BPM-inkomsten stijgen met 21%
Ondanks lagere uitstoot toch hogere BPM per auto
De BPM-opbrengsten uit nieuw verkochte auto’s lagen in de periode van januari tot en met augustus 21% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. In de eerste acht maanden werd 1,64 miljard aan autobelasting betaald, ofwel 287 miljoen euro meer dan in 2017.
Toename BPM-inkomsten
Dat blijkt uit cijfers van VWE Automotive, dat in aanloop naar Prinsjesdag onderzoek deed naar het totale bedrag aan BPM dat op nieuw verkochte auto’s betaald is. Komende periode wordt waarschijnlijk duidelijk hoe de BPM-regels er in de toekomst uit gaan zien. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe de BPM wordt berekend op auto’s die vanaf 1 januari 2019 nieuw verkocht worden.
Het totaalbedrag aan BPM dat op nieuw verkochte personenauto’s wordt afgedragen, stijgt al jaren. Over 2017 lag het bedrag 27,4% hoger dan in het jaar ervoor. Nu blijkt dat deze stijging zich in 2018 voortzet.
Dit komt mede door de groei van het aantal verkochte auto’s. Van januari tot en met augustus zijn er ruim 334.000 nieuwe personenauto’s verkocht, 15,8% meer dan in dezelfde periode in 2017. Ook het gemiddelde BPM-bedrag per auto nam toe. Vorig jaar lag het bedrag op 4.696 euro. Dit jaar steeg het naar gemiddeld 4.914 euro per auto.
Stijging ondanks schonere en elektrische auto’s
Dat het gemiddelde BPM-bedrag per auto stijgt, is toch opvallend omdat we steeds CO2-vriendelijkere auto’s kopen. En de BPM wordt grotendeels bepaald door de hoogte van de CO2-uitstoot. De gemiddelde CO2-uitstoot per auto daalde van 111 gram vorig jaar naar 109 gram in 2018. Ook het aantal volledig elektrische auto’s, waar geen BPM op zit, groeide sterk.
De auto waar de meeste BPM op zit, is de Bugatti Chiron. Over elk van de drie verkochte Bugatti’s werd maar liefst 174.000 euro aan BPM afgedragen.
Onduidelijkheid voor 2019
De overheid heeft de BPM-regels die in 2019 gaan gelden nog niet bekendgemaakt. De kans is groot dat BPM-bedragen hoger gaan uitvallen door de overgang naar WLTP per 1 september, de nieuwe testmethode voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Deze WLTP-methode is realistischer en meer op de praktijk gericht.
De CO2-waarden vallen dus per definitie hoger uit dan de resultaten van de NEDC-test, terwijl de auto identiek is. En toch moeten we meer belasting betalen vanwege de hogere CO2-uitstoot. Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Daarom is het belangrijk dat er snel een duidelijk en eerlijk BPM-systeem wordt ingevoerd.