De eerste Fiat Tipo zag in 1988 het levenslicht. Het was een no-nonsense rechttoe-rechtaan drie- of vijfdeurs hatchback voor de gewone man. Klinkt niet heel spannend, maar het was in sommige opzichten wel een innovatieve auto. Juist door het rechtlijnige design kreeg Fiat het voor elkaar om in een vrij compacte hatchback de binnenruimte van een klasse hoger te bieden. Alsof de Ford Focus net zo veel binnenruimte biedt als een Mondeo, om maar wat te noemen. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De eerste Fiat Tipo zag in 1988 het levenslicht. Het was een no-nonsense rechttoe-rechtaan drie- of vijfdeurs hatchback voor de gewone man. Klinkt niet heel spannend, maar het was in sommige opzichten wel een innovatieve auto. Juist door het rechtlijnige design kreeg Fiat het voor elkaar om in een vrij compacte hatchback de binnenruimte van een klasse hoger te bieden. Alsof de Ford Focus net zo veel binnenruimte biedt als een Mondeo, om maar wat te noemen.
Tijdlijn
De Tipo was vooral heel populair in Brazilië, maar ook hier in Europa wist Fiat met de auto goede verkopen neer te zetten. Nadat de productie in 1995 stopte volgden opvolgers in de vorm van de Bravo/Brava, Stilo en nog een keer een Bravo. Die werd op zijn beurt in 2015 afgelost door de huidige Tipo. Wederom een andere, maar hergebruikte naam in de modellenlijn.
Varianten
Nadat in 2015 eerst de sedanversie op de markt kwam, volgden in 2016 ook de iets luxere vijfdeurs hatchback en stationwagen SW. Waar dat met de laatste Bravo wat minder leek te worden, lijkt Fiat met de nieuwe Tipo het enthousiasme van het kopende publiek weer te hebben gevonden. De auto doet het best goed. Voor de volledigheid: elders ter wereld gaat ‘onze’ Tipo door het leven als Fiat Egea (Turkije) en Dodge/Chrysler Neon (Mixico en Midden-Oosten). Hoewel de Tipo in Nederland geen flop was, kwamen de verkopen uiteindelijk niet op het gehoopte niveau. Begin 2023 is de Nederlandse levering daarom gestopt.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 999 cm³ |
Max. vermogen | 74 kW (100 pk) |
Bij | 5.000 tpm |
Max. koppel | 190 Nm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 10,9 m |
Vermogensrange | alleen 74 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT |
Carrosserietype | 5-drs. stationwagen |
Euro NCAP | 3 sterren |
Marktintroductie | januari 2017 |
Laatste facelift | januari 2021 |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 23.390 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/55 R16 |
L x B x H | 4.571 x 1.792 x 1.514 mm |
Wielbasis | 2.638 mm |
Massa leeg | 1.245 kg |
Max. aanh. gew. | 1.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 550 l |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,6 l/100km |
CO₂-emissie | 127 g/km |
Energielabel | B |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 12,0 s |
Topsnelheid | 191 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng