De Toyota Corolla heeft al decennialang een vaste plaats in het modellenaanbod van het merk. Het eerste model verscheen in 1966 op de markt als compact model dat leverbaar was als sedan, coupé (Sprinter) en stationwagen. Verspreid over zes generaties evolueerde het model op deze wijze voort tot in de jaren ’90. Er kwamen nieuwe carrosserievarianten bij, zoals de hatchback en liftback. De verschillende carrosserievarianten namen wel steeds meer afstand van elkaar, totdat zelfs de drie- en vijfdeurs hatchbackvarianten hun carrosserie niet deelden. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Toyota Corolla heeft al decennialang een vaste plaats in het modellenaanbod van het merk. Het eerste model verscheen in 1966 op de markt als compact model dat leverbaar was als sedan, coupé (Sprinter) en stationwagen. Verspreid over zes generaties evolueerde het model op deze wijze voort tot in de jaren ’90. Er kwamen nieuwe carrosserievarianten bij, zoals de hatchback en liftback. De verschillende carrosserievarianten namen wel steeds meer afstand van elkaar, totdat zelfs de drie- en vijfdeurs hatchbackvarianten hun carrosserie niet deelden.
Vele varianten
Met achtste generatie E110 uit 1995 verschilden de Corolla-modellen zelfs per land. De Amerikaanse Corolla sedan was bijvoorbeeld een heel ander model dan de Europese sedanversie, die op zijn beurt weer afweek van de Aziatische sedanversie(s). De Corolla-modellen worden ook wel onderscheiden als de zogenaamde wide body- en narrow body-modellen. Nadat eerder al de coupéversie was komen te vervallen slankte de Corolla-lijn in 2006 met generatie E140 verder af tot alleen een sedan- en stationwagenvariant. In Europa werd alleen nog de internationale ‘wide body’-sedan geleverd, de hatchbackversies waren nu vervangen door de Auris.
De uitgaande generatie
Sinds 2012 is de Corolla er in drie sedanversies: de Japanse small body (ook als stationwagen), de ‘internationale’ wide body die ook in Europa (maar niet in Nederland) geleverd wordt en de Amerikaanse wide body sedanversie. De Toyota Auris blijft de technisch gerelateerde hatchback- en stationwagenversie. De Auris hatchback werd vanaf 2017 specifiek in Noord-Amerika overigens als de Corolla iM geleverd.
Iedereen een Corolla
Eind 2018/begin 2019 (afhankelijk van de specifieke markt) was het tijd voor de nieuwe huidige generatie, die alle Corolla-modellen behalve de Japanse small body vervangt. Verder wordt de naamgeving van het modellenaanbod gewijzigd. De nieuwe Auris hatchback en stationwagen vallen voortaan ook (weer) onder het Corolla-label, waarmee de bekende typenaam weer in serieuze mate – en ook als sedan – terugkeert naar Nederland. Specifiek in Taiwan blijft de hatchbackversie echter Auris heten en in China gaat de sportieve uitvoering van de sedan als Toyota Levin door het leven. Ook een bekende naam in de Corolla-geschiedenis.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.798 cm³ |
Bij | 5.200 tpm |
Bij | 3.600 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Vermogensrange | alleen 90 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 90 kW (122 pk) |
Systeemkoppel | 142 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 10,9 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Algemeen
Transmissie | CVT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | maart 2019 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 29.295 |
Bijzonderheden | In Nederland wordt de Corolla Sedan alleen geleverd als 1.8 Hybrid. |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 4.630 x 1.780 x 1.435 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.385 kg |
Max. aanh. gew. | 750 kg |
Inh. bag. ruimte. | 471 l |
Tankinhoud | 43 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 3,4 l/100km |
CO₂-emissie | 77 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng