Citroën Xantia: wie kent hem eigenlijk niet?
Dertig jaar Xantia
Feest! Of beter gezegd: faire la fête. De Citroën Xantia bestaat in 2023 alweer dertig jaar. Een mooi moment voor een terugblik op deze beroemde Citroën.
Productieaantal Xantia
De Citroën Xantia debuteerde op de Autosalon van Genève in maart 1993. Dat is exact dertig jaar geleden. Wereldwijd heeft de Xantia een grote schare fans. Niet zo raar ook, want de Xantia was een hit. Van 1993 tot in 2010 produceerde Citroën maar liefst 1.326.259 Xantia’s, met name in de fabriek in Rennes-la-Janay.
Design van Bertone
De Xantia was de opvolger van de fameuze BX uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Het design van de Xantia is geïnspireerd op een design van het Italiaanse designhuis Bertone. Door Citroën-designer Daniel Abramson werd het ontwerp verder verfijnd. De Xantia oogt dynamisch, vloeiend en robuust en heeft familietrekjes van de XM. De Xantia luidde in zijn tijd ook een nieuwe vormtaal in voor het modellengamma van Citroën.
Comfort in overvloed
In de negen jaar dat de Xantia in Frankrijk in productie was, ontwikkelde Citroën het model steeds verder. In eerste instantie was hij leverbaar in een beperkt aantal uitvoeringen en motorvarianten. De topversies waren voorzien van ‘Hydractive II’, de elektronisch geregelde hydropneumatische wielophanging die overhellen in bochten beperkte zonder nadelige invloed op het veercomfort.
Xantia Activa
In 1994 lanceerde Citroën de Activa-versie van de Xantia. Die was uitgerust met het Hydractive II-systeem, maar dan uitgebreid met twee cilinders die voorkwamen dat de auto meer dan een halve graad kon overhellen. Daarmee bleef de Xantia Activa volledig vlak in bochten. Michelin ontwikkelde zelfs speciale banden voor de Xantia Activa, zodat de berijders optimaal konden profiteren van de nieuwe techniek.
Citroën Xantia Break
In 1995 verscheen de Xantia Break en in 1997 kreeg de Xantia een facelift. In 1998 was de Xantia het eerste model van PSA Group met de geheel nieuwe 2.0 HDi common-rail dieselmotor.
Hydractive II
Op het gebied van technologie was Hydractive II – de techniek die de kracht van hydraulica combineert met de snelheid van elektronica – hét symbool van het unieke karakter van de Xantia. Citroën voorzag de bestaande hydropneumatische wielophanging van een extra veerbol per as. Die bol wordt via elektromagneten in het normale circuit – met één bol per veercilinder – geactiveerd. De bestuurder kan kiezen uit twee standen voor de demping van de wielophanging en vering: soepel en sportief. De computer in de auto kiest vervolgens de geschikte instellingen op basis van de informatie over het wegdek, die sensoren in de auto doorgeven. Dankzij deze techniek reizen bestuurder en passagiers uiterst comfortabel, maar vooral met veel meer rust.
Stiksel
Comfort, veiligheid, vooruitstrevende techniek en rijplezier waren in 1993 de trefwoorden waarmee Citroën de Xantia omschreef. Het comfort dat het interieur bood, was destijds ongekend. De bekleding met het karakteristieke stiksel was een belangrijk kenmerk van de Xantia en ook van zijn opvolger, de Citroën C4. Het interieur van de Xantia viel op door de harmonie in kleuren en materialen en was voorzien van alle comfort. De passagiersruimte was extra versterkt en toonaangevend in stijfheid. Dat kwam onder meer door toepassing van dikker plaatwerk en verstevigingbalken in de portieren – alles ter bescherming van de inzittenden.
Bekende reclame
De Citroën Xantia is het symbool voor innovatie en kwaliteit. Daardoor was het een uitgelezen onderwerp voor de reclamemakers van Citroën. Denk aan de bekende reclame uit 1995 met topatleet Carl Lewis (zie de video hieronder). Omdat hij had gewed dat een auto niet vlak door bochten kon rijden en dat met de Citroën Xantia wél mogelijk was geworden, moest hij monnik worden. En in 1999 gebruikte Citroën een geheel andere reclame, met een Xantia op een pyramide, als bewijs van zijn uitstekende wegligging.