Citroën Oli: de ‘Cybertruck’ van Citroën die naar meer smaakt
Oké, lees je even mee? Een streefgewicht van 1.000 kg, een actieradius van 400 km, een energieverbruik van 10 kWh/100 km; opladen van 20 tot 80% in ongeveer 23 minuten. Kijk, dat zijn cijfers! De Citroën Oli – spreek op zijn Engels uit als ‘all-ë’ – maakt indruk.
Citroën Oli: veel potentie!
Om te zien is de Citroën Oli net een Tesla Cybertruck, maar dan met een iets minder scherpe vormgeving. De vormen komen in de basis overeen. Maar ook het potentieel van deze Citroën Oli zou zich kunnen meten met de Tesla Cybertruck. Voor die Cybertruck heeft Tesla al tienduizenden orders op zak. Als Citroën de orderboeken van de Oli zou openen, zou het zomaar een doorslaand succes kunnen worden. Wat ons betreft mag ie dus in productie, helemaal als Citroën de beloofde specificaties weet waar te maken.
Rijdend laboratorium
Goed, wat moet de Citroën Oli dan precies voorstellen? Je moet hem volgens de Fransozen zien als een ‘rijdend laboratorium’ en als veelzijdige uiting van intelligente ideeën voor de toekomst. Die ideeën slaan dan met name op het productieproces. De auto gaat in tegen de industrietrends naar zwaardere, complexere en duurdere emissievrije gezinsauto’s. Van Citroën mag het allemaal wel wat lichter. Vandaar het streefgewicht van slechts 1.000 kilogram.
Duurzaam
Citroën streeft met de Oli ook naar de ‘best-in-class’ levenscyclusanalyse dankzij minder gewicht en minder complexiteit, gerecyclede en recyclebare materialen, betaalbaarheid, duurzaamheid en lange levensduur. De Oli heeft een slimme constructie met identieke voorportieren, bumpers en andere beschermende elementen, vlakke panelen en vlak glas alsook lichtgewicht materialen. Opvallend zijn de wielen uit staal en aluminium, voorzien van experimentele en duurzame Goodyear Eagle GO- conceptbanden.
Met laadbak, het is echt een Cybertruck in het klein
Extra opvallend zijn de vlakke motorkap, laadbakpanelen en dito dak, waarop je kunt staan en die gemaakt zijn van gerecycled golfkarton in een honingraatstructuur. De comfortabele stoelen hebben open geweven bekleding. Verder is de vloer wasbaar en past het merk recyclebare materialen toe. Een infotainmentsysteem? De Oli heeft ‘bring your own device’-infotainment. Kortom, neem lekker zelf je telefoon mee, dat werkt net zo goed.
Nieuw merklogo!
De Citroën Oli is tevens de eerste auto van het merk waarop het geheel nieuwe merklogo te zien is. Vanaf medio 2023 zal het nieuwe logo stapsgewijs op de productiemodellen te zien zijn. De prominente en krachtige ovale vorm verwijst naar de nieuwe richting van de designtaal van Citroën, waarin het opvallende logo een direct herkenbaar stijlelement wordt op alle nieuwe Citroën-modellen.
Citroën Oli is geen paleis op wielen
“In plaats van een ‘paleis op wielen’ dat 2.500 kg weegt en is volgehangen met schermen en gadgets – wat de huidige trend is in de auto-industrie – is de oli een concept dat bewijst dat met alleen de dingen die klanten echt nodig hebben en willen, voldaan kan worden aan de maatschappelijke behoefte aan goedkope, emissievrije mobiliteit. Mobiliteit die bovendien met toepassing van verantwoorde materialen en duurzame productieprocessen voor meerdere levensstijlen geschikt is”, stelt Vincent Cobée, CEO van Citroën.
Tijden veranderen
De topman vervolgt: “Een typische gezinsauto uit het midden van de jaren ’70 woog ongeveer 800 kg en was ongeveer 3,7 meter lang en 1,6 meter breed. Tegenwoordig is dat meer dan 1.200 kg, minstens 4,3 meter lang en 1,8 meter breed. Sommige gezinsauto’s wegen zelfs meer dan 2.500 kg. Dit is natuurlijk voor een deel te wijten aan veiligheidsvoorschriften. Maar als de trend zich voortzet en we onze auto 95% van de dag laten staan en 80% van onze ritten alléén afleggen, dan wordt het conflict tussen de noodzaak om onze planeet te beschermen en de behoefte van duurzame, geëlektrificeerde mobiliteit niet gemakkelijk opgelost.”
Bouwen maar!
Less is more, de auteur in kwestie is er weg van. Deze Citroën smaakt naar meer, want we noemen nog maar even de specs. De volledig elektrische aandrijflijn heeft slechts een 40 kWh batterij nodig om een beoogde actieradius van 400 km te halen. Door de topsnelheid te beperken tot 110 km/u voor maximale efficiëntie is een verbruik van 10 kWh/100 km realistisch. Opladen van 20 tot 80% duurt slechts 23 minuten. Dus Citroën, nogmaals: bouwen dat ding!