Benzine- en dieselverbod Amsterdam nog lang niet definitief
Dat niet alleen: is het überhaupt haalbaar?
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Het is momenteel hét gespreksonderwerp in Amsterdam en omgeving: het verbod van benzine- en dieselmotoren binnen de stadsgrenzen vanaf 2030. Dat staat in het ‘Actieplan Schone Lucht’ dat gemeente Amsterdam gister presenteerde. De media besteedde er volop aandacht aan en het lijkt alsof het allemaal al definitief is. Maar dat is het nog lang niet.
Ambitieus bestuur
Dat het Amsterdamse stadsbestuur vol inzet op een schonere leefomgeving, werd in mei 2018 bij de presentatie van het coalitieakkoord van GroenLinks, D66, PvdA en SP al duidelijk.
Er werd direct gesproken over “radicale verduurzaming”. Amsterdam moet de “groenste stad van Europa” worden en er werden direct maatregelen aangekondigd om auto’s zoveel mogelijk uit het centrum te weren.
Maar dit is nog maar het begin, want nu blijkt dat gemeente Amsterdam vanaf 2030 álle vervoersmiddelen met een brandstofmotor in de bebouwde kom wil verbieden. Dus behalve auto’s ook scooters, motorfietsen, vrachtwagens, stadsbussen en boten met een verbrandingsmotor. Een zeer ingrijpend besluit dat veel Amsterdammers hard zal raken.
LEES OOK: Tolheffing voor centrum Amsterdam, mag dat?
Nog lang niet definitief
Maar het is nog lang niet zeker of deze maatregel daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma, die in haar huidige rol als Amsterdamse verkeerswethouder verantwoordelijk voor de uitvoering van de plannen, weet zelf ook niet of het gaat lukken. “Dat hangt af van de omstandigheden.”
Eind mei wordt het Actieplan Schone Lucht in de gemeenteraad besproken. Daarna, van begin juni tot half juli, kunnen bewoners en bedrijven uit Amsterdam meepraten via een digitaal platform. Dan volgt een inspraakronde, waarna de plannen definitief worden uitgewerkt en uiteindelijk vastgesteld door de raad.
Dat duurt dus nog wel even. Volgens Dijksma zelfs nog een paar jaar voordat we definitief weten of dit plan wordt doorgezet. “Maar we zullen alle randvoorwaarden in gang zetten.”
In de tussentijd buigt ook de landelijke politiek zich over deze kwestie. Meerdere Kamerleden hebben nu al aangegeven niets te zien in het voorstel van Dijksma. Zij wijzen op het feit dat een dergelijk gebiedsverbod voor verbrandingsmotoren in Den Haag bepaald wordt, en niet in Amsterdam. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft nog niet inhoudelijk gereageerd en zegt de Amsterdamse plannen te zullen bestuderen.
En in hoeverre is het haalbaar? Subsidies en ontheffingen moeten Amsterdammers ondersteunen bij de overgang naar uitstootvrij verkeer. Maar hoeveel subsidie is in totaal beschikbaar? En is dat voldoende?
Ook verwacht Dijksma dat in 2025 in Amsterdam 16.000 tot 23.000 laadpunten nodig zijn. Nu zijn dat er iets meer dan 4.000. Om over zes jaar ten minste 16.000 laadpalen operationeel te hebben, moeten vanaf vandaag, zes jaar lang, minimaal zes nieuwe laadpalen per dag worden geïnstalleerd. Dat wordt nog een hele kus.
LEES OOK: BOVAG luidt noodklok om daling autoverkoop
Belangrijkste punten Actieplan Schone Lucht
2020: Binnen de ring A10 komt een milieuzone voor dieselpersonenauto’s. Dieselpersonenauto’s die op dat moment 15 jaar of ouder zijn, mogen de milieuzone niet meer in. Er komt ook een uitbreiding van de bestaande milieuzones voor vracht- en bestelwagens.
2022: Er komt een uitstootvrij gebied voor ov-bussen en touringcars binnen de s100 ten zuiden van Amsterdam CS en het spoor. En de milieuzone vrachtverkeer wordt alleen toegankelijk voor wagens met de Euro6 norm of hoger.
2025: Brom- en snorfietsen die niet uitstootvrij zijn, mogen de bebouwde kom niet meer in. Binnen de ring A10 komt een uitstootvrij gebied voor vracht- en bestelwagens, taxi’s, ov-bussen en touringcars. En er komt een uitstootvrij gebied voor alle passagiers- en pleziervaart en de GVB-veren.
2030: Vervoersmiddelen die niet uitstootvrij zijn, mogen de bebouwde kom niet meer in. Dit geldt ook voor personenauto’s en motoren.