In 2004 maakte de wereld kennis met de eerste generatie SsangYong Rodius. De naam Rodius is een samentrekking van ‘road’ en ‘Zeus’ en daarmee moeten we de typenaam opvatten als ‘heer van de weg’. De Rodius is de opvolger van de Istana, een in ons deel van de wereld onbekend personenbusje dat een moderne rebadgevariant is van de bij ons wel bekende Mercedes-Benz MB100.
Dakkapel
De auto kreeg nogal kritiek over zich heen. De (verder wel goede) dieselmotor was bij introductie al te verourderd, bouwkwaliteit en prestaties lieten te wensen over en om nog maar te zwijgen over het design. Daar zijn nog net geen boeken over geschreven, maar de ‘dakkapel’ achterop de auto maakt nog steeds de tongen los. In ons land werd de auto ook nog eens geplaagd door het BPM-systeem, waardoor je de auto hooguit zo nu en dan als taxi tegenkomt.
Hele verbetering
In 2013 was het tijd voor aflossing. Toen verscheen de tweede en huidige generatie op de markt. Hoewel de auto naar Europese standaarden nog steeds wat afwijkende verhoudingen tot zichzelf had, was de auto al een stuk conventioneler vormgegeven. Ook in andere opzichten, techniek en kwaliteit, heeft de auto grote stappen voorwaarts gemaakt. In ons land heeft de auto nog steeds last van BPM, maar in andere Europese landen doet de auto het zeker in vergelijking met zijn voorganger niet eens zo slecht.