Bordenplaag, stop ermee aub!
Column: Henri Stolwijk
Weet je waar je als automobilist helemaal hoteldebotel van raakt? Het aantal (verkeers)borden dat langs de Nederlandse wegen staat.
Niet overal is het even erg als bij een rotonde op een rondweg in mijn woonplaats Bodegraven: daar staan maar liefst 52 (!) gebods- en verbodsborden en aanwijzingen. Probeer dat als gewone automobilist maar eens te registeren, gekkenwerk toch?
Die bordenplaag grijpt steeds meer om zich heen. Je zou bijna zeggen: voor elk probleem bestaat inmiddels wel een bordje. Die plaag strekt zich ook uit naar de vaderlandse snelwegen, waar de wirwar aan borden alleen maar toeneemt. Bedenk dat de algemene regel is dat je 130 km/u mag rijden, tenzij anders aangegeven. Nou, op veel plaatsen is het anders. Neem alleen al de snelheidsbeperkingen: hier mag je tot 19.00 uur slechts 100, daarna 120. En op dezelfde snelweg wisselt dat ook nog al eens; soms mag je op een stuk 120, iets verderop is het ineens 100. Maar rij je daar tussen 19.00 uur en 06.00 uur, dan is weer 130 toegestaan.
Omdat het zo onduidelijk is, gelden hectometerpaaltjes als hulpmiddel: daarop zie je de snelheid geprojecteerd die geldt als die afwijkt van wat gebruikelijk is. In Nederland wijkt blijkbaar veel af van het gebruikelijke, want op veel hectometerpaaltjes staat een getal dat als maximumsnelheid geldt. Met soms weer het tijdstip waarbinnen dat geldt, zodat je als automobilist zou kunnen weten dat op andere tijdstippen een andere snelheid geldt. Het zou mij overigens niet verbazen dat Nederland het enige land ter wereld is waar die hectometerpaaltjes voor deze doeleinden worden gebruikt. Maar nogmaals, het is om gek van te worden toch?
Omdat het nog niet genoeg is, kennen we ook nog de matrixborden boven de wegen: daarop kan een afwijkende snelheid worden geprojecteerd die dan weer belangrijker is dan de snelheid die op dat tijdstip eigenlijk zou gelden. Je moet er bijna een studie van maken om het nog te snappen. Misschien is het een leuk onderwerp voor de politieke partijen op weg naar de verkiezingen volgend jaar maart: deregulering van de verkeersboden, inclusief de snelheidsaanduidingen. Dat geeft de automobilist vast wat rust onderweg.
Henri Stolwijk is oprichter van Buro N11. Zelfstandig autojournalist sinds 1991, daarvoor werkzaam op de redacties van het Dagblad Rijn en Gouwe, Algemeen Dagblad, Elsevier en ANWB Autokampioen. Levert regelmatig bijdragen op het gebied van automotive nieuws aan Een Vandaag AVROTROS, Radio 1, autonieuws en presentator Autoshow, Traffic Radio.