Benzineauto ombouwen naar LPG, loont dat?
De brandstofprijzen rijzen de pan uit. Nog nooit eerder betaalde je zoveel voor een liter brandstof. LPG is relatief goedkoop, vergeleken met een liter E5 of E10. Het is dus juist nú een extra interessante autobrandstof. Maar loont het ook om je auto om te laten bouwen van benzine naar LPG?
Geld besparen op brandstof met LPG
Het zal je niet ontgaan zijn: de brandstofprijzen zijn de laatste tijd explosief gestegen. Elektrisch rijden is daarom extra interessant, maar door de hoge aanschafprijs is een volledige elektrische auto niet voor iedereen weggelegd. Een goed alternatief kan een auto op LPG zijn. Voor een liter liquid petroleum gas betaal je al snel een euro minder dan voor een liter benzine. Als je veel op de weg zit kun je dus veel geld besparen als je overgaat op LPG.
LPG populair
Steeds meer automobilisten laten hun auto dan ook ombouwen, zodat die kan rijden op LPG. Je komt tegenwoordig zelfs op een wachtlijst bij veel ombouwbedrijven. Als je eindelijk aan de beurt bent voorzien deze bedrijven je auto van een gastank (meestal op de plek van het reservewiel), een LPG-vulpunt naast de benzine-aansluiting, een aangepast motormanagementsysteem en verschillende componenten rondom de motor. Het ombouwen van een auto kost gemiddeld zo’n 2.000 euro.
Overige kosten benzine ombouwen naar LPG
Bij een auto met een LPG-tank komen meer kosten kijken dan alleen de ombouwkosten. Zo gaan de kosten van de autoverzekeringspremie en wegenbelasting flink omhoog. Geld.nl zocht uit of het ondanks deze hogere kosten loont om je benzineauto te laten ombouwen.
Hogere premie autoverzekering met LPG
Uit onderzoek van Geld.nl blijkt dat automobilisten die op LPG rijden gemiddeld 180 tot 240 euro extra per jaar betalen voor een autoverzekering. Ongeveer twee tientjes extra in de maand dus. Omdat een LPG-tank waarde heeft – zoals gezegd, zo’n 2.000 euro – wordt je auto ook meer waard. Tenminste, dat vindt de verzekeringsmaatschappij, aan wie je moet doorgeven dat je een LPG-tank hebt laten inbouwen. Ze tellen het bedrag op bij de waarde van je auto. Daarnaast betaal je ook een hogere premie omdat je auto zwaarder is, vanwege het extra gewicht van de LPG-tank. De maandpremie voor een auto met of zonder LPG-tank verschilt overigens enorm per verzekeraar. Een autoverzekering vergelijken kan dus absoluut geen kwaad.
Wegenbelasting LPG
Na het inbouwen van een LPG-installatie betaal je ook meer motorrijtuigenbelasting, omdat de auto dus zwaarder is en daardoor in een hogere tariefklasse valt. Bovendien geldt voor LPG een brandstoftoeslag. Met een LPG-tank in je auto ben je jaarlijks ongeveer 250 euro meer kwijt aan wegenbelasting, maar in sommige gevallen betaal je zelfs 600 euro extra per jaar.
Omslagpunt benzine naar LPG
Zetten we alle cijfers onder elkaar, dan is het nog maar de vraag of het ombouwen van een auto naar LPG nog wel zo aantrekkelijk is. De cijfers van Geld.nl liegen niet: in het eerste jaar ben je 2.000 euro kwijt voor de ombouw, 210 euro extra aan autopremie en er gaat 250 euro extra naar de belastingdienst. Met de huidige brandstofprijzen moet je dan minimaal 2.312 liter LPG tanken, wil je deze kosten eruit halen. Een auto die gemiddeld 1 op 14 rijdt doet daar dik 32.000 kilometer over. Je moet dit dus al in het eerste jaar rijden met een net omgebouwde auto, want het jaar daarop moet je wederom de hoge belastingpremie betalen en hogere wegenbelasting. Toch zijn er scenario’s waarin het zeker loont om je auto om te bouwen, zeker als je een echte kilometervreter bent.