Citroën Méhari blaast 55 kaarsjes uit: een terugblik
Bijna twintig jaar in productie
Op 16 mei – ten tijde van de studentenprotesten in Frankrijk in 1968 – was het 55 jaar geleden dat Citroën zijn nieuwe model presenteerde op de golfbaan van Deauville: de Mehari. Een terugblik op de Citroën Méhari.
Ontworpen door Roland de La Poype
De Citroën Méhari – met een open laadbak en een oprolbare kap – werd aangedreven door een luchtgekoelde tweecilindermotor met 21 tot 24 kW (28 tot 32 pk). De carrosserie was gemaakt van ABS-kunststof (acrylonitril-butadieen-styreen) en ontworpen door Roland de La Poype. Citroën baseerde de Méhari op het platform van de Dyane en noemde de auto oorspronkelijk Dyane 6 Méhari.
Bijna twintig jaar in productie
De Méhari bleef bijna twintig jaar in productie – van 1968 tot in 1987 – en uiteindelijk produceerde Citroën 144.953 Mehari’s, waarvan 1.213 vierwielaangedreven Méhari’s 4×4. Daarmee was de Méhari een verrassend groot succes voor een dergelijk voertuig. Citroën produceerde de Méhari hoofdzakelijk in zijn fabriek in het Belgische Vorst, maar de auto is ook in zeven andere fabrieken in Frankrijk, Spanje en Portugal gebouwd.
Voor elk terrein en elk seizoen
De naam Méhari is afkomstig van een dromedaris-soort die in Noord-Afrika en in de Sahara voorkomt. Deze dieren staan erom bekend dat ze in ruw terrein uitstekend uit de voeten kunnen, dat ze een groot doorzettingsvermogen hebben en een geringe behoefte aan eten en drinken. De Noord-Afrikaanse mehari’s kunnen goederen en mensen over grote afstanden door ruw terrein vervoeren en daarom past hun naam zo goed bij deze veelzijdige Citroën, die immers ook ruw terrein de baas kan en ongekende capaciteiten bezit.
Van een afstandje lijkt de Méhari helemaal niet zo geschikt voor elk seizoen. Hij ziet er meer uit als een kleine cabriolet of een strandautootje. Maar dankzij zijn oprolbare winterkap is hij te wapenen tegen gure weersomstandigheden en is hij het hele jaar te gebruiken.
Veelzijdig
De Citroën Méhari is zeer veelzijdig en aan te passen aan vrijwel elk gebruik. Een deel van de vloer achterin is op te klappen en vormt dan een rugleuning voor twee extra zitplaatsen achterin. Zo is er plek voor vier personen. De auto is kortom voor allerlei doelen te gebruiken.
De carrosserie van de Méhari is opgebouwd uit slechts elf eenvoudig te repareren panelen. De auto is zowel vanbuiten als vanbinnen eenvoudig te reinigen met de tuinslang. De auto is gemakkelijk te onderhouden en ook goedkoop te repareren. Daarbij maakte Citroën gebruik van voor die tijd moderne materialen.
De Méhari is voor een hele generatie een fraaie jeugdherinnering. Met zijn innovatieve carrosserie werd de Méhari door de loop der jaren een echt icoon in de autowereld en daarbuiten.
Drie mythische versies
Hoewel de Méhari bijna twintig jaar in productie was, zijn er slechts drie speciale versies verschenen – waarvan twee ook in kleine aantallen zijn geproduceerd. In 1979 introduceerde Citroën de Méhari 4×4, die voorzien is van vierwielaandrijving. In een oplage van slechts 1.213 exemplaren biedt deze versie een zelfs vandaag nog vrijwel ongekende vrijheid. In 1983 bracht Citroën twee speciale uitvoeringen op de markt. De eerste was de Méhari Plage, in een felgele kleur en met een vakantieachtige uitstraling. Deze versie is alleen in Spanje en Portugal verkocht. De andere speciale uitvoering was de Méhari Azur, die alleen voor de Franse, Italiaanse en Portugese markten verscheen in een oplage van slechts 700 exemplaren.
Citroën Méhari in het leger
De Mehari trok sterk de aandacht van overheidsdiensten, zoals politie en douane, maar ook van beheerders van luchthavens, paardenrenbanen en circuits. Winkeliers, ambachtslieden en particulieren werden eveneens aangetrokken door de Citroën Méhari.
In het Franse leger had de Méhari een grote, langdurige carrière. Het leger nam van 1972 tot 1987 maar liefst 11.457 Méhari’s af. De Mehari 4×4 heeft zelfs medische ondersteuning geboden. In de Rally Paris Dakar van 1980 gebruikten medische teams tien exemplaren van de Méhari 4×4 voor medische hulp langs de route. Ten slotte had de Méhari ook nog een filmcarrière, vooral dankzij de beroemde Le gendarme de Saint Tropez-films van en met Louis de Funès.