BMW M5 CS: veel lichter, veel sterker
Wordt in gelimiteerde aantallen geproduceerd
Toe aan een extreme BMW M5? Zoek niet verder: BMW breidt het aanbod van zeer sportieve CS modellen verder uit met de nieuwe BMW M5 CS. Die is niet alleen lichter, maar ook aanzienlijk sterker ten opzichte van de ‘reguliere’ BMW M5.
Krachtbron
De 4,4 liter V8 motor met 467 kW (635 pk) maakt de BMW M5 CS tot de krachtigste auto in de historie van BMW M. Tot de standaarduitrusting behoren de 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic en het M xDrive vierwielaandrijvingssysteem. Die laatste biedt ook een 2WD modus voor pure achterwielaandrijving. Het koppel bedraagt 750 Nm.
Lichter
Ten opzichte van de BMW M5 Competition is de CS-uitmonstering zo’n 70 kilogram lichter. Met nieuw afgestelde vering en verder verfijnde demping is het onderstel aangepast op het lagere voertuiggewicht en het verhoogde prestatiepotentieel van de standaard Pirelli P Zero Corsa circuitbanden met bredere achterbanden (voor: 275/35 R 20, achter: 285/35 R 20).
Prestaties
De BMW M5 CS sprint in slechts 3,0 seconden van 0 naar 100 km/h en voor de sprint naar 0 naar 200 km/h zijn slechts 10,4 seconden nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 305 km/h.
M Carbon kuipstoelen
Opvallend is dat BMW vier kuipstoelen monteert. De bestuurder en voorpassagier zitten in M Carbon kuipstoelen en de twee passagiers achterin in individuele kuip-achtige stoelen. Het zwarte Merino leder is voorzien van contrasterende panelen en decoratieve stiksels in Mugello Red. De geïntegreerde hoofdsteunen – met verlicht M5 logo voor de voorstoelen – tonen het silhouet van de legendarische Nürburgring. Tof!
12 uur
De 12-uursmarkering met rode achtergrond op het met Alcantara beklede M stuurwiel is een klassiek raceautokenmerk. De schakelpaddles zijn gemaakt van carbon en de spaken van het stuurwiel zijn voorzien van een zwartchromen afwerking. Een vaste lichtgewicht afdekking op de middenconsole vervangt de gebruikelijke armsteun met bergruimte en klep. Het zwarte Merino leder is afgewerkt met dubbele rode stiksels. De kleur rood is eveneens gebruikt voor de aanduiding ‘CS’ op het instrumentenpaneel en tussen de kuipvormige stoelen achterin.
Gold Bronze
De omlijsting van de BMW nierengrille en de ‘M5 CS’ emblemen op de nierengrille, op de M kieuwen in de voorspatborden en op de bagageklep zijn uitgevoerd in de opvallende tint Gold Bronze. Dat geldt ook voor de 20-inch gesmede M wielen in Y-spaak styling (voor: 9,5 J x 20, achter: 10,5 J x 20). De instaplijsten zijn voorzien van een verlicht ‘M5 CS’ opschrift.
BMW Laserlight koplampen
De L-vormige lichtbuisjes van de BMW Laserlight koplampen stralen voor het dimlicht, grootlicht en het Welcome Light geel licht uit in plaats van wit, als verwijzing naar de succesvolle GT raceauto’s.
Met koolstofvezel versterkt kunststof
De motorkap, frontsplitter, spiegelkappen, achterspoiler, achterdiffusor, M Power motorafdekking en de inlaatddemper zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Van sommige elementen zijn de koolstofvezels zichtbaar.
Sportuitlaatsysteem
Tot de standaarduitrusting van de M5 CS behoren het roestvrijstalen sportuitlaatsysteem met vier onbewerkte uitlaateindpijpen en de M Carbon-keramische remmen. De remklauwen zijn standaard uitgevoerd in hoogglans rood, optioneel goudkleurig. Behalve de carrosseriekleur Brands Hatch Grau metallic zijn ook de matte BMW Individual carrosseriekleuren Frozen Brands Hatch Grey en Frozen Deep Green metallic leverbaar.
Vanafprijs BMW M5 CS
De nieuwe BMW M5 CS staat in de lente van 2021 in de showroom met een vanafprijs van 224.523 euro.