hybride
- Bentley Bentayga Hybrid = plug-in hybride
- Ford Puma EcoBoost Hybrid = mild-hybride
Eenvoudig
Hoe moet de consument nu weten wat er onder ‘Hybrid’ wordt verstaan, aangezien elke autofabrikant hier een andere lading aan geeft? Wellicht is het een beter idee dat automerken kiezen voor eenvoud en eenheid, zodat de klant per model precies kan zien om wat voor aandrijflijn het gaat.
Sexy lading
Natuurlijk proberen automerken een ‘sexy lading’ te geven aan een geëlektrificeerde aandrijflijn. Zo slaat eTSI bij Volkswagen op een mild-hybride en eHybrid op een plug-in hybrid. Maar dat is niet uit de naam op te maken, toch? Een ander voorbeeld komt van DS Automobiles. Bij dit Franse automerk slaat de term ‘E-Tense’ op een plug-in hybride of een volledig elektrische aandrijflijn. Een dubbele betekenis dus. Skoda heeft hetzelfde. De term iV doelt op een plug-in hybride of batterij-elektrische auto. Dit is ook van toepassing op Volvo. Dit merk gebruikt Recharge voor een PHEV of batterij-elektrsiche auto. Leuk verhaal, maar wel verwarrend.
“Mensen googelen uit onwetendheid op de term ‘Hybrid’ en daar spelen merken graag op in.”
Hybrid klopt vaak niet
Het punt is dat de term ‘Hybrid’ wordt gebruikt voor aandrijflijnen waar eigenlijk een andere naam voor is. De verschillen tussen een mild-hybride, volledig hybride en plug-in hybride zijn namelijk groot. Heel groot.
Mild-hybride
In het geval van mild-hybride is de standaard startmotor en dynamo vervangen door een geïntegreerde starter/generator. Deze starter/generator regelt de terugwinning van de energie die normaliter verloren gaat bij remmen en vertragen en slaat die energie op in een compact 48-volt lithium-ion batterij. De starter/generator kan de verbrandingsmotor ondersteunen tijdens accelereren. Ook levert de starter/generator de stroom voor de elektrische systemen in de auto.
Hybride
Een hybride (kruising van twee soorten) maakt gebruik van een tweedelige aandrijflijn. Dat betekent dat de auto voorzien is van een benzine- of dieselmotor en een elektromotor. Een hybride heeft een kleine accu die wordt opgeladen tijdens het rijden, bijvoorbeeld door een dynamo. Tijdens het uitrollen wint de auto energie terug. Die gewonnen energie wordt gebruikt om de verbrandingsmotor tijdelijk te ondersteunen of om elektrische systemen in de auto van stroom te voorzien.
Plug-in hybride
Een plug-in hybride is weer een geval apart. De term PHEV slaat op Plug-in Hybrid Electric Vehicle. In de volksmond praten we eerder over een plug-in hybride of stekkerhybride. In principe is de aandrijflijn van een plug-in hybride gelijk aan die van een hybride, alleen heeft een PHEV een veel grotere – met een stekker oplaadbare – accu om langere afstanden elektrisch te kunnen rijden. Bovendien heeft een PHEV vaak ook meerdere elektromotoren.
“Sommige automerken houden het al vrij simpel.”
Geen goed idee
De term ‘Hybride’ gebruiken voor mild-hybride of een plug-in hybride aandrijflijn is dus geen goed idee, omdat het voor de klant niet duidelijk is wat er nu precies afspeelt onder de motorkap. Daarom het volgende voorstel op basis van de zojuist genoemde willekeurige voorbeelden:
- Opel Grandland X Plug-in Hybrid
- Fiat 500/Panda Mild-Hybrid
- Porsche Panamera E-Plug-in-Hybrid
- Citroen C5 Aircross Plug-in-Hybrid
- Volkswagen Golf ePlug-in-Hybrid
- Peugeot 3008 Plug-in-Hybrid
- DS 7 Crossback E-Tense Plug-in Hybrid
- DS 3 Crossback E-Tense Electric
- Suzuki Swift Mild Hybrid
- Bentley Bentayga Plug-in Hybrid
- Ford Puma EcoBoost Mild-Hybrid
Dit is toch veel duidelijker?
Simpel: het kan wel
Sommige automerken houden het al vrij simpel. Denk aan Toyota, Kia en Hyundai. Die merken gebruiken simpelweg ‘Hybrid’ voor een hybride en ‘Plug-in Hybrid’ voor een PHEV. Doeltreffend en duidelijk. Hetzelfde geldt voor Honda: de CR-V Hybrid is inderdaad gewoon een volledige hybride. BMW hanteert de term ‘e’ voor een plug-in hybride, bij Mercedes-Benz is dat EQ Power en EQ Boost voor een mild-hybride aandrijflijn en Audi hanteert TFSI e voor een PHEV en e-tron voor volledig elektrisch. Bij Subaru slaat e-Boxer op een volledig hybride aandrijlijn. Ford gebruikt de term Plug-in Hybrid wel correct, alleen ‘Hybrid’ wordt gebruikt voor mild-hybride. Natuurlijk noemen we in dit verhaal slechts een paar voorbeelden. Uiteindelijk is het van toepassing op de complete auto-industrie.
Googelen
Vanwaar dat ‘misbruik’ van de term ‘Hybrid’? Dit heeft alles te maken met marketing en zoekgedrag op Google. Mensen googelen uit onwetendheid op de term ‘Hybrid’ en daar spelen merken graag op in. Een willekeurig voorbeeld: de Ford Kuga Plug-in Hybrid wordt op Google geadverteerd als Ford Kuga Hybrid, puur omdat mensen daar op zoeken. Zouden mensen wel realiseren wat het verschil is tussen een Hybride of Plug-in Hybride? Toch twee totaal andere producten.
“De oplossing is simpel: gebruik een handelsnaam die de lading dekt.”
Technieken onderscheiden
Autoliefhebbers onder elkaar kunnen simpel de technieken mild-hybride, hybride en plug-in hybride van elkaar onderscheiden, maar voor iemand die niets van auto’s weet – toch het grootste deel van alle mensen – is dat een ander verhaal. En daar zou regelgeving wellicht uitkomst kunnen bieden. Als er afspraken worden gemaakt over toepassing van de term ‘hybrid’, dan levert dat winst op voor de consument. Die ziet meteen om wat voor aandrijflijn het gaat en weet waar hij of zij aan toe is.
Term ‘Hybride’ nu vooral een lokkertje
Persoonlijk heb ik bij deze kwestie een soortgelijk gevoel als destijds met de hele ophef over ‘kosten rijklaar maken’. Er werden destijds vanafprijzen van auto’s en motoren gecommuniceerd, zonder inbegrip van de wettelijke kosten rijklaar maken. Je kocht toen een auto of motor en hoorde achteraf nog dat er nog een paar honderd of kleine duizend euro bovenop kwam. De vliegtickets, nog zo’n kwestie. Adverteren met een prijs, zonder de wettelijke kosten. Dat kan natuurlijk niet. Over beide zaken zijn toen afspraken over gemaakt met als gevolg duidelijkheid en eenheid voor de consument. De term ‘Hybrid’ is nu vooral een lokkertje, maar de invulling verschilt per merk. Is het niet tijd voor duidelijkheid en wettelijk afspraken omtrent de term ‘Hybrid’? De consument heeft er baat bij. Echt. De oplossing is dan ook vrij simpel: gebruik een handelsnaam die de lading dekt.