Nieuwe lay-out voor Circuit Park Zandvoort?
Interessant concept uitgewerkt
Wat als Circuit Park Zandvoort een andere lay-out zou krijgen? Is dat heiligschennis of juist goed voor de activiteiten op het circuit? RSZ Rensportschool Zandvoort heeft op Facebook een veelbelovende foto gepubliceerd van ‘een nieuw Zandvoort’ met een 8-vormige baanlay-out. Het idee is volgens RSZ zo gek nog niet.
Geïnspireerd op Suzuka
De nieuwe lay-out is geïnspireerd op de kruising in het circuit van Suzuka in Japan. Volgens RSZ Rensportschool Zandvoort is het ontwerp realiseerbaar binnen de huidige begrenzing en zijn er evenveel rechter- als linker bochten.
De roemruchte Tarzanbocht blijft
In het nieuwe ontwerp, gemaakt door Arthur van Uitert en Exante architecten ’s-Hertogenbosch, blijft de roemruchte Tarzanbocht, maar volgt een bocht naar links bij de snelle Gerlachbocht. De baan gaat hier geleidelijk omlaag naar een tunnel. Daarna volgt een 25 meter brede 180-gradenbocht waar inhalen goed mogelijk is en waar veel racelijnen mogelijk zijn.
De opzet
“Na een korte linkerbocht komen we in lange doordraaiende linkerbocht die je doet denken aan de Diabolica (Istanbul Park)”, meldt RSZ Rensportschool Zandvoort op Facebook. “We racen richting een drievoudige ‘Scheivlak’-chicane waar goed aanremmen door het omhooglopen van de baan een uitdaging wordt! Na de chicane gaat het bergaf volgas naar de vernieuwde S-bocht met meer ‘run off’. Vooral het tweede deel is breed en we gaan dan ook sneller richting de bestaande Kumhobocht en uiteindelijk via Bos Uit/Luyendijkbocht weer het Vermeulen Eind af.”
Lengte
Over de circuitlengte van het nieuwe ontwerp is niets bekend. De huidige baanlay-out (Grand Prix Circuit) heeft inclusief chicanes een lengte van 4.320 meter.
Meer ruimte voor tribunes
In het plan ontstaat door het verwijderen van de Hugenholtzbocht meer ruimte voor uitbreiding van de paddock. RSZ Rensportschool Zandvoort: “Aan de binnenzijde van de oude Toyotabocht is ruimte voor een prachtige ronde tribune die zelfs zou kunnen roteren. Zo heb je volop uitzicht over vele bochten en baandelen. Ook aan de binnenzijde van de lange doordraaier zou een soortgelijke ronde tribune kunnen komen.”
Realistisch
Worden deze plannen gerealiseerd? Voorlopig nog niet, maar het idee is aantrekkelijk en verfrissend. En volgens RSZ Rensportschool Zandvoort ook nog realistisch. Circuit Park Zandvoort werd in december 2015 overgenomen door Prins Bernhard Jr. Hij wil van het circuit een belangrijkere speler maken op internationaal niveau door er meer evenementen te laten plaatsvinden.
Formule 1
Een van de hoogtepunten is de DTM-racemeeting in Zandvoort, die dit jaar plaatsvindt van 15 tot en met 17 juli. Maar er zijn meer ambities, al lijkt het binnenhalen van Formule 1 voorlopig nog toekomstmuziek. Er worden in de gemeente Zandvoort wel wensen uitgesproken door wethouders om in 2019 een Dutch Grand Prix plaats te laten vinden op het duincircuit, maar eerst moet worden gekeken of dat financieel haalbaar is.
Een motie van de VVD over de terugkeer van de Formule 1 in Zandvoort werd overigens unaniem aangenomen in de gemeenteraad. Dus er is draagvlak. Er zijn sinds 1948 dertig Formule 1-races verreden op het circuit van Zandvoort.
Belangrijke races
Circuit Park Zandvoort bestaat inmiddels 68 jaar. Op de huidige kalender staan races van de Masters of Formula 3, ADAC GT Masters, Historic Grand Prix Zandvoort en de Hankook 12H Zandvoort. Het circuittraject wordt door veel coureurs geroemd vanwege de unieke ligging, de uitdagende bochten en de bijzondere accommodatie.