In 2011 werd de Prius-familie verder uitgebreid. Nadat in dat jaar (buiten Europa) de Prius C verscheen, een meer op zichzelf staande compacte hybride hatchback, was de Prius er nu ook als de grotere Prius+. Deze vijf- of zevenpersoons MPV-variant is in feite een opgehoogde ‘gewone’ Prius en heeft ook een vergelijkbare kenmerkende daklijn. Buiten Europa wordt de carrosserievariant aangeduid als de Prius v, met de v van versatile/veelzijdig. Specifiek in Nederland heeft de auto ook een tijdje Prius Wagon geheten.
Hetzelfde, maar toch anders
De Prius+ is technisch uiteraard sterk gerelateerd aan de ‘gewone’ Prius Hybrid. Specifiek voor de Prius+ is wel de Pitch and Bounce-functie, waarmee de motorafstelling automatisch wordt aangepast op golvend wegdek. Ook is de ophanging iets aangepast omdat de Prius+ een wat grotere auto is dan de gewone Prius. Met slechts een tussentijdse facelift bleef de Prius+ tot 2021 in productie. Concrete plannen voor een opvolger zijn er niet.
Daihatsu
In Japan, waar de Prius+ wordt verkocht als Prius α (Alpha), levert men de auto ook onder een andere merknaam. Daar is de auto namelijk ook te vinden bij de Daihatsu-dealer, als de Mebius. Een dergelijke samenwerking was er al eerder, toen Daihatsu in 2006 de Camry Hybrid leverde als Altis. Zowel de Daihatsu Mebius als Toyota Prius α verkopen goed in Japan, ondanks dat de modellen vanwege hun afmetingen in een onvoordelige belastingcategorie vallen.