De Lotus Emira markeert zowel een begin als een einde. Enerzijds is het ’t eerste nieuwe model van ‘het nieuwe Lotus’, dat met een aantal grote plannen toewerkt naar haar 80e verjaardag in 2028. Zo sluit het model ook aan op de nieuwe designtaal van het merk, die ook al te zien was bij de Evija. Aan de andere kant is het de laatste Lotus die nog wordt aangedreven door alleen een brandstofmotor. Alle modellen hierna hebben op z’n minst een gedeeltelijk elektrische aandrijving. Lees verder
De Lotus Emira markeert zowel een begin als een einde. Enerzijds is het ’t eerste nieuwe model van ‘het nieuwe Lotus’, dat met een aantal grote plannen toewerkt naar haar 80e verjaardag in 2028. Zo sluit het model ook aan op de nieuwe designtaal van het merk, die ook al te zien was bij de Evija. Aan de andere kant is het de laatste Lotus die nog wordt aangedreven door alleen een brandstofmotor. Alle modellen hierna hebben op z’n minst een gedeeltelijk elektrische aandrijving.
Lotus voor iedereen
De Emira is ontwikkeld om overal ter wereld in de smaak te vallen. In feite moet de auto ervoor zorgen dat Lotus wereldwijd meer bekendheid krijgt. Als dat is gelukt, kan Lotus een hernieuwd dealernetwerk uitrollen dat klaar is voor de vele nieuwe modellen die in de planning staan. De Emira moet ook bruikbaar zijn als dagelijkse auto. Een bagageruimte van in totaal bijna 360 liter en alle uitrustingen die je in een moderne auto verwacht helpen daarbij.
AMG-motoren
De Emira wordt naar keuze aangedreven door een viercilinder of een V6, beide afkomstig van AMG. De V6 is uiteraard de sterkste van de twee, met een vermogen van 400 pk. De 100 km/u is dan in 4,5 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 290 km/u. Ondanks de relatief luxe uitrusting heeft de Emira nog steeds een lichtgewicht bouw met onder meer een aluminium chassis, wat het gewicht beperkt tot 1.405 kg. Ook leuk: door de vrij lage CO2-uitstoot van het model valt de bpm mee, waardoor de Lotus relatief betaalbaar blijft.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 3.456 cm³ |
Max. vermogen | 298 kW (405 pk) |
Max. koppel | 420 Nm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | alleen 298 |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | augustus 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 87.710 |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 4.412 x 1.895 x 1.225 mm |
Wielbasis | 2.573 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 151 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 11,3 l/100km |
CO₂-emissie | 285 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 4,3 s |
Topsnelheid | 290 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng