Citroën ë-C4 (2024) Review – Alsof je op een wolk rijdt
Volgend jaar krijgt de ë-C4 een flinke make-over, met een aangescherpt design. Staat het huidige model tot die tijd zijn mannetje?
SUV of hatchback?
Sinds zijn lancering in 2020 heeft de Citroën ë-C4 een eigen plekje veroverd in het elektrische C-segment. Citroën’s speelse en excentrieke designfilosofie, gecombineerd met hun bekende focus op comfort, komt duidelijk naar voren in de auto. Hij lijkt een beetje op een SUV, met zijn wat hogere bouw, maar voelt en oogt toch vooral als een ruime, comfortabele hatchback.
Soepel cruisen
Het comfortfeestje begint al voordat je de auto start. Je zakt weg in heerlijk zachte stoelen, zoals alleen de Fransen ze kunnen maken. Ze zijn lekker breed en knus, al hoef je geen stevige zijdelingse steun te verwachten. Maar dat is ook niet nodig. De ë-C4 is namelijk absoluut niet ontworpen voor hard rijden en stevig stuurwerk. Het onderstel, net als de stoelen, is helemaal gericht op comfort. Perfect voor wie fris en fruitig op werk wil aankomen, maar misschien wat minder geschikt voor haastige types die altijd nét te laat op hun werk dreigen te komen en onderweg tijd moeten goed maken.
Vliegend tapijt
Het onderstel, voorzien van zogeheten Progressive Hydraulic Cushions, slikt hobbels en kuilen weg alsof ze er simpelweg niet zijn. Het voelt alsof je over een zacht tapijt zweeft of op een wolk rijdt, zelfs op de paar hobbelige wegen die je in Nederland tegenkomt. De enkele trilling die toch doordringt, wordt opgevangen door het schuimrubber in de stoelen. Een yoga-ervaring op vier wielen, zo kun je de ë-C4 het beste beschrijven.
Muisstil
Dat komt ook door de aandrijflijn: de ë-C4 is volledig elektrisch, wat resulteert in fluisterstil rijden, een trillingsvrije aandrijving, een vloeiende, lineaire acceleratie en natuurlijk regeneratief remmen. Je kunt kiezen uit een 50 kWh accu met 100 kW (136 pk) of de krachtigere 54 kWh versie met 115 kW (156 pk). Wij rijden met die laatste.
Lekker vlot
156 pk klinkt misschien niet overdreven krachtig, maar met het directe koppel van 260 Nm voelt de ë-C4 verrassend vlot aan. Je hoeft het gaspedaal maar lichtjes aan te raken en de auto schiet soepel vooruit. De 50 kWh accu geeft de ë-C4 een actieradius van ongeveer 357 kilometer, terwijl de iets grotere 54 kWh accu in onze testauto op papier goed is voor 418 kilometer. Tijdens onze nazomerse testweek komen we gemiddeld uit op zo’n 350 kilometer per volle lading. Een prima prestatie en meer dan genoeg voor al je ritjes binnen Nederland, zonder dat je afhankelijk bent van snelladers. Toch onderweg bijladen? Met een laadvermogen tot 100 kW is de accu in een half uur weer tot 80 procent gevuld.
Comfortabel en modern
Het interieur van de ë-C4 voelt ruim en modern aan, met wat zachte materialen en een rustige, overzichtelijke indeling die een kalme sfeer creëert. Het is echt een plek waar je even kunt ontsnappen en ontspannen. Zei iemand yoga-studio? Het infotainmentsysteem daarentegen zorgt niet voor innerlijke rust. Het reageert traag, maar gelukkig kun je de meeste functies met een paar tikken bedienen.
Praktisch is het interieur ook. Er zijn moderne USB C-poorten, bekerhouders en handige opbergvakken. De bagageruimte van 380 liter is niet enorm, maar dankzij de grote achterklep kun je makkelijker grotere spullen meenemen dan in de ë-C4 X, zijn sedanbroer, die eigenlijk nog meer ruimte biedt (510 liter). Al met al best een praktische auto dus, die ë-C4.
Smaakgevoelig
Het ontwerp van de ë-C4 trekt direct de aandacht en is wat smaakgevoelig. Met zijn SUV-achtige bodemvrijheid van 156 mm en de opvallende V-vormige led-verlichting is het een auto die zichzelf graag laat zien. De aflopende daklijn is een subtiele knipoog naar de klassieke Citroën GS en dat voegt een vleugje nostalgie toe aan deze verder moderne auto.
Slimme snufjes
Via de My Citroën-app kun je op afstand laadsessies inplannen, de auto voorverwarmen en nog veel meer. Handig voor koude ochtenden of wanneer je gewoon wat extra controle wilt over je rit. De auto biedt ook drie rijmodi: Eco, Normal en Power. Elk heeft zijn eigen effect op de actieradius en prestaties, waardoor je de rijervaring kunt afstemmen op je behoefte van dat moment.
Wat brengt de toekomst?
Volgend jaar komt Citroën met een opgefriste versie van de ë-C4. Tijdens de Autosalon van Parijs 2024 mochten we deze al even kort bekijken. De voorkant van de C4 en C4 X is vernieuwd en voorzien van het gloednieuwe Citroën-logo. Het design is wat eenvoudiger en strakker gemaakt, met ook nieuwe zijpanelen en een aangepaste achterkant voor de C4. Je kunt nu kiezen uit nieuwe kleuren zoals Manhattan Green en Mercury Grey. Binnenin vind je een nieuw 7-inch digitaal instrumentenpaneel en een 10-inch touchscreen. Net als de C4 die wij rijden is de vernieuwde C4 volledig elektrisch te krijgen, maar er zijn ook hybride-versies beschikbaar.
Conclusie en prijzen
Al met al is de Citroën ë-C4 een ideale auto voor wie comfort voorop stelt. Hoewel zijn specificaties niet uitblinken in pure prestaties, biedt hij een stille, soepele rit en een praktische actieradius, wat hem erg geschikt maakt voor dagelijks gebruik. Dit is dé elektrische auto voor mensen die liever genieten van comfort dan van een supersnelle, sportieve EV. Die zijn er genoeg, maar echte comfortgerichte EV’s zijn nog zeldzaam.
De upgrade van volgend jaar belooft meer technologie en een aangescherpt design, maar tot die tijd bewijst deze ë-C4 zich al als een fijne metgezel voor de elektrische rijder die nu op zoek is naar net dat beetje extra comfort. Met het vernieuwde model op komst, zijn er waarschijnlijk ook aantrekkelijke deals te vinden in de showroom voor dit uitgaande model.
De Citroën ë-C4 is er vanaf 37.205 euro met het kleine accupakket. Voor de door ons geteste versie met grote accu betaal je minimaal 39.455 euro.