achtergrondafbeelding

Autozoeker

Lotus Eletre

Het is een inmiddels al vaak opengetrapte deur: geen merk kan nog zonder SUV. Het is het snelste groeiende segment. Er is zelfs zo veel vraag naar SUV’s, dat binnen die categorie allerlei varianten beginnen te ontstaan. Er zijn nog altijd praktische offroaders, maar nu begint ook de zogenaamde performance-SUV aan populariteit te winnen. Dat segment begon eigenlijk met de Porsche Cayenne in 2003, maar nam pas echt een vlucht met bijvoorbeeld de Lamborghini Urus. Een coupé-achtige SUV met topprestaties. Inmiddels gaan steeds meer merken overstag en komen met een model in dat performance-SUV-segment. Zelfs Ferrari geeft eraan toe en ongeveer gelijktijdig volgt Lotus. Een SUV lijkt weliswaar tegenstrijdig met het lichtvoetige waar het merk om bekendstaat, maar in het SUV-segment valt nou eenmaal goed te verdienen en inkomsten zijn nodig. Lees verder

Lotus Eletre uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Het is een inmiddels al vaak opengetrapte deur: geen merk kan nog zonder SUV. Het is het snelste groeiende segment. Er is zelfs zo veel vraag naar SUV’s, dat binnen die categorie allerlei varianten beginnen te ontstaan. Er zijn nog altijd praktische offroaders, maar nu begint ook de zogenaamde performance-SUV aan populariteit te winnen. Dat segment begon eigenlijk met de Porsche Cayenne in 2003, maar nam pas echt een vlucht met bijvoorbeeld de Lamborghini Urus. Een coupé-achtige SUV met topprestaties. Inmiddels gaan steeds meer merken overstag en komen met een model in dat performance-SUV-segment. Zelfs Ferrari geeft eraan toe en ongeveer gelijktijdig volgt Lotus. Een SUV lijkt weliswaar tegenstrijdig met het lichtvoetige waar het merk om bekendstaat, maar in het SUV-segment valt nou eenmaal goed te verdienen en inkomsten zijn nodig.

Eerdere plannen voor Lotus SUV
Helemaal uit de lucht vallen komt de Lotus SUV niet, want al in 2006 hintte Lotus ernaar met de APX Concept. Omdat het (performance-)SUV-segment toen nog lang niet zo populair was als nu, werd het project in de ijskast gezet. Daar werd het in 2020 weer uitgehaald, met de officiële mededeling dat Lotus een SUV zou introduceren. Dat werd in 2022 de Eletre. Die naam sluit aan op de andere Lotus-modellen, waarvan de naam ook altijd met een ‘e’ begint. Het woord ‘életre’ is Hongaars voor ‘tot leven komen’.

Eletre is de Lotus onder de SUV’s
Geheel volgens de laatste trends – en in tegenstelling tot veruit de meeste directe concurrenten – is de Eletre volledig elektrisch aangedreven. Nu is een SUV inderdaad wel wat tegenstrijdig met de lichtgewicht modellen en de filosofie van Lotus. De Eletre is echter wel de Lotus onder de SUV’s. Zo is veel gebruikgemaakt van lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel en aluminium. Desondanks gaat het totaalgewicht van de auto ruim over de 2.000 kg-grens. Aan de andere kant valt dat gewicht wel weer mee voor een volledig elektrische SUV van dit formaat.

Technisch

Motortype elektrisch
Accu lithium-ion
Capaciteit 112 kWh
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Actieradius 600
Vermogensrange 450 tot 480 kW

Prestaties

Systeemvermogen 450 kW (603 pk)
Systeemkoppel 710 Nm
Acc. 0-100 km/u 4,5 s
Topsnelheid 258 km/u

Algemeen

Transmissie vaste overbrenging
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie oktober 2022
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 98.690

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 255/50 R20 / 285/45 R20
L x B x H 5.103 x 2.000 x 1.630 mm
Wielbasis 3.019 mm
Massa leeg 2.600 kg
Inh. bag. ruimte. 611 l

Verbruik

Energielabel A