BOVAG luidt noodklok om daling autoverkoop
Belangenorganisatie voorziet desastreuze gevolgen voor Nederlandse autobranche.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
BOVAG heeft een brandbrief gestuurd naar de staatssecretaris van Financiën, Menno Snel. De belangenorganisatie maakt zich ernstig zorgen over de dalende autoverkoop en eist onmiddellijke maatregelen. Wat is er aan de hand?
Auto’s duurder
Het blijft een terugkerend onderwerp: tegen de afspraken in zijn nieuwe auto’s zijn toch duurder geworden sinds de invoering van de nieuwe verbruiksmeting WLTP. Deze meting – verplicht voor alle nieuwe auto’s sinds september 2018 – komt meer overeen met de praktijk. Dus valt het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot per definitie hoger uit ten opzichte van de oude meting.
Aangezien de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) in Nederland grotendeels gebaseerd is op de CO2-uitstoot van de auto, betaal je van de ene op de andere dag dus meer belasting voor exact dezelfde auto met ongewijzigde prestaties.
Volgens BOVAG gaat het om een gemiddelde BPM-stijging van 1.552 euro (benzine) en 2.318 euro (diesel). Dat staat haaks op eerder gemaakte afspraken om de BPM tot 2021 met 15% af te bouwen. Het staat ook haaks op de belofte van voormalig staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes, die ons verzekerde dat de invoering van de WLTP nooit zal leiden tot belastingverhoging.
We worden dus in de maling genomen. En het kabinet vindt het voorlopig wel best zo. Staatssecretaris Snel gaf eerder al aan geen noodzaak te zien in een tussentijdse BPM-aanpassing om het nadelige effect van de WLTP-uitslagen te compenseren. Sterker nog, het kabinet overweegt de BPM zelfs te verhogen om de eerder voorgestelde verhoging van de wegenbelasting te kunnen terugdraaien, meldt RAI Vereniging uit betrouwbare bron.
LEES OOK: “Kilometerprijs enige oplossing voor klimaatdoelstelling”
‘De maat is vol’
Het gevolg van dit alles: de verkoop van nieuwe auto’s daalt, terwijl Nederlandse autodealers het al moeilijk genoeg hebben. Na de eerste twee maanden van 2019 ligt de verkoop al 15% achter ten opzichte van een jaar eerder.
Een rondgang langs dealerbedrijven leert dat de orderportefeuilles zo goed als leeg zijn. Dat heeft desastreuze gevolgen in een bedrijfstak waar de marges onder druk staan en in 2018 een gemiddeld rendement van nog geen 1% behaald werd.
Volgens BOVAG is de maat nu echt vol. Het kabinet moet maatregelen nemen om het voor particulieren aantrekkelijker te maken om een nieuwe auto te kopen in plaats van een gebruikte.
Nu worden recordaantallen occasions verkocht en recordaantallen gebruikte auto’s uit het buitenland geïmporteerd. Precies in een periode waarin een stevig klimaatdebat gevoerd wordt. Maar een schoner wagenpark bereik je alleen met nieuwe auto’s. Die zijn immers voorzien van de nieuwste techniek.
Nu worden oudere, minder schone auto’s vele jaren rondgepompt binnen Nederland, terwijl tweedehands (plug-in) hybrides met tientallen tegelijk op volgeladen trailers worden geëxporteerd. Het verschonen van het Nederlandse wagenpark gaat hierdoor veel te langzaam, terwijl steeds meer Nederlandse autobedrijven in de financiële problemen dreigen te komen.
LEES OOK: Waarom nieuwe auto’s tóch duurder worden door de nieuwe WLTP