Marketingdirecteur Citroën: “Terugkeer rallysport, waarom niet?”
Nieuwe C3 kan basis vormen
Als je aan Citroën en autosport denkt, dan denk je al vrij snel aan de rallysport. Deze vorm van autosport is onlosmakelijk met het merk Citroën verbonden. Federico Goyret, Senior Vice President of Marketing and Communications bij Citroën, zegt in een interview met AutoRAI.nl dat Citroën best potentieel ziet in terugkeer in de rallysport, helemaal nu Citroën de nieuwe C3 heeft gepresenteerd.
Extreem rijk rallyverleden
“Achter de schermen stomen we Citroën klaar voor nieuw tijdperk”, zegt Goyret in gesprek met AutoRAI.nl. De topman – met Argentijnse roots – zegt zelfs al na te willen denken om Citroën terug te laten keren in de rallysport. “We hebben extreem rijk rallyverleden, denk maar aan de Xsara WRC en uiteraard ook de C4 WRC. Onze designafdeling heeft al wat schetsen gemaakt hoe een eventuele nieuwe rallyauto van Citroën eruit moet komen te zien.”
Nieuwe C3 interessant basisvoertuig
De marketingdirecteur van Citroën noemt de nieuwe C3 als interessant basisvoertuig voor een rallyauto. “Voorlopig bestaat het idee vooral in ons hoofd. We zouden het wel geweldig vinden en het past bovendien ook bij de rijke rallyhistorie van Citroën. Bovendien zijn we Citroën nu aan het klaarstomen voor de toekomst en dat willen we op verschillende manieren kracht bijzetten. Uiteraard is een dergelijk project ook sterk afhankelijk van sponsoren. Maar de kleine Citroën C3 is voor ons in die zin wel een goede basis voor een eventuele rallyauto.”
Lancia kondigde recent ook al de terugkeer in de rallysport aan. Dat merk – ook lid van Stellantis – gebruikt een Lancia Ypsilon als basis.
Citroën in de rallysport
Het rallyverhaal van Citroën begint in de jaren ’50, toen de Citroën DS zich voor het eerst liet zien in rally’s. Dankzij zijn hydropneumatische vering en uitstekende wegligging wist de DS in zware rally’s zoals de Monte Carlo Rally indrukwekkende resultaten neer te zetten. Dit was de eerste hint dat Citroën niet alleen comfortabele, maar ook capabele auto’s kon bouwen.
In de jaren ’80 kwam Citroën echt op stoom in de rallysport, onder andere met de iconische Citroën Visa 1000 Pistes. Deze vierwielaangedreven rallyauto nam deel aan het Groep B-tijdperk, dat bekendstaat om zijn extreme auto’s en spectaculaire races. Hoewel Citroën in deze periode niet dezelfde dominantie liet zien als merken zoals Audi of Lancia, legde het merk hiermee wel de basis voor toekomstige successen.
De doorbraak
De echte doorbraak van Citroën in de rallysport kwam in de jaren 2000, met de komst van de Citroën Xsara WRC. Met rallylegende Sébastien Loeb achter het stuur werd de Xsara een onverslaanbare kracht in het Wereldkampioenschap Rally (WRC). Loeb en Citroën wonnen tussen 2004 en 2006 drie opeenvolgende titels bij de constructeurs en rijders. Loeb noemt de Xsara WRC nog altijd een van de beste rallyauto’s ooit.
Na de Xsara volgden de C4 WRC en later de DS3 WRC, waarmee Citroën opnieuw grote successen boekte. Met Sébastien Loeb als kopman behaalde Citroën maar liefst acht opeenvolgende rijderstitels tussen 2004 en 2012 en zeven constructeurstitels in dezelfde periode. Deze prestaties maakten van Loeb en Citroën het meest succesvolle duo in de geschiedenis van het WRC.
C3 WRC
In latere jaren zette Citroën zijn rallyactiviteiten voort met de C3 WRC. Hoewel de resultaten niet dezelfde dominantie bereikten als in het Loeb-tijdperk, bleef Citroën een geduchte tegenstander. In 2019 wist de C3 WRC nog een aantal overwinningen te boeken met Sébastien Ogier, een andere rallygrootheid. Citroën trok zich uiteindelijk terug uit de WRC na het seizoen 2019 om zich te richten op andere markten en motorsportprojecten, maar het erfgoed van het merk in de rallysport blijft indrukwekkend.