achtergrondafbeelding

Autozoeker

Peugeot 408

Peugeot introduceerde in 2010 de 308, een sedan voor de Chinese markt. Verspreid over twee generaties is dat de sedanversie van de Peugeot 308. De tweede generatie verscheen in 2014, min of meer tegelijk met de nieuwe 308 voor Europa. De Peugeot 408 wordt nog altijd geproduceerd, met in 2022 een laatste facelift om hem op de huidige 308 te laten lijken. Technisch blijft de Chinese Peugeot 408 echter gebaseerd op de inmiddels vorige generatie 308. Ongeveer tegelijk met die facelift introduceerde Peugeot ook een 408 voor Europa, maar daarbij gaat het om een geheel ander model. Overigens wordt ook de Europese Peugeot 408 in China geleverd, maar dan onder de naam Peugeot 408 X, als onderscheid van de reguliere Peugeot 408 sedan. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Peugeot introduceerde in 2010 de 308, een sedan voor de Chinese markt. Verspreid over twee generaties is dat de sedanversie van de Peugeot 308. De tweede generatie verscheen in 2014, min of meer tegelijk met de nieuwe 308 voor Europa. De Peugeot 408 wordt nog altijd geproduceerd, met in 2022 een laatste facelift om hem op de huidige 308 te laten lijken. Technisch blijft de Chinese Peugeot 408 echter gebaseerd op de inmiddels vorige generatie 308. Ongeveer tegelijk met die facelift introduceerde Peugeot ook een 408 voor Europa, maar daarbij gaat het om een geheel ander model. Overigens wordt ook de Europese Peugeot 408 in China geleverd, maar dan onder de naam Peugeot 408 X, als onderscheid van de reguliere Peugeot 408 sedan.

De Peugeot 408 voor Europa
De Peugeot 408 voor Europa is een heel ander model. In plaats van een traditionele sedan is de Europese Peugeot 408 een vijfdeurs liftback, die bovendien vrij hoog op de poten staat en daardoor ook wat SUV-achtig is. Toch is hij ook weer lager dan een reguliere coupé-SUV. De Europese Peugeot 408 deelt zijn technische basis met de derde generatie Peugeot 308 en met de Citroën C5 X. Die laatste is net als de Peugeot 408 eveneens een relatief hoge vijfdeurs liftback. Deze opvallende carrosserievorm biedt volgens Peugeot de voordelen van een SUV, een hatchback en een sedan, terwijl de coupé-achtige daklijn ook zorgt voor een lage luchtweerstand.

Peugeot 408 geëlektrificeerd
In Europa is de Peugeot 408 met plug-in hybride aandrijflijn de belangrijkste uitvoering. Dat is de bekende plug-in hybride aandrijflijn zoals die ook is te vinden in andere plug-in hybride-modellen van het Stellantis-concern, zoals de genoemde Peugeot 308 en Citroën C5 X. Daanraast is de Peugeot 408 ook leverbaar met alleen een benzinemotor. Een volledig elektrisch aangedreven versie van de Peugeot 408 is ook aangekondigd. Die zal naar verwachting in 2023 of 2024 aan het aanbod worden toegevoegd.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.199 cm³
Max. vermogen 96 kW (130 pk)
Bij 5.500 tpm
Max. koppel 230 Nm
Bij 1.750 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,2 m
Vermogensrange 96 tot 132 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 4 sterren
Marktintroductie november 2022
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 41.490

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 215/65 R17
L x B x H 4.687 x 1.848 x 1.732 mm
Wielbasis 2.787 mm
Massa leeg 1.367 kg
Max. aanh. gew. 1.200 kg
Inh. bag. ruimte. 536 l
Tankinhoud 52 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 6,0 l/100km
CO₂-emissie 136 g/km
Energielabel B

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 10,4 s
Topsnelheid 210 km/u