In 2011 werd de Prius-familie verder uitgebreid. Nadat in dat jaar (buiten Europa) de Prius C verscheen, een meer op zichzelf staande compacte hybride hatchback, was de Prius er nu ook als de grotere Prius+. Deze vijf- of zevenpersoons MPV-variant is in feite een opgehoogde ‘gewone’ Prius en heeft ook een vergelijkbare kenmerkende daklijn. Buiten Europa wordt de carrosserievariant aangeduid als de Prius v, met de v van versatile/veelzijdig. Specifiek in Nederland heeft de auto ook een tijdje Prius Wagon geheten. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
In 2011 werd de Prius-familie verder uitgebreid. Nadat in dat jaar (buiten Europa) de Prius C verscheen, een meer op zichzelf staande compacte hybride hatchback, was de Prius er nu ook als de grotere Prius+. Deze vijf- of zevenpersoons MPV-variant is in feite een opgehoogde ‘gewone’ Prius en heeft ook een vergelijkbare kenmerkende daklijn. Buiten Europa wordt de carrosserievariant aangeduid als de Prius v, met de v van versatile/veelzijdig. Specifiek in Nederland heeft de auto ook een tijdje Prius Wagon geheten.
Hetzelfde, maar toch anders
De Prius+ is technisch uiteraard sterk gerelateerd aan de ‘gewone’ Prius Hybrid. Specifiek voor de Prius+ is wel de Pitch and Bounce-functie, waarmee de motorafstelling automatisch wordt aangepast op golvend wegdek. Ook is de ophanging iets aangepast omdat de Prius+ een wat grotere auto is dan de gewone Prius. Met slechts een tussentijdse facelift bleef de Prius+ tot 2021 in productie. Concrete plannen voor een opvolger zijn er niet.
Daihatsu
In Japan, waar de Prius+ wordt verkocht als Prius α (Alpha), levert men de auto ook onder een andere merknaam. Daar is de auto namelijk ook te vinden bij de Daihatsu-dealer, als de Mebius. Een dergelijke samenwerking was er al eerder, toen Daihatsu in 2006 de Camry Hybrid leverde als Altis. Zowel de Daihatsu Mebius als Toyota Prius α verkopen goed in Japan, ondanks dat de modellen vanwege hun afmetingen in een onvoordelige belastingcategorie vallen.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1.798 cm³ |
Bij | 5.200 tpm |
Max. koppel | 207 Nm |
Bij | 2.800 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,0 m |
Vermogensrange | alleen 100 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 100 kW (136 pk) |
Acc. 0-100 km/u | 11,3 s |
Topsnelheid | 165 km/u |
Algemeen
Transmissie | CVT |
Carrosserietype | 5-drs. MPV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | november 2011 (als Prius Wagon) |
Laatste facelift | oktober 2015 (als Prius+) |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 35.195 |
Bijzonderheden | De Toyota Prius+ biedt plaats aan maximaal zeven personen. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/60 R16 |
L x B x H | 4.645 x 1.775 x 1.575 mm |
Wielbasis | 2.780 mm |
Massa leeg | 1.475 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 505 l |
Tankinhoud | 45 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,6 l/100km |
CO₂-emissie | 106 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng