achtergrondafbeelding

Autozoeker

Nio Et7

In 2019 presenteerde NIO de ET Preview, een conceptcar die zoals de naam al aangeeft een vooruitblik biedt op de toekomstige sedanmodellen van het merk. De NIO ET7, die in 2022 op de markt kwam, is de meest directe productieversie van de conceptcar. Wel zijn er de nodige visuele verschillen. Zo heeft de NIO ET7 kleinere en ‘opgedeelde’ koplampen en over de gehele breedte lopende achterlichten. De conceptversie had ‘gewone’ lichtunits. Qua silhouet komen beide auto’s wel vrijwel overeen. De NIO ET7 is de grootste sedanachtige van het merk en wordt gepositioneerd als een directe concurrent voor de Tesla Model S. Overigens is de NIO ET7 wel iets langer dan die Tesla. Al kort na introductie was er een mijlpaal: de in totaal 200.000e NIO die werd geproduceerd was toevallig een NIO ET7. Lees verder

Nio Et7 uitvoeringen

In 2019 presenteerde NIO de ET Preview, een conceptcar die zoals de naam al aangeeft een vooruitblik biedt op de toekomstige sedanmodellen van het merk. De NIO ET7, die in 2022 op de markt kwam, is de meest directe productieversie van de conceptcar. Wel zijn er de nodige visuele verschillen. Zo heeft de NIO ET7 kleinere en ‘opgedeelde’ koplampen en over de gehele breedte lopende achterlichten. De conceptversie had ‘gewone’ lichtunits. Qua silhouet komen beide auto’s wel vrijwel overeen. De NIO ET7 is de grootste sedanachtige van het merk en wordt gepositioneerd als een directe concurrent voor de Tesla Model S. Overigens is de NIO ET7 wel iets langer dan die Tesla. Al kort na introductie was er een mijlpaal: de in totaal 200.000e NIO die werd geproduceerd was toevallig een NIO ET7.

Technologisch interieur NIO ET7
Net als de andere NIO-modellen zit ook de NIO ET7 vanbinnen boordevol technologie. Het meest opvallende is misschien wel NOMI, de assistent voor spraakbediening die als een bolletje op het dashboard fysiek in het interieur aanwezig is. Dit assistentiesysteem maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om zo de gewoontes en voorkeuren van de gebruikers te leren kennen en daarop in te spelen. Andere highlights zijn de optimale connectiviteit, het hoogwaardige audiosysteem, het gebruik van duurzame materialen en de sfeerverlichting met liefst 256 kleuren om uit te kiezen. Ook kan de NIO ET7, net als concurrent Tesla Model S, in vrij vergaande mater zelfstandig rijden, bijvoorbeeld op de snelweg.

Specificaties NIO ET7
Net als de andere NIO-modellen is ook de NIO ET7 volledig elektrisch aangedreven. Er zijn twee batterijpakketten, een van 75 kWh en een van 100 kWh. Die zijn goed voor een actieradius van respectievelijk 445 en 580 km (WLTP). In China is ook een 150 kWh-batterijpakket leverbaar, waarvoor het merk een actieradius van liefst 1.000 km claimt. Dat is dan wel nog volgens de NEDC-cyclus, die in China nog altijd wordt gehanteerd. Om prestaties zit je in een NIO niet snel verlegen. De elektromotoren leveren samen een vermogen van liefst 480 kW (653 pk) en een koppel van 850 Nm, goed voor een 0-100-sprint in slechts 3,8 seconden.

Technisch

Motortype elektrisch
Accu lithum-ion
Capaciteit 75 kWh
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Actieradius 445 km
Vermogensrange alleen 480 kW

Prestaties

Systeemvermogen 480 kW (653 pk)
Systeemkoppel 850 Nm
Acc. 0-100 km/u 3,8 s
Topsnelheid 200 km/u

Algemeen

Transmissie vaste overbrenging
Carrosserietype 4-drs. sedan
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie oktober 2022
Laatste facelift n.v.t.
Garantie onbeperkt (onder voorwaarden)
Vanafprijs € 84.900
Bijzonderheden Prijs inclusief batterij, leverbaar vanaf 72.900 euro met batterijhuur.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 245/45 R20
L x B x H 5.101 x 1.987 x 1.509 mm
Wielbasis 3.060 mm
Massa leeg 2.354 kg
Max. aanh. gew. 2.000 kg
Inh. bag. ruimte. 364 l

Verbruik

Energielabel A