Het verhaal van de Taycan begon in 2015, met de presentatie van conceptcar Mission E. De auto was een voorbode van een volledig elektrisch aangedreven vierzits sportwagen voor het merk. De beloofde specificaties waren veelbelovend en al snel werd duidelijk dat de auto in productie zou gaan, onder de naam Taycan. In 2019 was het dan zo ver: de productieversie zag het levenslicht. Nog voordat de productie daadwerkelijk van start ging verhoogde Porsche al de productiecapaciteit voor het model. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Het verhaal van de Taycan begon in 2015, met de presentatie van conceptcar Mission E. De auto was een voorbode van een volledig elektrisch aangedreven vierzits sportwagen voor het merk. De beloofde specificaties waren veelbelovend en al snel werd duidelijk dat de auto in productie zou gaan, onder de naam Taycan. In 2019 was het dan zo ver: de productieversie zag het levenslicht. Nog voordat de productie daadwerkelijk van start ging verhoogde Porsche al de productiecapaciteit voor het model.
Indrukwekkend
De indrukwekkende specificaties van de conceptversie blijken ook te gelden voor de productieversie. Een opvallend gegeven is het elektrische systeem dat werkt met een spanning van 800 Volt, het dubbele van wat gebruikelijk is. Daardoor is extreem snel laden mogelijk. In een kwartier is de batterij alweer voor zo’n 80% gevuld, goed voor een rijbereik van 400 kilometer.
Positionering
De Taycan moeten we zo’n beetje zien als het volledig elektrische alternatief voor de Panamera. In 2021 verscheen in de vorm van de Cross Turismo ook een ‘shooting brake’-versie met offroadaankleding. Niet veel later verscheen ook de Sport Turismo, de 'gewone' variant van de Cross Turismo. Buiten het merk Porsche gaat de Taycan voornamelijk de concurrentie aan met de Tesla Model S, hoewel er de komende jaren natuurlijk nog wel meer vergelijkbare elektrische auto’s geïntroduceerd zullen worden.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 79,2 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,2 m |
Actieradius | 431 km |
Laadtijd bij 220V | 8:00 uur |
Vermogensrange | 240 tot 560 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 240 kW (326 pk) |
Systeemkoppel | 345 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 5,4 s |
Topsnelheid | 230 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 4-drs. coupé |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | januari 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 87.200 |
Bijzonderheden | De Taycan is het eerste volledig elektrische aangedreven model van Porsche. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/55 R19 / 275/45 R19 |
L x B x H | 4.963 x 1.966 x 1.381 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 2.025 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 491 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng