Wist je dat: bijzondere details van de Toyota Century
Het absolute topmodel van Toyota heeft een aantal unieke features
Wie in Nederland een Toyota-showroom binnenwandelt en vraagt naar het topmodel, wordt naar de Land Cruiser, Supra of misschien zelfs een Lexus verwezen. Hoe anders is dat in Japan waar sinds jaar en dag één model aan de top van de keten staat: de Toyota Century. Een klassieke limousine met een aantal bijzondere details en wetenswaardigheden.
Een carrière van dertig jaar
In Nederland doet de Toyota Century bij weinig mensen een belletje rinkelen, maar in zijn thuisland Japan staat hij op gelijke hoogte met Rolls-Royce en Bentley. Je kan de toplimousine dan ook alleen bij speciaal geselecteerde Toyota-showrooms bestellen. De Century kwam in 1967 ter ere van de honderste geboortedag van Sakichi Toyoda, de oprichter van Toyota Industries, op de markt. De klassiek gelijnde sedan kon zich met zijn luxe uitrusting en smeuïge V8-motor prima meten met auto’s als de Mercedes-Benz 600, Daimler DS420 of een Rolls-Royce Silver Shadow. De Century werd al snel geliefd door Japanse hoogwaardigheidsbekleders, politici en het Japanse hof. Uiteindelijk wist de eerste generatie, met enkele kleine aanpassingen, het maar liefst dertig jaar (!) vol te houden, totdat in 1997 een geheel nieuw model zijn opwachting maakte.
De enige Japanse V12 ooit
Veranderde er dan veel in 1997? Nee, totaal niet. De tweede generatie Toyota Century borduurde rustig voort op het klassieke design van de eerste generatie en de vierkante koplampen, lange motorkap, doorgetrokken achterlichten en kenmerkende wielen bleven behouden. Onderhuids was het een heel ander verhaal, want daar huist de enige V12-motor die Toyota ooit ontwikkelde en in een productieauto stopte. Gekoppeld aan een automatische versnellingsbak levert de V12-motor 276 smeuïge pk’s. In 2003 en 2004 kon je ook een Century bestellen die op CNG (aardgas) reed, om toch nog een beetje milieubewust te zijn.
Aangedreven door kerosine
In 2016 viel het doek voor de tweede generatie, maar in 2018 maakte numero 3 zijn opwachting. Helaas niet meer met een smeuïge V12-motor, maar dit keer met een hybride aandrijflijn die bestaat uit een 5,0-liter V8-motor en twee elektromotoren die samen 425 pk produceren. Het was overigens niet de eerste keer dat de Century met een hybride aandrijflijn werd uitgerust. In 1975 presenteerde het merk de Century Gas Turbine Hybrid. De Century was een van de weinige modellen met genoeg ruimte voor een gigantische gasturbine en twee elektromotoren. De Century liep op kerosine en de gasturbine dreef de elektromotoren aan die gekoppeld waren aan de voorwielen. De Gas Turbine Hybrid was in staat om volledig elektrisch 160 km/u halen.
Een bijzonder interieur
Zoals het hoort in een toplimousine is de Century volledig ingericht op de passagiers achterin. Wie de deur van een Century opentrekt, vindt daar geen met leder bekleed interieur, maar wol! Volgens Toyota produceert lederen bekleding veel meer geluid als je erop zit en daarnaast heeft wol een knusse en warme uitstraling. Wie toch liever lederen bekleding wil, kan dat desnoods aanvinken op de optielijst. Wanneer je eenmaal achterin zit, kun je genieten van de massagestoelen en een uitklapbaar voetenbankje. Bij de tweede generatie Century klapte er zelfs in de passagiersstoel voorin een luik open. Op die manier kan je achterin echt je benen strekken.
Een met de handgemaakt logo
Je moet goed zoeken naar het bekende Toyota-logo op de Century. In plaats daarvan prijkt het Fushichō logo in de grille. De Fushichō is een mythische, Japanse vogel die in het dierenrijk over alle vogels regeert. Een Century wordt volledig met de hand gebouwd en tijdens het productieproces is één vakman zes weken lang bezig met het logo! Het is slechts een van de vele bijzondere details.