achtergrondafbeelding

Autozoeker

Toyota Prius+

In 2011 werd de Prius-familie verder uitgebreid. Nadat in dat jaar (buiten Europa) de Prius C verscheen, een meer op zichzelf staande compacte hybride hatchback, was de Prius er nu ook als de grotere Prius+. Deze vijf- of zevenpersoons MPV-variant is in feite een opgehoogde ‘gewone’ Prius en heeft ook een vergelijkbare kenmerkende daklijn. Buiten Europa wordt de carrosserievariant aangeduid als de Prius v, met de v van versatile/veelzijdig. Specifiek in Nederland heeft de auto ook een tijdje Prius Wagon geheten. Lees verder

Toyota Prius+ uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

In 2011 werd de Prius-familie verder uitgebreid. Nadat in dat jaar (buiten Europa) de Prius C verscheen, een meer op zichzelf staande compacte hybride hatchback, was de Prius er nu ook als de grotere Prius+. Deze vijf- of zevenpersoons MPV-variant is in feite een opgehoogde ‘gewone’ Prius en heeft ook een vergelijkbare kenmerkende daklijn. Buiten Europa wordt de carrosserievariant aangeduid als de Prius v, met de v van versatile/veelzijdig. Specifiek in Nederland heeft de auto ook een tijdje Prius Wagon geheten.

Hetzelfde, maar toch anders
De Prius+ is technisch uiteraard sterk gerelateerd aan de ‘gewone’ Prius Hybrid. Specifiek voor de Prius+ is wel de Pitch and Bounce-functie, waarmee de motorafstelling automatisch wordt aangepast op golvend wegdek. Ook is de ophanging iets aangepast omdat de Prius+ een wat grotere auto is dan de gewone Prius. Met slechts een tussentijdse facelift bleef de Prius+ tot 2021 in productie. Concrete plannen voor een opvolger zijn er niet.

Daihatsu
In Japan, waar de Prius+ wordt verkocht als Prius α (Alpha), levert men de auto ook onder een andere merknaam. Daar is de auto namelijk ook te vinden bij de Daihatsu-dealer, als de Mebius. Een dergelijke samenwerking was er al eerder, toen Daihatsu in 2006 de Camry Hybrid leverde als Altis. Zowel de Daihatsu Mebius als Toyota Prius α verkopen goed in Japan, ondanks dat de modellen vanwege hun afmetingen in een onvoordelige belastingcategorie vallen.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, 4-cilinder
Cilinderinhoud 1.798 cm³
Bij 5.200 tpm
Max. koppel 207 Nm
Bij 2.800 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,0 m
Vermogensrange alleen 100 kW

Prestaties

Systeemvermogen 100 kW (136 pk)
Acc. 0-100 km/u 11,3 s
Topsnelheid 165 km/u

Algemeen

Transmissie CVT
Carrosserietype 5-drs. MPV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie november 2011 (als Prius Wagon)
Laatste facelift oktober 2015 (als Prius+)
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 35.195
Bijzonderheden De Toyota Prius+ biedt plaats aan maximaal zeven personen.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 205/60 R16
L x B x H 4.645 x 1.775 x 1.575 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 1.475 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 505 l
Tankinhoud 45 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 4,6 l/100km
CO₂-emissie 106 g/km
Energielabel A