Minister Blok: “Ernstige verkeersdelicten zwaarder gaan straffen”
Zwaarder beboeten: rijden onder invloed, doorrijden na ongeval, rijden zonder (geldig) rijbewijs en meer.
Ernstige verkeersdelicten zoals rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval, rijden zonder (geldig) rijbewijs en gevaarlijk rijgedrag zonder ernstige gevolgen worden straks mogelijk extra hard gestraft. Minister Blok van Veiligheid en Justitie bereidt wetgeving voor om dit mogelijk te maken.
Meer opsporingsbevoegdheden
In het wetsvoorstel zal volgens Minister Blok op een andere manier invulling gegeven worden aan het begrip roekeloosheid in de Wegenverkeerswet 1994, zodat meer situaties waarin roekeloos wordt gereden kunnen worden bestraft. Tot slot wil hij het mogelijk maken dat de politie meer opsporingsbevoegdheden krijgt in situaties waarin bestuurders zijn doorgereden na een ernstig ongeval met letsel of erger tot gevolg.
LEES OOK: Een verkeersboete in het buitenland, wat nu?
Aanleiding is onderzoek
De reden waarom Minister Blok dit nieuwe wetsvoorstel maakt, zijn de resultaten van een onderzoek van de universiteit van Groningen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het wetenschappelijk onderzoeks- en documentatiecentrum van het ministerie van Veiligheid en Justitie (WODC). “Met de maatregelen die Blok neemt, komt hij tegemoet aan de verbeterpunten die de onderzoekers zien”, aldus de Rijksoverheid. Benieuwd naar het onderzoeksrapport van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) naar de straftoemeting bij ernstige verkeersdelicten?
“De politie moet meer opsporingsbevoegdheden krijgen in situaties waarin bestuurders zijn doorgereden na een ernstig ongeval met letsel of erger tot gevolg.”
Aanpassing noodzakelijk
Minister Blok: “Naarmate de ernst van de verkeersfout en het letsel ten gevolge daarvan toenemen, neemt ook de hoogte van de strafoplegging toe. Er is wel kritiek op de straftoemeting bij een aantal specifieke delicten. Het betreft hier gevaarlijk rijgedrag zonder gevolgen, rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval en het rijden tijdens een rijontzegging. Daarbij is het beeld dat het
niveau van bestraffing bij deze delicten in voorkomende gevallen te laag ligt. Ten slotte wordt breed gedeeld dat de wijze waarop roekeloosheid in het verkeer nu in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 94) is vormgegeven, aanpassing behoeft.”