Autotest – Citroën C3
Compleet anders dan voorheen, wel een échte Citroën
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Het succes van de C4 Cactus smaakt naar meer, moeten ze bij Citroën gedacht hebben. De compleet nieuwe C3 vertoont veel overeenkomsten en daarmee heeft het Franse merk nu ook een zeer onderscheidende auto in het compactere B-segment. Samen met het opvallend comfortabele rijgedrag vertegenwoordigt hij alles waarvoor Citroën staat. En dat bevalt ons uitstekend.
Zoals een Citroën hoort te zijn
Citroën is groot geworden met eigenzinnige modellen, die zich op alle fronten onderscheiden en met een sterke nadruk op comfort. Die karakteristieke eigenschappen hebben het Franse concern in de vorige eeuw gevormd tot een cultmerk met miljoenen fans (‘Citrofielen’) die Citroën altijd trouw zullen blijven.
Echter zijn die typische Citroën-kenmerken inmiddels een beetje naar de achtergrond verdwenen. De modellen werden langzamerhand wat ‘gewoontjes’, laten we eerlijk zijn. Maar als je ziet welke auto’s nu weer uit de fabriekshallen rollen, kunnen we stellen dat Citroën zich herpakt heeft.
Eerst kwam de volstrekt unieke C4 Cactus, die met zijn markante details meteen een succes werd. Door de overweldigende belangstelling was Citroën zelfs genoodzaakt de productie op te voeren. Daarna kwam de E-Mehari, ook zo’n eigenaardig model. En nu de nieuwe C3 die compleet anders is dan zijn klasgenoten.
LEES OOK: Deze Citroën 2CV-fiets is briljant!
Airbumps
Met de nieuwe C3 geeft Citroën een vervolg aan de designtaal die met de C4 Cactus is ingezet. Gedurfd, eigenwijs en he-le-maal anders dan de vorige C3.
Vooral die Airbumps aan de zijkant springen direct in het oog. Deze kunststof beschermkussens zijn gevuld met lucht en voorzien van een anti-kras coating. Door de plaatsing op het onderste deel van de portieren beschermen ze een kwetsbaar deel van de auto.
Het publiek reageert verdeeld op die Airbumps, zo bleek al na onze eerste kennismaking met de C4 Cactus. Een typisch gevalletje hate it or love it, maar in tegenstelling tot de Cactus kun je de C3 wel zonder Airbumps krijgen.
Verder zijn er allerlei mogelijkheden om de Citroën C3 naar eigen smaak te personaliseren, zoals vaak bij dit soort trendy auto’s. Je hebt keuze uit negen exterieurkleuren, drie kleuren voor het dak, drie interieurthema’s en verschillende wieldesigns.
Retro-sfeer
De nieuwe C3 is niet alleen vanbuiten een opvallende verschijning, ook binnenin is hij zo onderscheidend als wat. Alle functies worden bediend via een beeldscherm en het stuurwiel. Verder zijn er vrijwel geen knoppen te vinden.
Het minimalistisch ontworpen interieur en de mooie touchscreen die in het midden van het dashboard lijkt te zweven, zorgen voor een moderne twist. Maar er heerst ook een retrosfeertje.
Net als bij de C4 Cactus zit je in brede, zachte stoelen. Je trekt de deur dicht met een lederen handgreep. De gebruikte kleuren en materialen voor de stoelbekleding en armleuning doen denken aan die van een sofa en zelfs op het dashboard zit stoffen bekleding (bij het interieurthema Metropolitan Grey).
Comfort
We zijn snel overtuigd. De mix van ‘modern’ en ‘klassiek’ in het interieur van de nieuwe C3 spreekt ons zeer aan. Overzichtelijk en rustgevend. En qua originaliteit onmiskenbaar Citroën.
We worden helemaal blij als ook het rijcomfort kenmerkend Frans blijkt te zijn. Je merkt het vooral aan de vering, die wat verder doorzakt dan bij mening concurrent. De lichte besturing is minder accuraat en het is redelijk stil aan boord. Maar ook de algehele sfeer aan boord door de kleuren en materialen draagt bij aan het prettige comfortniveau. De Citroën C3 onthaast en nodigt uit om rustig te rijden.
In een tijd dat auto’s steeds dynamischer worden, kiest Citroën nadrukkelijk voor meer comfort en minder dynamiek. En dat bevalt ons uitstekend. Het interesseert ons geen moer hoe snel je met deze auto door een bocht kunt, of in hoeveel seconden hij optrekt van 0 naar 100 km/u.
Dit is hoe een Citroën hoort te zijn. En wij zijn niet de enigen die er zo over denken. Vorige week werd bekend dat de nieuwe Citroën C3 behoort tot de zeven finalisten die strijden om de prestigieuze titel van ‘Car of the Year 2017’.
PureTech
De nieuwe Citroën C3 is een auto die vooral inspeelt op je gevoel. Je wordt meegenomen door zijn uitstraling en alle technische details zijn minder van belang.
Toch willen we melden dat de 1.2 PureTech 110 driecilinder benzinemotor uitstekend presteert. We kennen deze krachtbron van andere modellen binnen het PSA-concern en ook in de nieuwe C3 ben je verzekerd van een prima combinatie van vermogen en verbruik.
De 110 pk-versie waarmee wij op pad gingen, is goed bij de les en trekt lekker vlot op als je dat wilt. Daarbij produceert hij geen herrie en als je het kalm aan doet, is een verbruik rond de 1 op 20 haalbaar.
LEES OOK: Autotest – Citroën C3 Aircross (2017)
ConnectedCAM
De C3 is leverbaar met nieuwe technologie die het leven aan boord aangenamer, veiliger en leuker maakt. Behalve de nieuwste versie van Citroën Connect Navigatie, Lane Departure Warning, Coffee Break Alert en een achteruitrijcamera, levert het merk tegen meerprijs ook de zogeheten ConnectedCAM.
Dit is een in de binnenspiegel ingebouwde Full HD-camera met GPS, 16 GB geheugen en een speciale sensor. Hiermee kun je niet alleen foto’s en video’s opnemen en delen via social media. Bij een aanrijding kunnen de beelden ook als bewijs dienen. Na een botsing worden beelden van 30 seconden vóór de impact tot 60 seconden na de impact automatisch opgeslagen.
Prijzen
Citroën levert de C3 vanaf 13.900 euro, waarmee de basisversie vrijwel hetzelfde geprijsd is als zijn voorganger. Maar vergeet het instapmodel (Live). Die is zo kaal, dat die nauwelijks verkocht zal worden. De uitvoeringen Feel en Shine (vanaf respectievelijk 16.000 en 17.800 euro) zijn vele malen interessanter, leuker en rijker uitgerust. Deze komen met een 60 kW (82 pk) sterke benzinemotor, de 81 kW-versie (110 pk) heeft een meerprijs van 1.500 euro.
Voor de veelrijders heeft Citroën ook twee dieselversies in de aanbieding, leverbaar vanaf 17.800 euro.