De Ineos Grenadier is de eerste auto van het merk en ging eind 2022 in productie. De Grenadier komt voort uit de persoonlijke wens van directeur Jim Radcliffe, die het jammer vond dat de productie van de Land Rover Defender in 2016 stopte en dat land Rover niet met een ‘echte’ opvolger zou komen. Daarom besloot Radcliffe in 2017 om dan maar zelf die opvolger te ontwikkelen. Daarvoor richtte hij Ineos Automotive op, als onderdeel van zijn chemieconcern Ineos. Aanvankelijk wilde hij zelfs de originele productiematerialen van Land Rover overnemen, maar die onderhandelingen liepen op niets uit. Hij besloot daarom om een volledig eigen model te ontwikkelen.
Ineos Grenadier is moderne Defender en vernoemd naar een pub
De Ineos Grenadier is geheel volgens plan een moderne Land Rover Defender geworden. Er is zo veel mogelijk van het origineel behouden gebleven, maar met genoeg aanpassingen om aan alle moderne vereisten te voldoen en om geen regelrecht kopie te zijn. Ineos heeft allerlei bestaande robuust offroad-modellen uitgebreid bekeken en vergeleken om op basis daarvan tot de ‘ideale’ offroader te komen. Fun fact: de Grenadier is vernoemd naar de gelijknamige favoriete pub van Radcliffe, gevestigd in Londen. Daar werden ook de eerste ideeën voor de auto uitgewerkt en een promotionele presentatie voor het project gehouden.
Ineos Grenadier is internationaal project
Voor de ontwikkeling en productie werkt Ineos samen met grote namen in de automotive-industrie. Zo is zijn de motoren afkomstig van BMW, de transmissie van ZF en vind de productie plaats in de voormalige Smart-fabriek in Frankrijk. Dat overigens tegen het zere been van sommige Britten, aangezien de Grenadier aanvankelijk in Wales geproduceerd zou gaan worden. Voor de ontwikkeling van de auto werd samengewerkt met Magna-Steyr. Op de langere termijn wil Ineos in samenwerking met Hyundai een waterstof-elektrische versie van de Grenadier introduceren. De toelevering van de waterstof zelf kan Ineos als chemiebedrijf zelf verzorgen.