De Nissan Murano werd geïntroduceerd in 2002 en kwam in 2004 ook naar Europa. In Europa was de Murano min of meer het luxere alternatief voor de meer offroadgerichte X-Trail, maar de auto was vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld. Daar was het gewoon een middenklassemodel. De Murano is vernoemd naar de gelijknamige stad in Italië. Met één V6-motor was het motorenaanbod lekker overzichtelijk.
Tweede generatie
Eind 2007 werd de tweede generatie geïntroduceerd, die gezien de late introductie al voor modeljaar 2009 in de boeken ging. De tweede generatie was een evolutie van het eerste model. Het motorenaanbod werd nu uitgebreid met een viercilindermotor om in Europa beter te kunnen scoren. Bijzonder is de toevoeging van de CrossCabriolet-uitvoering in 2011, die echter bleef voorbehouden aan de VS.
Niet meer voor Europa
De derde generatie Murano verscheen in 2015 en was opnieuw een evolutie. De auto werd echter niet meer in Europa geleverd omdat de verkopen van de eerste generaties onvoldoende waren gebleken. Ook in thuisland Japan werd de auto niet meer geleverd, waarmee Noord-Amerika vrijwel de enige markt werd voor de Murano. De Murano onderging in 2019 een facelift en staat in die vorm nog altijd in de Noord-Amerikaanse showrooms.