achtergrondafbeelding

Autozoeker

Land rover Defender 90

Na de Tweede Wereldoorlog startte Rover haar autoproductie weer op. Aan de luxe auto’s die het voor de oorlog had gebouwd was in de jaren van wederopbouw echter geen vraag meer. Uiteindelijk besluit men om een agrarisch werkvoertuig te bouwen. Het eerste prototype is een soort kruising tussen een tractor en een terreinwagen en lijkt wat op de Willys Jeep. Dit prototype wordt door ontwikkeld tot een productieversie en in 1948 verschijnt dan de Land Rover. Lees verder

Na de Tweede Wereldoorlog startte Rover haar autoproductie weer op. Aan de luxe auto’s die het voor de oorlog had gebouwd was in de jaren van wederopbouw echter geen vraag meer. Uiteindelijk besluit men om een agrarisch werkvoertuig te bouwen. Het eerste prototype is een soort kruising tussen een tractor en een terreinwagen en lijkt wat op de Willys Jeep. Dit prototype wordt door ontwikkeld tot een productieversie en in 1948 verschijnt dan de Land Rover.

Land Rover Series
Het model blijkt een succes en blijft nog tot 1985 in productie. Achteraf werd de modellenlijn de Land Rover Series genoemd, waarbij de afzonderlijke door ontwikkelde modellen Series I, II, IIA en III worden genoemd. Ook verschenen er nog afgeleide versies, zoals de ½ Ton Lightweight en de Forward Control. In 1983 verschijnt ook een gemoderniseerde versies: de 90 en iets langere 110. De getallen geven de wielbasis in inches.

Defender
Nadat Land Rover in 1989 ook de Discovery introduceerde werden de 90 en 110 in 1990 omgedoopt tot de Defender 90 en 110. In de jaren die volgen worden er nog weer enkele moderniseringen doorgevoerd. Het motorenaanbod wisselt bijvoorbeeld mee met de eigenaren van (Land) Rover, waardoor ook motoren van Ford en BMW op de optielijst komen. Toch blijft de Degender zonder al te ingrijpende wijzigingen nog tot en met 2016 in productie. Dat jaar valt helaas toch echt het doek voor het icoon, steeds strenger wordende emissie- en veiligheidseisen doen het model dan toch de das om.

Nieuwe Defender
In 2020 wordt het icoon echter opnieuw geboren. Land Rover presenteert voor het eerst in 71 jaar een echt volledig nieuwe Defender. In de basis is het nog altijd een stoere, robuuste offroader waar de lijnen van het origineel nog in te herkennen zijn. Toch is de auto wel voorzien van allerlei moderne technologieën, vooral op gebied van veiligheid en rijhulpsystemen. Die systemen helpen ook bij het rijden in ruw terrein, want daar ook daar vindt de nieuwe Defender onverminderd goed zijn weg.

Technisch

Motortype diesel, 6-cilinder lijn
Cilinderinhoud 2.996 cm³
Max. vermogen 147 kW (200 pk)
Bij 4.000 tpm
Max. koppel 500 Nm
Bij 1.250 tpm
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,3 m
Vermogensrange 147 tot 386 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 3-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie maart 2020
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 103.400
Bijzonderheden Ook leverbaar als langere vijfdeurs met zeven zitplaatsen (Defender 110).

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 255/70 R18
L x B x H 4.323 x 1.996 x 1.969 mm
Wielbasis 2.587 mm
Massa leeg 2.303 kg
Max. aanh. gew. 3.500 kg
Inh. bag. ruimte. 397 l
Tankinhoud 89 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 8,6 l/100km
CO₂-emissie 226 g/km

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 9,8 s
Topsnelheid 175 km/u