We gaan elektrisch rijden
Column: Henri Stolwijk
Zouden we over pakweg tien jaar nog personenauto’s met een dieselmotor kunnen kopen? Of bestaat het aanbod dan louter uit elektrisch aangedreven auto’s dan wel hybride-uitvoeringen? En is waterstof dan een doodgewone ‘brandstof’, die je op heel veel plaatsen kunt tanken zodat je met een voertuig met een brandstofcel Europa kunt doorkruisen?
Niemand die het echt weet, al kun je op basis van de feiten wel wat realistische scenario’s ontvouwen. Om te beginnen de toekomst van de kleine diesel. Die ziet er zeer, zeer somber uit. Op dit moment is iets meer dan 50 procent van de in Europa verkochte auto’s uitgerust met een dieselmotor.
Het voordeel van dieselmotoren is evident: die zijn tot 20 procent zuiniger in gebruik dan vergelijkbare benzineauto’s. En doordat de prijs van diesel lager ligt dan die van benzine, is het prijsverschil (dieselmotoren zijn duurder) gemakkelijk terug te verdienen. Dat geldt overigens alleen voor Europa, in de rest van de wereld tellen kleine diesels niet tot nauwelijks mee.
Schoner
De Europese autofabrikanten houden dan ook graag vast aan de dieselmotor. Die is de afgelopen jaren veel en veel schoner geworden: berekeningen van het Britse SMMT (Society of Motor Manufacturers & Traders, de club van autofabrikanten en -handelaars) leren dat de uitstoot van NOx sinds 2001 is gedaald met 84 procent tot 0,08 gram per kilometer.
De druk ligt echter op de uitstoot van CO2. De normen worden steeds strenger: vanaf 2020 mag de gemiddelde uitstoot van het hele gamma van elke fabrikant niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer bedragen. Dat was vorig jaar nog 123 gram.
Dat lijkt niet haalbaar met de kleine diesel, omdat de investeringen te kostbaar zijn om de uitstoot significant te verlagen. En dan komt de elektrische auto om de hoek kijken. Steeds meer fabrikanten kondigen indrukwekkende ontwikkelingen aan op dit gebied en slaan de handen ineen. Zo werken Toyota en BMW samen aan een brandstofcel, waarmee waterstof kan worden omgezet in elektriciteit.
Meer energie
Elektrische auto’s zijn nog volop in ontwikkeling. Batterijen kunnen steeds meer energie opslaan en dat zal verder toenemen. Ook de infrastructuur, met publieke laadpalen, ontwikkelt snel. Deskundigen zien elektrische auto’s vanaf 2020 als serieuze concurrent van auto’s met verbrandingsmotor. Intussen geldt de hybride als een mooie tussenoplossing. Want hybrideaandrijving zorgt in elk geval voor een daling van de gemiddelde uitstoot.
Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar de ontwikkelingen zijn onvermijdelijk: in de toekomst zal het grootste deel van het wagenpark uit auto’s met elektrische aandrijving bestaan. Ons kabinet mikt op 2035 als het jaar waarin geen benzine- of dieselauto’s meer verkocht worden. De weg is nog lang, maar het klinkt best realistisch.
Henri Stolwijk is oprichter van Buro N11. Zelfstandig autojournalist sinds 1991, daarvoor werkzaam op de redacties van het Dagblad Rijn en Gouwe, Algemeen Dagblad, Elsevier en ANWB Autokampioen. Levert regelmatig bijdragen op het gebied van automotive nieuws aan Een Vandaag AVROTROS, Radio 1, autonieuws en presentator Autoshow, Traffic Radio.